Sådan undgår du at glemme medarbejderne, der arbejder hjemmefra

Oplever du at miste kontakten til de medarbejdere, der arbejder meget hjemme? Så er du ikke alene. Vi har samlet en række gode råd til, hvordan du som leder af en hybrid arbejdsplads kan undgå at glemme dem, der arbejder hjemmefra.

Mange arbejdspladser er i dag helt eller delvist hybride. Men selvom opgaverne bliver klaret fint hjemmefra, så er det vigtigt, at du som leder ikke mister kontakten til dem, der sidder derhjemme.

Det kan nemlig gå ud over jeres relation, og du kan risikere at miste fornemmelsen for, hvordan dine medarbejdere har det. Det kan også påvirke kvaliteten af arbejdet samt effektiviteten.

Tre gode råd til ledere af hybride arbejdspladser

Her er en række gode råd til, hvordan du som leder på en hybrid arbejdsplads kan undgå at glemme de medarbejdere, som arbejder hjemmefra:

1. Hold flere 1-til-1-møder

Måske du allerede holder faste 1-til-1-møder? På den hybride arbejdsplads kan det være en god idé at skrue op for frekvensen af 1-til-1-møder. På den måde får I tjekket ind oftere hos hinanden.

2. Vær tilgængelig i et fast tidsrum

Som leder kan du med fordel sørge for at være tilgængelig i et fast tidsrum, så dine medarbejdere ved, hvornår de kan kontakte dig med stort og småt. Book gerne et bestemt tidspunkt i din kalender, hvor du er tilgængelig fysisk eller online.

På den hybride arbejdsplads kan det nemlig være et problem, når medarbejderne ikke ved, hvornår de kan få fat på dig.

3. Planlæg, hvornår du vil kontakte dem, der arbejder hjemme

Du kan med fordel planlægge, hvornår du har tænkt dig at kontakte dem, der arbejder hjemme. Du kan fx lave faste aftaler i din kalender for, hvornår du vil kontakte de forskellige medarbejdere. På den måde undgår du at glemme det i en travl hverdag.

Hvis du ønsker at tjekke ind lidt oftere hos dem, der arbejder hjemme, så er det en god idé at fortælle medarbejderne om det. Fortæl dem, at du gerne vil have bedre føling med, hvordan de har det og holde dem opdateret på, hvad der sker i afdelingen eller organisationen.

Du skal ikke være bange for at overkommunikere ved at fortælle dem, du har tænkt dig at være mere opsøgende. Det er god information at få for dine medarbejdere. Især fordi mange tror, at hvis lederen ringer, så er der måske noget galt eller en ny opgave. Men vær forberedt på, at nogle af medarbejderne måske lige skal vænne sig til, at du blot tjekker ind hos dem.


Læs også:


Kontakt eksperten

Om forskningsprojektet

Den hybride arbejdsform giver både muligheder og udfordringer i danske virksomheder.

I forskningsprojektet "Ledelse af hybride arbejdspladser" undersøger Cphbusiness, hvordan man bedst leder i den nye kontekst, hvor medarbejdere og ledere veksler mellem hjemmekontoret og skrivebordet på arbejdspladsen.

Formålet med projektet er at udvikle guidelines og metoder, der gør det nemmere for ledere at etablere, udvikle og lede en hybrid arbejdsplads i samarbejde med medarbejderne.

Projektet løber fra 1. januar 2022 - 1. februar 2023.

Læs mere om projektet "Ledelse af hybride arbejdspladser"