Brug og integration af nye sociale medier

Projektperiode: 1. august 2023 - 30. juni 2024.

Hvordan bruger små og mellemstore virksomheder sociale medier i deres markedsføring? Hvilke nye medier anvender de? Hvordan vælger de medierne, og udnytter de potentialerne?

Sociale medier er en central del af mange virksomheders markedsføring, men det sociale medielandskab udvikler sig konstant. Nye medier dukker op, mens andre forsvinder eller mister deres relevans. Og for SMV'er kan det være svært at følge med og udnytte potentialerne.

I dette forskningsprojekt dykker vi ned i SMV'ers brug af sociale medier på tværs af brancher og virksomhedsstørrelser. Vi ser nærmere på, hvilke medier de bruger, og hvordan de bruger dem – med særligt fokus på nyere sociale medier som fx TikTok.

Sådan gør vi

Forskningsprojektet består både af kvalitative og kvantitative undersøgelser.

Vi foretager først og fremmest en omfattende kvantitativ analyse af SMV'ers brug af sociale medier, guidelines, bureauer etc.

Derudover skal dybdegående kvalitative interviews afdække:

  1. Konkrete eksempler på brug af sociale medier
  2. Succeshistorier og baggrunden for disse
  3. Branchens kendskab til og anvendelse af de eksisterende guides

Output

Projektet skal skabe viden, som kan hjælpe SMV’er med at navigere i og arbejde med den relevante mediesammensætning for netop deres virksomhed.

Resultaterne skal give dyb indsigt i dagens sociale medielandskab og et relevant bud på, hvor vi er på vej hen de næste par år, og hvilke sociale medier der er relevante at inddrage i en SMV's digitale mediestrategi.

Kontakt projektlederen