Lørdag den 2. marts 2013 - dag 1: Efter en meget lang arbejdsdag i Lyngby og en alt for kort middag med vores koner, mødes vi i Kastrup lufthavn klokken halv otte om aftenen. SK 995 afgår planmæssigt klokken 21:05. Der er ni timers flyvetid til Beijing, vi får sovet fire-fem af dem, vi er ved at blive garvede.
Rejsen herover er ganske besværlig. Selv om vi valgte at flyve hele vejen, blev det til knap 24 timers rejse, og dette på trods af at alt gik glat. Det skal dog siges, at der var næsten seks en halv times transfertid i Beijing lufthavn.
Alternativet til at flyve hele vejen er at tage toget fra Beijing til Changchun. Det tager ikke nævneværdigt længere tid, men det er ikke helt ukompliceret at købe togbilletter i Kina, og ventetid i Beijings supermoderne lufthavn er trods alt mere komfortabelt end at transportere sig selv og baggage med to metroer til hovedbanegården i Beijing; der ligger ellers en lille hyggelig restaurant her, vi kan anbefale.
Lufthansbillede: Der er stadig smog i Beijing, det giver flotte solnedgange
Tingene ændrer sig hurtigt i Kina, må vi konstatere. Gennem de fem år, vi er kommet her, er vi aldrig blevet ’snydt’ i en taxa i Changchun (det er helt anderledes i Beijing), det skete denne gang, men vi var helt bevidste om det, og det var alle pengene værd!
Vi ankom til Changchun lufthavn og valgte efter råd fra Mr. Young – vores tætteste samarbejdspartner her – at tage lufthavnsbussen til byen. Bussen så moderne og ganske komfortabel ud. Det var den ikke, det frøs over tyve grader udenfor, bussen var ikke opvarmet, og vi måtte vente over en halv time, før den kørte.
Her havde Kina ikke ændret sig en tøddel de sidste 100 år, for det var komplet umuligt at finde ud af, hvilken af de to buslinjer, vi skulle tage, vi kunne jo bare selv læse hvad, der stod på bussen! Hvor dum har man lov til at være?
Vi måtte tage chancen og valgte “random” den ene. Det betød, at vi de næste 40 minutter forsøgte at finde ud af, hvor vi var, og om vi skulle stå af, ved at fjerne isen fra ruden og spejde efter noget, vi kendte. Det er sin sag i en millionby, der stort set er bygget på de sidste 40 år, alt ser ens ud om natten i snevejr gennem en tilfrosset rude. Det lykkedes heller ikke, men vi havde bogstaveligt talt is i røven og valgte at stå af da, de sidste stod af bussen.
Her var der en meget ’emsig’ taxachauffør, som hjalp os med at få kufferterne ud af bussen og ind i sin taxa. Den form for hjælpsomhed er et sikkert tegn på, at der er ugler i mosen, men bevidstheden om at kunne stå i tyve graders kulde uden en taxa, fik os til synkront at lade os tage ved næsen. Naturligvis slog han ikke taxameteret til, men viste i stedet 50 på mobilen for at fortælle, at han skulle have 50 Yan for køreturen. Det var alt for meget, turen skulle have kostet en fjerdedel, men vi var trætte og kolde og smilede blot til hinanden og accepterede, at vi for en gangs skyld – desværre – bidrog til fordærvelse af et ellers ekstremt ærligt nordkinesisk forretningsliv. Heldigvis valgte chaufføren ikke at køre en omvej for at sandsynliggøre prisen, han kørte direkte til hotellet - og det var ikke ret langt.