- Salg og Markedsføring
AI og bæredygtighedspraksis inden for dagligvarehandlen
Hvordan kan supermarkeder reducere madspild via AI-drevne apps?
Danske supermarkeder har forpligtet sig til at reducere madspild i overensstemmelse med FN’s bæredygtighedsmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion. Målet fokuserer på at halvere globalt madspild per indbygger og reducere spild langs produktions- og forsyningskæder inden 2030.
Cphbusiness’ foreløbige undersøgelser peger på, at der er en kløft mellem hensigt og handling – især når det kommer til anvendelsen af Supermarkedernes egne AI-drevne apps til at reducere madspild i supermarkederne.
Forskningsprojektet vil derfor undersøge hypotesen: Selvom danske supermarkeder udtrykker et ønske om at reducere madspild, implementeres initiativer til madspildsreduktion ikke effektivt via deres mobilapps.
Holdet bag projektet vil udforske, hvordan og i hvilken grad AI-teknologi indarbejdes i supermarkedernes apps, og vurdere disse apps’ effektivitet i forhold til at reducere madspild. Derudover vil studerende bidrage med effektive løsninger for supermarkedernes madspilds tiltag i deres apps.
Undersøger apps og brugeradfærd
Ved at anvende både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder vil projektgruppen afklare, hvorvidt eksisterende app-funktionaliteter – såsom dynamisk prissætning, lagerstyring, personaliserede anbefalinger og nudging – er tilstrækkeligt optimeret til at tackle problemet med madspild.
Studiet vurderer også brugernes opfattelse og adoption af funktionerne og identificere potentielle forhindringer for effektivt at eksekvere bæredygtighedsinitiativer gennem apps.
Læs mere om projektets metode på Eaviden.dk.
Anbefalinger skal hjælpe supermarkederne
Det overordnede mål med projektet er at udarbejde konkrete anbefalinger til, hvordan supermarkeder bedre kan udnytte AI’s potentiale i deres apps for at fremme FN’s bæredygtighedsmål 12 og reducere madspild i supermarkederne.