Gå direkte til indhold
Efteruddannelse og kurser
  • Service og Oplevelse

Hybride events

Hvordan kan hybride events og hybride formater skabe merværdi for både organisationer og brugere af oplevelses- og kultursektoren?

Coronapandemien satte skub i den digitale omstilling i danske virksomheder og organisationer. Også inden for oplevelses- og kultursektoren, hvor live events og kulturelle oplevelser blev konverteret til digitale formater, hvilket helt naturligt skabte overvejelser om nye forretningsmodeller og distributionskanaler.

Forskningsprojektet Hybride events undersøgte på den baggrund, hvordan fremtiden for oplevelses- og kultursektoren i Danmark ser ud, og hvordan hybride events og hybride formater kan skabe merværdi for både organisationer og brugere af oplevelses- og kultursektoren.

Teamet bag projektet har udarbejdet anbefalinger og guidelines, der kan hjælpe virksomheder og organisationer med at udvikle hybride events og formater.

Projektets fem hovedformål

  1. At undersøge, hvordan oplevelses- og kultursektoren i Danmark anvender hybride events og hybride formater.
  2. At undersøge, hvilken værdi organisationer og brugere får ud af en oplevelse, der indeholder hybride elementer.
  3. At undersøge, hvilke barrierer disse aktører oplever i forhold til at kunne arbejde med hybride formater.
  4. At undersøge, hvordan et hybridt format kan indtænkes som en del af en kunderejse.
  5. At undersøge, hvilke kompetencer medarbejdere, der skal varetage funktioner inden for oplevelses- og kultursektoren, bør have.

Hvad er et hybridt event?

Et hybridt event/format kombinerer den fysiske tilstedeværelse (onsite) med en digital (online) tilstedeværelse. Hybridelementet gør det hermed muligt for et online- og et onsite-publikum at deltage samtidigt i et event og dermed medskabe (co-create) en oplevelse fra forskellige lokationer.

Liveelementet eller muligheden for at medskabe oplevelsen spiller en vigtig rolle i processen.


Sådan gjorde vi

Teamet bag forskningsprojektet indsamlede blandt andet data gennem kvalitative enkeltinterviews, fokusgruppeinterviews og litteraturforskning.

Læs mere om metoden i forskningsrapporten



Anbefalinger

Projektet fandt frem til store potentialer i at arbejde med hybride events og skabte i det lys anbefalinger til, hvordan hybride oplevelser kan designes og implementeres af oplevelses- og kulturvirksomheder i Danmark.

Overordnede anbefalinger

Designanbefalinger og en trin-for-trin-guide

Forskningen har affødt anbefalinger til at skabe teknologidrevne oplevelser samt en 3-trins-guide til design af hybride oplevelser.

De tre trin er:

  1. Undersøg organisationens nuværende teknologiske tilgang
  2. Planlæg organisationens digitale omstilling med fokus på hybridelementet
  3. Design den hybride oplevelse

Find det hele i projektets rapport: Hybride events - Værdi, barrierer og fremtidens kompetencer

Andre projekter

Overvej også