Cphbusiness har ifølge lovgrundlaget til opgave at sikre, at erhvervsakademiets uddannelser er basseret på viden fra FoU-aktiviteter og på tendenser inden for den praksis og de erhverv, som uddannelserne retter sig mod.
Det er således en forudsætning for udviklingen af uddannelsernes kvalitet, at Cphbusiness, ligesom de øvrige erhvervsakademier, er aktive medspillere og bidragsydere i FoU-aktiviteter.
FoU-aktiviteterne er samtidig en del af et fælles samfundsansvar, hvor al ny viden deles, formidles og omsættes i erhvervet og derigennem er med til at skabe vækst og konkurrencefordele.
”Erhvervsakademierne har til opgave at udbyde og udvikle videregående uddannelse på det tekniske og merkantile fagområde og at varetage praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter og herigennem aktivt medvirke til, at ny viden tilvejebringes og bringes i anvendelse i såvel den private som den offentlige sektor.”
(Kilde: Retsinfo)
Cphbusiness og viden
På Cphbusiness er det et stort indsatsområde at udvikle, omsætte og formidle relevant, anvendelsesorienteret viden.
Det er viden, der skal sikre en højere udviklings- og innovationsgrad på Cphbusiness såvel som i det nationale og internationale samfund.
Alle forsknings- og udviklingsaktiviteter (FoU-aktiviteter) er forankret i et tæt samarbejde mellem Cphbusiness, studerende, erhvervsliv og andre vidensinstitutioner.
Gennem anvendelsesorienterede FoU-aktiviteter er Cphbusiness med til at fremtidssikre erhvervsakademiets uddannelsers vidensgrundlag internt samtidig med, at FoU-aktiviteterne eksternt understøtter udvikling og vækst i erhvervslivet.
FoU-aktiviteterne på Cphbusiness understøtter således erhvervsakademiets strategiske mål om at have praksisnære uddannelser ved at være tæt på de erhverv og professioner, som uddannelserne retter sig mod.
Cphbusiness tilstræber med denne tilgang en praksisorienteret position i samfundets vidensarbejde ved at have stort fokus på at etablere tætte samarbejdsrelationer, der involverer både studerende, erhvervsliv og andre vidensinstitutioner.