Project Consolidation

200 studerende på Cphbusiness deltog i stort, internationalt projekt og lærte, hvordan store virksomheder fusionerer.

11. november 2014

De 200 2. semesterstuderende på markedsføringsøkonom og Marketing Management på Cphbusiness Søerne deltog i efteråret 2014 i et stort, internationalt og interaktivt finans-projekt med over 300 studerende fra Holland, Finland og Danmark.

Project Consolidation handlede om fusioner. Det var et interaktivt, tværfagligt og koncentreret forløb, hvor der var fokus på ét fag om ugen og på samarbejde på tværs af landegrænserne.

- De studerende fik i projektet mulighed for at lære deres pensum gennem en relevant case og erfaring med at arbejde internationalt. Forløbet bød desuden på virksomhedspræsentationer, en workshop styret af en professor fra et universitet i Holland, mulighed for tæt undervisersparring og ugentlige afleveringer. Vi håber, de gik derfra med bevidsthed om, at man skal være obs på nogle særlige forhold, når man arbejder på tværs af landegrænser, siger adjunkt Karen Rasmussen.

De studerende arbejdede i grupper parvis på tværs af landegrænser om fiktive fusioner mellem nogle virkelige virksomheder:

  • SAS (Danmark) / Finnair (Finland)
  • Royal Unibrew (Danmark) / Heineken (Holland)
  • De Telegraaf (Holland) / Sanoma Media (Finland)

Opgaven var at forhandle et merger (fusion) på plads.

Projektet havde fire fokuspunkter:

  • Internationalisering / Internationalisation
  • Konsolidering / Consolidation
  • Samarbejde / Cooperation
  • Konkurrence / Competition

Udvikling og udfordringer 

De studerende har været begejstrede for at være med, om end de også synes, at der har været udfordringer.

- Det er rigtig fedt at arbejde med sådan et projekt, da det er meget virkelighedstro – det er noget andet end at læse en bog, siger Emil Alexander Vang Bødtker.

Det er rigtig fedt at arbejde med sådan et projekt, da det er meget virkelighedstro – det er noget andet end at læse en bog.

Emil Alexander Vang Bødtker

- Vi bruger ca. 14-16 timer om ugen på projektet, og det er ved siden af vores normale undervisning og læsestof hertil, så det er hårdt arbejde, men udfordrende og sjovt, siger Xenia Andersen.

- Det er første gang, vi laver sådan et projekt, og vi kan se, at det er mere hands-on og dynamik end i et almindeligt klasseværelse. Det har stor værdi at arbejde med ægte virksomheder, som bl.a. kommer her og møder de studerende. Det giver en ekstra dimension, samtidig med at det internationale aspekt i samarbejdet med universiteterne i Holland og Finland er nyt og spændende, siger underviser Michael Vodder.

 

  • Facts
    • Ca. 200 studerende på markedsføringsøkonom og Marketing Management, Cphbusiness Søerne (2. semester) deltog.
    • Ca. 20+ 3. års studerende på økonomi på Helsinki Metropolia University of Applied Sciences, Finland, deltog: http://www.metropolia.fi/en/ 
    • 80 finansøkonomstuderende på Hogeschool Utrecht, Holland, deltog: http://www.international.hu.nl/ 
    • I 6 uger i september og oktober 2014 arbejdede alle studerende på deres respektive universiteter og kommunikerede online via bl.a. Skype og Facebook.
    • I uge 43 blev finalen holdt i Helsinki med deltagelse af de 6 nationale vindergrupper, 2 fra hvert land. 
    • De 6 grupper fremlagde og blev alle erklæret for vindere.