Onlinemøde: Fordele og ulemper

Onlinemøder er populære, men formatet har også minusser. Lektor Helene Spliid fra forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser" fortæller her, hvilke fordele og ulemper der er ved at mødes på skærmen.

18. december 2023

Før i tiden skulle vi mødes fysisk for at holde møder, men sådan er det ikke længere. Coronapandemien åbnede manges øjne for fordelene ved onlinemøder, som stadig en stor del af hverdagen i mange virksomheder.

- Onlineformatet er nemt og bekvemt, og det tiltaler mange. Men der er også flere ting, som går tabt, når vi mødes på skærmen i stedet for i det fysiske rum, siger Lektor Helene Spliid fra forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser" på Cphbusiness.

Her er hendes liste over fordele og ulemper ved onlinemødet:

Fordele

  • Fleksibilitet
    Den helt store fordel ved onlinemøder er selvfølgelig, at mødeformen er meget mere fleksibel for medarbejderne, som kan deltage, uanset om de arbejder hjemmefra eller på kontoret.
  • Mange medarbejdere foretrækker dem
    Onlinemøder er nemme og bekvemme og kræver ofte mindre af medarbejderne. Derfor foretrækker mange formatet.
  • Kort, effektivt og mindre spildtid
    Ved fysiske møder skal deltagere ofte først lige på plads og smalltalke, inden mødet går rigtigt i gang. Ved onlinemøder er der derfor typisk mindre spildtid.
  • Hurtigt at sætte i stand
    Et onlinemøde kan hurtigt sættes i stand, også selvom deltagerne ikke nødvendigvis er på kontoret samtidig. Bruger I Microsoft Teams, kan I ovenikøbet ofte se, hvem der er til stede og tilgængelig for en hurtig indkaldelse.

Ulemper

  • Det er sværere at tage ordet og at få en dialog i gang
    Mange medarbejdere har sværere ved at tage ordet ved onlinemøder end ved fysiske møder – og det er kun muligt at have én samtale i gang ad gangen.
    Nogle har desuden en forventning om, at når mødet er online, så behøver de ikke at være særligt aktive, men i højere grad bare lytte. Du kan derfor ikke forvente særligt meget dialog ved onlinemøder, og det gør, at nogle møder ikke passer til formatet. Læs mere her: Skal mødet være online eller fysisk.
  • Tekniske udfordringer
    IT-udstyr, internetforbindelse og manglende tekniske færdigheder kan skabe problemer ved onlinemøder. De fleste har nok oplevet, at en deltager går i hak eller hopper af midt i et møde. Onlineformatet medfører derfor en række fejlkilder, som ikke eksisterer ved det fysiske møde.
  • Svært for lederen at læse signaler
    Det er nemmere at se, hvordan dine medarbejdere har det til et fysisk møde. Sidder én og tripper nervøst med benet, eller er der fx en tåre i øjenkrogen? Den slags signaler kan være svære at opfange gennem skærmen. Og hvis du alligevel fornemmer, at noget er i vejen, er det sværere lige at hive fat i medarbejderen bagefter og følge op.
  • Kræver mere forberedelse
    Hvis større onlinemøder skal fungere optimalt, kræver det en del forberedelse fra lederens side. Skal mødedeltagerne arbejde innovativt, kan det fx være nødvendigt at lave breakout rooms og forberede specifikke spørgsmål for at få alle med.

Skal mødet være online eller fysisk?

Nogle typer møder klares fint online, mens andre med fordel kan tages fysisk. I denne artikel forklarer Helene Spliid, hvilke møder der passer bedst til de to formater:

Skal mødet være online eller fysisk?


Om forskningsprojektet

Den hybride arbejdsform giver både muligheder og udfordringer i danske virksomheder.

I forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser" undersøgte Cphbusiness, hvordan man bedst leder i den nye kontekst, hvor medarbejdere og ledere veksler mellem hjemmekontoret og skrivebordet på arbejdspladsen.

Formålet med projektet var at udvikle guidelines og metoder, der gør det nemmere for ledere at etablere, udvikle og lede en hybrid arbejdsplads i samarbejde med medarbejderne.

Projektet løb fra 1. januar 2022 - 1. februar 2023.

Holdet bag forskningsprojektet og artiklens kilder er lektor Maisa Larsen dé Martino, lektor Helene Spliid og adjunkt Martin Juhl Mikkelsen fra Cphbusiness.

Læs mere om projektet "Ledelse af hybride arbejdspladser"


Få mere viden om, hvordan du bedst leder en hybrid arbejdsplads

Kontakt projektlederen