Serviceøkonom er et godt fundament

Uddannelsen til serviceøkonom giver et bredt fundament og er et godt springbræt, lyder det fra 28-årige Mark Andersen, der kommer fra Allinge.

01. juli 2015

Da Mark Andersen flyttede fra Bornholm, havde han en butiksuddannelse i bagagen. Kursen var sat mod Lyngby, hvor han skulle studere den 2-årige erhvervsakademiuddannelse serviceøkonom.

- Jeg har været rigtig glad for uddannelsen og især de økonomiske aspekter, siger Mark Andersen, der blev færdiguddannet serviceøkonom i 2012.

Havde Mark Andersen skulle vælge uddannelse i dag, havde han haft flere muligheder. Fra sommeren 2015 bliver det nemlig muligt at blive serviceøkonom uden at flytte fra øen.

Servicebranchen er så stor, og man får rigtig mange forskellige redskaber til at kunne se dybere ind i markedet eller en bestemt virksomhed.

Mark Andersen

Tiøren faldt

Mark Andersen er ikke i tvivl om, at han på et tidspunkt ville flytte fra Bornholm, men måske ville han have valgt anderledes, hvis uddannelsen serviceøkonom havde været tilgængelig på Bornholm, da han var 18-19 år. På det tidspunkt var han nemlig ikke klar til at sige farvel til familien, og det kan meget vel have været grunden til, at han først tog butiksuddannelsen, fortæller han.

- Der er nogen, som ikke har lyst til at flytte til København eller andre steder. De gerne vil være på Bornholm på grund af familie og alt muligt andet - og når Bornholm er så afhængig af servicefagene, både inden for hotel, restauration og som selvstændige, så er uddannelsen jo nærliggende at tage, hvis man nu gerne vil være på Bornholm, siger Mark Andersen.

Set i bakspejlet var han ikke fuldkommen sikker på, hvad han skulle have ud af at blive serviceøkonom, men efterhånden, som undervisningen skred frem, begyndte der at danne sig et billede. Som serviceøkonom har man indblik i hele virksomheden, og det gav mening for ham.

- Da vi blev introduceret til forretningsplaner, der faldt tiøren. Der fandt jeg ud af, at jeg ville være selvstændig, at jeg gerne ville have noget med drift og udviklingspotentialet i en virksomhed at gøre, siger Mark Andersen, der efterfølgende har taget professionsbacheloroverbygningen i innovation og entrepreneurship.

Uddannelsen kan bruges til meget - ikke mindst på Bornholm

Mark Andersen havde ikke på forhånd regnet med, at han skulle uddanne sig videre, men da han under uddannelsen til serviceøkonom begyndte at få indblik i virksomhedens økonomi, drift, udvikling, markedsovervejelser, konkurrentanalyse og investeringsstrategi, dannede der sig et samlet billede.

- Det er en fantastisk grundpille, hvis man vil være selvstændig, siger han og fortsætter;
- Servicebranchen er så stor, og man får rigtig mange forskellige redskaber til at kunne se dybere ind i markedet eller en bestemt virksomhed.

At uddannelsen nu kan tages på Bornholm, giver god mening for Mark Andersen.

- Små erhvervsdrivende og servicebranchen - selvfølgelig efterhånden også mere og mere produktionsvirksomheder - er jo grundstenen i den bornholmske økonomi. De overlever meget på turisme, hoteller og restaurationer, så jeg tænker, at uddannelsen vil være en vigtig del af den videre udvikling af det bornholmske erhvervsliv, siger han.

Læs mere om uddannelsen: Serviceøkonom på Bornholm.