God start for serviceøkonom på Bornholm

12 studerende starter til september på uddannelsen i Rønne.

31. juli 2015

Fra efteråret 2015 man kan tage den to-årige erhvervsakademiuddannelse serviceøkonom på Bornholm, og den mulighed har 12 personer gjort brug af. Det er tilfredsstillende, fortæller John Callisen, områdechef for service og oplevelse på Cphbusiness.

De studerende vil opleve en undervisning, der vil bestå af de klassiske discipliner som projektarbejde, holdundervisning, vejledning og derudover e-læring. Det er såkaldt blended learning, hvor det er det samme hold undervisere, der forestår undervisningen på Cphbusiness’ afdeling i København og på Bornholm.

På Bornholm prøver Cphbusiness dog også noget nyt.

- Vi starter et pilot-projekt på Bornholm, hvor vi flytter noget af undervisningen ud i de lokale virksomheder, så vi sikrer, at vi tager udgangspunkt i praksis. Det er planen, at vi vil tage de erfaringer, vi gør os, med til København og rulle modellen ud her, siger John Callisen.

Tæt på praksis og til gavn for erhvervslivet

Netop den tætte relation til erhvervslivet står centralt for uddannelsen, og det skal komme de bornholmske virksomheder til gavn, at uddannelsen nu er kommet til øen.

- Vi arbejder meget målrettet på at give de studerende praktiske værktøjer, som de kan anvende i praksis, og som branchen efterspørger. De skal kort sagt lære noget, de kan bruge til noget, siger John Callisen.

Det bornholmske erhvervsliv ser også positivt på, at man nu kan blive serviceøkonom i Rønne. Det er en uddannelse, som passer godt til Bornholm, og som øen har brug for. Det vurderer Benny Schou, der er direktør på Hotel Balka Strand i Nexø og formand for brancheorganisationen Horesta Region Bornholm.

- Jeg er utrolig positiv over, at uddannede kommer til øen, da det kan skabe muligheder for praktikpladser, som efterfølgende kan give basis for mere fast arbejdskraft, siger han.

Turistbranchen består meget af sæsonarbejde, der typisk ikke tiltrækker højtuddannet arbejdskraft, forklarer Benny Schou. Han ser muligheder i, at uddannelsen med sit akademiske niveau kan give et løft til virksomhederne.

- Kan vi få dem ind, kan det måske også være et løft til mange virksomheder, som har brug for at se på det med nye øjne i stedet for ’plejer’-konceptet hele tiden, siger han.