Tutorordning i Lyngby skaber værdi for de studerende

26. november 2015

Der er gang i tutorordningen på multimediedesigneruddannelsen på Cphbusiness Lyngby. Ikke mindst takket være tre studerende på uddannelsen, der har arbejdet med at videreudvikle det eksisterende koncept og har skabt et online forum for studerende og tutorer.  

- Vi tog udgangspunkt i, hvad vi syntes, vi selv havde behov for på første semester, og vi lyttede til de nye studerende, fortæller 23-årige Pia Maja Nova Kristensen om motivationen for at arbejde videre med tutorordningen.

Sammen med sine to medstuderende, 24-årige Emilie Arved Eriksen og 19-årige Angelica Maria Bjerre Olesen, har hun udbygget det velkendte koncept med lærerassistance og sat system i ordningen med en Facebook-side, hvor førstesemesterstuderende på multimediedesigneruddannelsen kan stille spørgsmål og få hjælp fra mere erfarne studerende.

- De studerende kan både spørge om hjælp til bestemte fag, men de kan også stille konkrete spørgsmål til os. Vi har jo prøvet det selv for et par semestre siden, siger Emilie Arved Eriksen.

En ordning til gavn for alle

Og at tutorerne gør en konkret forskel i undervisningen, er der ingen tvivl om, hvis man spørger de tre initiativtagere.

- Hvis man arbejder med html-kode, og man har en fejl, der skal spottes, så er det smart, at underviseren ikke skal gå rundt og hjælpe alle. Det kan vi gøre som tutorer, og på den måde undgår man, at undervisningen forsinkes, fortæller Emilie Arved Eriksen.

Tutorordningen er ikke kun til gavn for dem, der har brug for hjælp i timerne, men er til fordel for alle studerende, fordi de kan få gavn af mere effektiv undervisning.

- Jeg har oplevet, at der er nogle, der har nået mere i timerne, end jeg kan huske, at vi gjorde, da vi havde samme opgaver. Fx skulle man lave en menulinje i html, hvor vi kun nåede én linje, men de nye studerende nåede tre, siger Emilie Arved Eriksen.

Kommunikation i øjenhøjde

Den nye ordning er blevet taget rigtig godt imod af de studerende, der kommer med positiv feedback, og en del af forklaringen er kommunikation i øjenhøjde, mener Emilie Arved Eriksen:

- Man er mere på bølgelængde og måske bedre til at connecte med nogen på samme alder, som ved, hvilke problemstillinger man møder, når man er helt ny.

Den forklaring kan Pia Maja Nova Kristensen nikke genkendende til.

- I går var jeg inde og hjælpe med java script, og de studerende var helt blæste, fordi læreren måske overdrev lidt med, hvor meget de skulle kunne på 3. semester. Men der kunne jeg hjælpe med at berolige dem, fortæller hun.

Personlig og faglig værdi

Selv om ordningen har vist sin berettigelse og er populær blandt de studerende, var det alligevel med en smule tøven og tvivl på egne evner, at de tre studerende meldte sig som tutorer. 

- I starten tænker man, om man er god nok, men efter den første time som tutor tænker man: ”Gud, er det bare det”. Man glemmer nok også, hvor meget man har lært, siden man selv gik på første semester, siger Angelica Maria Bjerre Olesen.

På det faglige og personlige plan har arbejdet som tutor også givet et udbytte.

- Første gang er det lidt grænseoverskridende, fordi de studerende, man hjælper, har samme alder som en selv, og der er da også nogle, der ved mere, end vi gør, men man vokser med opgaven, siger Angelica Maria Bjerre Olesen.

- Det er også fedt at omgås andre studerende, der har de samme interesserer som en selv, tilføjer Emilie Arved Eriksen.

Det fremtidige perspektiv

Fremadrettet håber de tre initiativtagere, at tutorordningen kan udvides - også uden for klasselokalet.                              

- Vi vil rigtig gerne nå dertil, hvor vi kan tilbyde lidt ekstra sparring til studerende. Der er mange, der efterspørger basis-færdigheder i fx kodning, Photoshop og Illustrator, siger Emilie Arved Eriksen.

Skulle der være andre studerende, der har fået blod på tanden og gerne selv vil arbejde som tutorer på deres uddannelse, så er opfordringen klar.

- Man skal bare kaste sig ud i det. Man skal ikke være bange for, om man er god nok, slutter Pia Maja Nova Kristensen af.

Fakta om tutorordningen

Der er i alt syv tutorer på multimediedesigneruddannelsen.

Ordningen har kørt i to måneder, siden september 2015.

Du finder link til tutorordningens facebook-side her