Hybride events

Projektperiode: 1. august 2021 - 31. december 2022

Coronapandemien satte skub i den digitale omstilling i danske virksomheder og organisationer. Også inden for oplevelses- og kultursektoren, hvor live events og kulturelle oplevelser blev konverteret til digitale formater, hvilket helt naturligt skabte overvejelser om nye forretningsmodeller og distributionskanaler.

Forskningsprojektet Hybride events undersøgte på den baggrund, hvordan fremtiden for oplevelses- og kultursektoren i Danmark ser ud, og hvordan hybride events og hybride formater kan skabe merværdi for både organisationer og brugere af oplevelses- og kultursektoren.

Teamet bag projektet har udarbejdet anbefalinger og guidelines, der kan hjælpe virksomheder og organisationer med at udvikle hybride events og formater.

Projektets fem hovedformål

  1. At undersøge, hvordan oplevelses- og kultursektoren i Danmark anvender hybride events og hybride formater.
  2. At undersøge, hvilken værdi organisationer og brugere får ud af en oplevelse, der indeholder hybride elementer.
  3. At undersøge, hvilke barrierer disse aktører oplever i forhold til at kunne arbejde med hybride formater.
  4. At undersøge, hvordan et hybridt format kan indtænkes som en del af en kunderejse.
  5. At undersøge, hvilke kompetencer medarbejdere, der skal varetage funktioner inden for oplevelses- og kultursektoren, bør have.

Hvad er et hybridt event?

Et hybridt event/format kombinerer den fysiske tilstedeværelse (onsite) med en digital (online) tilstedeværelse. Hybridelementet gør det hermed muligt for et online- og et onsite-publikum at deltage samtidigt i et event og dermed medskabe (co-create) en oplevelse fra forskellige lokationer.

Liveelementet eller muligheden for at medskabe oplevelsen spiller en vigtig rolle i processen.

Sådan gjorde vi

Teamet bag forskningsprojektet indsamlede blandt andet data gennem kvalitative enkeltinterviews, fokusgruppeinterviews og litteraturforskning.

Læs mere om metoden i forskningsrapporten


Anbefalinger

Projektet fandt frem til store potentialer i at arbejde med hybride events og skabte i det lys anbefalinger til, hvordan hybride oplevelser kan designes og implementeres af oplevelses- og kulturvirksomheder i Danmark.

Overordnede anbefalinger

  • Foretag en konvertering af de kommende kunder – de digitale indfødte

    Start en konverteringsstrategi over for de digitale indfødte ved brugen af hybride formater, hvor man tilbyder oplevelses- og kulturproduktet som et særskilt tilbud.

    Det kan fx være en hybrid billet til en udsolgt forestilling på et teater, hvor man i pausen får lov at se og lytte med backstage og tale med en af skuespillerne. Kunderne kan hoppe ind og ud, som de ønsker uden konsekvens.

    Konverteringen består i, at organisationen bearbejder de nye data særskilt og arbejder målrettet på, at man næste gang får brugeren til at købe en fysisk billet.

  • Lav en struktur for test af nyt indhold og hurtig feedback

    Det handler her om at etablere nogle hybride platforme, hvor man introducerer kulturproduktet i en todelt version henholdsvis fysisk og hybridt.

    Organisationen får mulighed for at teste nyt indhold samt få en hurtig respons fra brugeren. Den feedback kan man anvende allerede dagen efter og rette sit event til.

  • Udnyt, at I kan nå en større målgruppe

    Det er positivt, at man kan tilbyde sine produkter til en større målgruppe ved at integrere hybride elementer. For der kan være mange forhold, som kan begrænse en bruger. Geografisk afstand til det fysiske event, demografiske forhold (fx småbørnsfamilier eller ældre brugere med gangbesvær) ellers sociale forhold (fx singlestatus).

    Ved at tilbyde en koncert, forestilling eller event hybridt kan man nå bredere ud med sit tilbud. Igen vil der være et potentiale for at rekruttere til en kommende fysisk oplevelse senere.

    Endelig kan man også tilføre sit produkt nogle ressourcer ved fx at invitere en special guest ind i det hybride program og tale til de gæster, som deltager hybridt denne aften.

  • Fokusér på at tilføje ressourcer, som arbejder med data

    At forstå den todelte kunderejse er altafgørende. Og at forstå den data som et hybridt event kan levere, er meget vigtigt. Det kræver, at man har nogle ressourcer i sin organisation, som kan arbejde med denne proces og optimering.
    Projektgruppen anbefaler derfor, at oplevelses- og kultursektoren sætter fokus på at løse denne opgave organisatorisk.

Designanbefalinger og en trin-for-trin-guide

Forskningen har affødt anbefalinger til at skabe teknologidrevne oplevelser samt en 3-trins-guide til design af hybride oplevelser.

De tre trin er:

  1. Undersøg organisationens nuværende teknologiske tilgang
  2. Planlæg organisationens digitale omstilling med fokus på hybridelementet
  3. Design den hybride oplevelse

Find det hele i projektets rapport: Hybride events - Værdi, barrierer og fremtidens kompetencer

Kontakt projektlederen
Lektor
+45 3615 4564