Kommunikation og formidling

Vil du sikre gennemslagskraften i dine budskaber og styrke den interne og eksterne kommunikation i din virksomhed? Så er akademiuddannelsen i kommunikation og formidling et oplagt valg for dig.

Derfor skal du læse kommunikation og formidling

Akademiuddannelsen i kommunikation og formidling er rettet mod dig, der til dagligt arbejder med kommunikation eller gerne vil have en karriere inden for kommunikation.

På uddannelsen kommer du på forkant med den nyeste viden, og du vil blive introduceret til konkrete kommunikationsværktøjer, -teorier og -modeller, der virker på strategisk plan og i praksis.

Bliv virksomhedens kommunikationsekspert

Derudover vil du få indsigt i en række centrale områder inden for kommunikation herunder personlig og strategisk kommunikation, sociale medier på tværs af kulturelle grænser, mundtlig, skriftlig og online kommunikation, og du får styrket dine kompetencer inden for præsentationsteknik og fundraising.

På uddannelsen i kommunikation arbejder vi ud fra praktiske problemstillinger og løsninger, som du kan anvende på din arbejdsplads og i andre professionelle sammenhænge fra dag et af. Derfor vil dine erfaringer og dit arbejdsliv indgå som vigtige elementer i undervisningen.

Du kan kalde dig merkonom, når du har gennemført fag svarende til 40 ECTS-point inden for de merkantile akademiuddanneler.

Jeg har taget udgangspunkt i min arbejdsplads i næsten alle afleveringer, så jeg har virkelig udnyttet uddannelsen til at tilføre værdi til mit arbejde. Jeg har fået en viden alle kan bruge, og det kan du også.
Annette Buusman
Annette Buusman
Senior Global Project Manager
Novo Nordisk

Uddannelsens indhold

På akademiuddannelsen i kommunikation og formidling får du blandt andet kendskab til:

  • Personlig kommunikation
  • Organisationens strategiske kommunikation
  • Mundtlig og skriftlig kommunikation
  • Kommunikation online og på de sociale medier
  • Kommunikation på tværs af kulturelle grænser

Læs mere om læringsmål mv. i studieordningen.

Bliv ringet op og tag en snak om valg af fag eller uddannelse, og hvordan du finder tiden.

Uddannelsens opbygning

Akademiuddannelsen i kommunikation og formidling er en erhvervsrettet videregående uddannelse, som læses på deltid.

Uddannelsen består af to obligatoriske fag og en række valgfag. Alle fag afsluttes med en eksamen, og uddannelsen afsluttes med et skriftligt afgangsprojekt. En akademiuddannelse tager typisk tre år at gennemføre med et til to fag pr. semester. Hvert fag har en varighed på ca. tre-seks måneder.

Valgfrihed på din kommunikationsuddannelse

Akademiuddannelsen i kommunikation og formidling har ingen studieretning, og du har derfor mulighed for at sammensætte uddannelsen ud fra lige netop dine behov og interesser. Du bestemmer også selv, om du vil tage hele akademiuddannelsen i kommunikation og formidling eller blot udvælge de fag, der interesserer dig, og tage dem som et enkeltstående kursus.

I oversigten nedenfor anbefaler vi dog to oplagte veje gennem uddannelsen, så du gennem dine valg af fag får skabt en tydelig, faglig profil.

Obligatoriske fag 20 ECTS

Der er to obligatoriske fag på akademiuddannelsen i kommunikation og formidling. Vi anbefaler, at du starter med de to obligatoriske fag for at opnå de grundlæggende kompetencer inden for personlig kommunikation og organisationskommunikation.
Vis fag Skjul fag

Vælg efter interesse

Digital kommunikation 30 ECTS

Ønsker du en kommunikationsprofil, der har fokus på digital kommunikation, anbefaler vi, at du vælger nedenstående valgfag.
Vis fag Skjul fag

Erhvervskommunikation 30 ECTS

Ønsker du en kommunikationsuddannelse, der dækker bredt i forhold til erhvervslivets behov, anbefaler vi, at du vælger nedenstående valgfag.
Vis fag Skjul fag

Afgangsprojekt 10 ECTS

Afgangsprojektet afslutter uddannelsen og giver dig mulighed for at gå i dybden med et emne, du brænder for.

Vi anbefaler, at du følger én af de to veje afhængig af nuværende eller fremtidige arbejdsopgaver. Du har dog også mulighed for at erstatte valgfag med fag fra andre fagområder, fx ledelse, salg og økonomi.

Du kan maksimalt vælge valgfag for 30 ECTS fra det merkantile fagområde og maksimalt vælge valgfag for 15 ECTS fra andre fagområder. Kontakt vores studievejledere for mere information.

Kommende hold

Fag

{{typeName}}
{{educationName}}

Tid og sted

Navn Sted Start Dag Pris
{{course.courseName}} {{course.courseName}} {{course.courseName}}
Sidste chance
Online {{ course.location.shortName + (course.isBlended ? '/online' : '') }} {{ course.startDate | cultureDate:'da-DK':true}} {{ course.weekdays[0] | courseWeekday:'da-DK' }} {{course.signupFee | currency : 'kr.' : 0}} Gå til kurv Tilmeld
  • Adgangskrav og optagelse

    Vil du optages på akademiuddannelsen? Så skal du opfylde de krav, der stilles til din uddannelsesbaggrund og erhvervserfaring. Du skal have:

    • En relevant erhvervsuddannelse
      eller
    • En gymnasial uddannelse + mindst to års relevant erhvervserfaring efter afsluttet uddannelse

    Hvis du ikke umiddelbart opfylder optagelseskravene, har du måske kvalificeret dig ad anden vej. Læs om realkompetencevurdering nedenfor.

    Når du ansøger om at blive optaget, skal du vedhæfte et CV. Læs vores guide til CV'er her.

    Kontakt vores vejledere, hvis du er i tvivl, om du kan optages: evu@cphbusiness.dk

  • Studiets opbygning og fag

    Akademiuddannelsen i kommunikation og formidling tæller 60 ECTS og er bygget op af obligatoriske og valgfrie fag og et afgangsprojekt. 

    Hvis du ønsker at læse en hel uddannelse, anbefaler vi, at du starter med faget kommunikation i praksis, inden du starter på de andre obligatoriske fag.

    Valgfrie fag

    Du kan vælge mellem de fag, der er knyttet til profilen. Desuden kan du vælge fag uden for det merkantile fagområde svarende til maksimalt 15 ECTS.

    Fag

    Indledende fag

    Obligatoriske fag

    Valgfrie fag

    Afgangsprojekt

  • Sådan foregår undervisningen

    Vi kobler viden til din hverdag

    Undervisningen på Cphbusiness er praksisnær. Det betyder, at du kommer til at arbejde med udfordringer, eksempler og cases fra din egen hverdag. Du får derfor kompetencer, der er direkte relateret til din egen jobsituation, og som du kan tage med hjem og anvende med det samme i din egen praksis. Dine medstuderende og underviser vil ligeledes bringe cases ind i undervisningen, der sætter den teori, du lærer i undervisningen, i spil.

    I perioden mellem undervisningsgangene læser du litteratur, ser video og arbejder med fagets indhold enten alene eller som gruppearbejde.

    Anerkendende undervisere

    Gennem undervisningsforløbet vil du blive opmærksom på egne kompetencer og færdigheder og får gennem undervisningens udformning mulighed for at videreudvikle dem. Undervisningen foregår i et trygt og nærværende læringsrum, hvor der er plads til, at du kan stille spørgsmål og indgå i dialog med din underviser og medstuderende.

    Undervisningen faciliteres, så der er plads til at opbygge relationer og netværk gennem læringsfællesskaber, feedbackprocesser og faglige og tværfaglige samarbejder.

    Mød dine undervisere

    Model

    Undervisningsformer: Fysisk, online eller blended

    Cphbusiness' studerende har forskellige behov, og vi tilbyder derfor forskellige former for undervisning. Du kan se, hvilken undervisningsform der gælder for det pågældende hold, når du tilmelder dig.

    På de hold, hvor der indgår online undervisning, vil der altid være en underviser til stede i undervisningen. Du er derfor sikret, at du kan interagere med din underviser og dine medstuderende i næsten samme grad, som hvis undervisningen foregår i et fysisk lokale.

    Undervisning med fysisk fremmøde

    • Når du er tilmeldt et hold, hvor undervisningen foregår med fysisk fremmøde, skal du møde ind på en af Cphbusiness' lokationer.
    • Her arbejder du med de teorier og modeller, du har læst om i perioden mellem undervisningsgangene.
    • Undervisningen tager udgangspunkt i din egen praksis. Derfor kan du anvende din nye viden i din egen hverdag med det samme.

    Online undervisning med tilstedeværelse

    • Du møder til undervisning på Zoom, der er en online platform, sammen med din underviser og dine medstuderende.
    • Her arbejder du med de teorier og modeller, du har læst om i perioden mellem undervisningsgangene.
    • Din underviser vil facilitere gruppearbejde og diskussioner i plenum på samme måde som i et fysisk lokale.
    • Undervisningen tager udgangspunkt i din egen praksis. Derfor kan du anvende din nye viden i din egen hverdag med det samme.
    • En fordel ved online undervisning er, at du kan deltage i undervisningen uanset hvor du befinder dig, og at du sparer tid på transport.

    Blended learning

    • Undervisningen foregår i en vekslen mellem fysisk fremmøde og online tilstedeværelse. Når du tilmelder dig, kan du se, hvilke undervisningsgange der er planlagt med hhv. fysisk fremmøde og online undervisning.
    • Du mødes til undervisning med din underviser og dine medstuderende enten på onlineplatformen Zoom eller på en af Cphbusiness’ fysiske lokationer.
    • Din underviser vil facilitere gruppearbejde og diskussioner i plenum, uanset om det er online eller med fysisk fremmøde.
    • Du arbejder med de teorier og modeller, du har læst om i perioden mellem undervisningsgangene.
    • Undervisningen tager udgangspunkt i din egen praksis. Derfor kan du anvende din nye viden i din egen hverdag med det samme.
  • Facts

    Sted

    Ved tilmelding kan du se, på hvilken af vores lokationer undervisningen finder sted.

    Varighed og undervisningsform

    En hel uddannelse tager typisk tre år at gennemføre med 1 - 2 fag pr. halvår.

    Undervisningen ligger normalt i dagtimerne mellem klokken 09.00 og 15.00 eller om aftenen mellem klokken 17.00 og 20.00. Du skal regne med at bruge 12 til 15 arbejdstimer pr. uge inklusive undervisning, forberedelse og eksamen.

    Vær opmærksom på, at undervisningen bliver tilpasset holdets størrelse. Den pædagogiske tilrettelæggelse af forløbet vil således variere, og der kan forekomme digitale undervisningselementer. Det betyder, at den samlede tid, som du skal bruge til undervisning, læsning, forberedelse og eksamensforberedelse, er den samme - men det kan være, at der på hold med få deltagere bliver færre undervisningstimer med et anderledes og tilpasset pædagogisk indhold.

    Omfang

    60 ECTS (+ 60 ECTS for din erhvervserfaring = 120 ECTS).

    Økonomi

    På akademiuddannelserne er der egenbetaling betalt af dig selv eller din arbejdsgiver. Dog er der mulighed for at søge midler fra omstillingsfonden, hvis du er faglært eller ufaglært og i beskæftigelse. Du kan læse mere om omstillingsfonden her.

    I nogle tilfælde kan der være mulighed for at søge om SVU (Statens Voksenuddannelsesstøtte). Få flere informationer på www.svu.dk.

    For vejledning og ansøgning om SVU henviser vi til:

    Københavns Professionshøjskole
    SVU-administrationen
    Humletorvet 3, K3/09
    1799 København V
    Telefon 51 38 04 11

  • Eksamen

    Eksamen

    Der afholdes eksamen efter hvert fag. Eksamen kan være enten skriftlig eller mundtlig. Du kan se, hvilken eksamenstype der gælder for det enkelte fag under beskrivelsen af faget her på hjemmesiden.

    En hel uddannelse afsluttes med et afgangsprojekt og en mundtlig eksamen.

  • Studievejledning

    Studievejlederen kan hjælpe dig med spørgsmål omkring studiets indhold. For eksempel hvis du er i tvivl om, hvilket studie eller fag du skal vælge.

    Har du problemer eller spørgsmål omkring tilmelding? Så kontakt administrationen.

    Henvendelse

    Du kan komme i kontakt med vores studievejleder på telefon 36 15 45 17 på følgende tidspunkter:

    Mandag: 9.00 - 12.00
    Tirsdag: 12.30 - 15.00
    Onsdag: Lukket
    Torsdag: 9.00 - 12.00
    Fredag: 9.00 - 12.00

    Du har også mulighed for at booke et telefonmøde med en studievejleder her: Book en telefonvejledning.

    Desuden er du altid velkommen til at kontakte os via vores kontaktformular eller sende en mail til evu@cphbusiness.dk.

    Studievejleder

    Malene Krab Koed Eriksen
    Malene Krab Koed Eriksen

  • Muligheder for videreuddannelse og job

    Når du har gennemført akademiuddannelsen i kommunikation og formidling, kan du varetage stillinger som for eksempel kommunikationsmedarbejder, webredaktør og medierådgiver, eller du kan vælge at blive selvstændig konsulent.

    Vil du gerne bygge videre på studiet, åbner akademiuddannelsen i kommunikation og formidling for, at du efterfølgende kan tage en relevant diplomuddannelse.

  • Studieordning og bekendtgørelse

    Studieordning

    Bekendtgørelse

    Du finder link til den gældende bekendtgørelse for akademiuddannelser her.

    De seneste love og bekendtgørelser på området er tilgængelige på: www.retsinfo.dk.

  • Tidligere studieordninger
  • Online uddannelse

    Som et samarbejde mellem Danmarks ni erhvervsakademier, tilbyder SmartLearning efter- og videreuddannelse som e-læring. Du kan tage de samme akademi- og diplomuddannelser, som du kender fra Cphbusiness – blot som 100% online studie.

    Læs om dine muligheder for at studere online.

  • Selvstuderende

    Som selvstuderende kan du gå til eksamen på alle fag på vores deltidsuddannelser, hvis faget er i udbud.

    Som selvstuderende modtager du ikke undervisning eller vejledning fra Cphbusiness. Du får udelukkede stillet en eksamen til rådighed med en censor og en eksaminator.

    Alle fag er bekendtgørelsesbelagte og beskrevet i nationale studieordninger, der fastsætter fagets indhold, niveau og læringsmål. Den aktuelle studieordning og bekendtgørelse finder du her på hjemmesiden under de enkelte akademi- og diplomuddannelser.  

    I studieordningen kan du se de læringsmål, som eksaminator og censor vurderer dig på til eksamen. Eksamensformen kan du læse mere om i vores eksamenskataloger. Du vil få en karakter efter 7-trinsskalaen.

    Der er to eksamensterminer om året; sommer og vinter. Eksamen for selvstuderende afholdes på eksamensdatoer fastsat af Cphbusiness.

    Efter du har bestået din eksamen, fremsendes et eksamensbevis til din e-Boks. 

    Optagelseskrav

    Du skal opfylde adgangskravene for det fag, du ønsker at gå til eksamen i. Adgangskravene afhænger af fagets uddannelsesniveau.

    Priser

    Prisen for eksamen som selvstuderende afhænger af eksamensform og uddannelsesniveau. Kontakt os på e-mail eller telefon for at få oplyst prisen på en specifik eksamen.

    Kontakt os

    Cphbusiness Partner 
    E-mail: udbud@cphbusiness.dk 
    Telefon: 36 15 48 66

    Tilmelding

    Tilmeld dig ved at udfylde formularen herunder. Så kontakter vi dig med information om den næste eksamen i det ønskede fag.

  • Realkompetencevurdering

    Har du viden og erfaring, som du ikke har papir på, men som du har fået gennem kurser, dit arbejds- eller fritidsliv? Og er du interesseret i en akademi- eller diplomuddannelse? Så er realkompetencevurdering måske en mulighed for dig.

    En realkompetencevurdering betyder, at du kan få anerkendt og vurderet de kompetencer, den viden og de færdigheder, som du har fået uden for det etablerede uddannelsessystem, men gennem fx kurser, dit arbejds- eller fritidsliv.

    Læs mere om realkompetencevurdering her

  • FAQ - ofte stillede spørgsmål om videreuddannelse

    Har du spørgsmål til tilmelding, adgangskrav, dokumentation, betaling eller lignende, anbefaler vi, at du læser vores FAQ, som besvarer alle de oftest stillede spørgsmål om efter- og videreuddannelse på Cphbusiness.

    Læs vores FAQ om efter- og videreuddannelse.

Jeg har fået en viden alle kan bruge, og det kan du også.

Annette Buusman, Senior Global Project Manager, Novo Nordisk

Kontakt os

Vil du høre mere om dine muligheder for efteruddannelse? Tøv ikke med at kontakte os.

Telefon:

36 15 48 66 Åbningstider

E-mail