Øget optag på populære uddannelser

Cphbusiness reagerer på efterspørgslen og optager flere på populære uddannelser.

30. juli 2015

Der bliver i år plads til markant flere studerende på især to populære uddannelser. Det er en bevidst prioritering at imødekomme den stigende efterspørgsel fra erhvervslivet, der står klar med job til de studerende.

Seks pct. flere studerende. Så mange har Cphbusiness optaget på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne gennem den koordinerede tilmelding. Især på finansbacheloruddannelsen og den danske og internationale serviceøkonomuddannelse bliver der optaget flere.

1. september begynder 58 pct. flere finansbachelorer på Cphbusiness end sidste år. En markant stigning, der afspejler en stor efterspørgsel fra erhvervslivet.

Stigningen er kraftig, men velovervejet, fortæller Bo Steen Larsen, der er områdechef for finans- og økonomiuddannelserne på erhvervsakademiet.

Der er nemlig stor efterspørgsel på finansbachelorerne. Søgningen er steget, og de studerende får praktik, studiejob og efter uddannelsen hurtigt job.

- De er simpelthen så efterspurgte og bliver afsat lynhurtigt, siger Bo Steen Larsen, der til september siger velkommen til 234 studerende på uddannelsen mod 148 sidste år.

Hurtige til at forstå forretningsgange

Det er primært brancherne forsikring, ejendomsmægler, bank, ejendomsadministration og, i mindre grad, revision, der beskæftiger finansbachelorerne, når de er færdige med deres 3½-årige professionsbacheloruddannelse.

En af de virksomheder, der ansætter finansbachelorer, er Topdanmark. Her er HR-konsulent Jacob Birch Hørdum meget begejstret for finansbachelorerne, der bliver brugt til flere forskellige funktioner.

- Det er deres evne til at anvende en metodisk og analytisk tilgang til at gennemskue problemstillingerne og lysten til at sætte sig ind i tingene og forstå dem. Og så er de ret hurtige til at forstå de forretningsgange, vi har, siger HR-konsulent Jacob Birch Hørdum.

Sikker vej

Bo Steen Larsen er ikke i tvivl om, hvorfor uddannelsen er et hit blandt de uddannelsessøgende.

- Det hænger sammen med, at den er godt brandet: Du er sikker på en praktikplads, på et studiejob og på et job, når du er færdig. Og så har vi nogle super ambassadører, der fortæller om uddannelsen, siger han.

Uddannelsen bliver også hele tiden holdt opdateret gennem det tætte samspil mellem uddannelsesinstitution og erhvervsliv, og det gør dimittenderne attraktive for erhvervslivet, fortæller han.

Økonomi og forsikring er interessant 

Én af dem, der har søgt ind på uddannelsen, er 21-årige Kristine Hegnet Hansen. Hun har en højere handelseksamen i baggagen, og for hende var det en interesse for økonomi og forsikring, der stod bag beslutningen.

- Jeg har faktisk tænkt på det, siden jeg var i praktik i 8. klasse. Det var jeg i Jyske Bank, og jeg synes, at det var spændende, siger hun.

Kristine Hegnet Hansen ved endnu ikke, hvad uddannelsen præcist skal føre til, men interessen hælder til at have med virksomheder at gøre – et felt, hun fik øjnene op for, da hun havde virksomhedsøkonomi på HHX.

Rekordmange serviceøkonomer

Det er ikke mindre end 536 serviceøkonomstuderende, der begynder på Cphbusiness’ afdelinger til september. Det er en stigning på 22 pct. i forhold til 2014, og det glæder både servicebranchen og Cphbusiness.

Der er nemlig ikke udsigt til, at dimittenderne kommer til at kede sig, når de får eksamensbeviset i hånden efter to års uddannelse.

- Det er vores erfaring, at serviceøkonomer bliver brugt bredt i branchen, og at der er en stor efterspørgsel efter den her type studerende. De studerende, vi uddanner, har en bred tilgang til servicebranchen og både en stor viden og praktisk erfaring, som de har med fra deres praktikforløb og den generelt tætte kontakt til erhvervslivet under uddannelsen, siger områdechef for service og oplevelse på Cphbusiness, John Callisen.

Ti tusind arbejdspladser på tre år

I branchen kan man nikke genkendende til den høje efterspørgsel efter serviceøkonomer. Det fortæller Marianne Kragh, Uddannelseschef i brancheorganisationen HORESTA.

- Vi har skabt 10.000 nye arbejdspladser inden for de seneste tre år i servicebranchen, så der er en stor efterspørgsel efter de her unge mennesker, der har lyst til at arbejde inden for det her spændende erhverv, siger Marianne Kragh.

Hun håber samtidig, at den store tilgang af nye serviceøkonomer kan være med til at løfte uddannelsesniveauet i servicebranchen.

- Der er behov for et kompetenceløft i servicebranchen, og med den globale konkurrencesituation, vi befinder os i, skal vi være opmærksom på at få nye kompetencer ind i branchen. Vi er jo i et kapløb med alle andre lande om at give turisterne den bedste oplevelse, siger Marianne Kragh.

Meget international

Serviceøkonomuddannelsen er en bred uddannelse, der retter sig imod service- og oplevelsesbranchen både i Danmark og uden for landets grænser. Mange bruger derfor også uddannelsen som et springbræt til at komme til udlandet og vælger derfor den engelske udgave. At komme til udlandet er da også, hvad 19-årige Emma Støvhase Nørsø har tænkt sig, efter at hun har søgt optagelse på uddannelsens internationale linje.

- Jeg er stor fan af det internationale miljø og har boet store dele af mit liv i udlandet. Derfor passede AP Degree i Service, Hospitality og Tourism Management mig også bedst. Når jeg er færdig med uddannelsen, vil jeg gerne læse en Top-up og så ud og prøve mine evner af ude i verden, siger Emma Støvhase Nørsø.

Efter at have overvejet både Københavns Erhvervsakademi og CBS faldt valget på Cphbusiness, fordi hun godt kan lide den praktiske tilgang, der karakteriserer undervisningen.

- Jeg har det bedst med at lære det praktiske sammen med det teoretiske. Det føler jeg, at jeg får på Cphbusiness. Det er fedt, at man kommer i praktik under uddannelsen, fordi det passer godt til mig med learning by doing, siger Emma Støvhase Nørsø.

Fakta om finansbachelor

Professionsbachelor i finans tager 3½ år og er en professionsbacheloruddannelse.

Optag 2014: 148
Optag 2015: 234

Optaget er steget med 86 personer, 58 pct. i forhold til 2014.

Fakta om serviceøkonom

Erhvervsakademiuddannelsen serviceøkonom tager 2 år.

Optag 2014: 438
Optag 2015: 536

Optaget er steget med 98 personer, 22 pct. i forhold til 2014.