Gæsteforelæser i branding: Rufus Gifford
Rufus Gifford, USA’s ambassadør i Danmark, lagde vejen forbi Cphbusiness Lyngby og underviste markedsføringsøkonom-studerende i personlig branding og ’public diplomacy’.
27. april 2016
Mandag den 25. april holdt Rufus Gifford, USA’s ambassadør i Danmark, oplæg for mere end 60 studerende fra markedsføringsøkonom-uddannelsen på Cphbusiness i Lyngby.
- Vi må erkende, at vi i teamet aldrig ville have formået at få budskabet så klart igennem, som det lykkedes for Rufus Gifford, der på autentisk vis fik rammet emnet ind og fastholdt de studerendes opmærksomhed, siger adjunkt Rune Gregers Meyer fra markedsføringsøkonom på Cphbusiness.
Rufus Gifford fortalte blandt andet om Barack Obamas kampagne, inden han blev præsident, om at nå ud til folk via deres mobiltelefoner, om synet på Danmark i USA og om at repræsentere et så forskelligartet land som USA er med 320 millioner indbyggere.
- Vi har arbejdet med branding og drøftede internt i vores team, hvordan vi kunne gøre det emne super interessant og praksisnært for vores studerende. Vi blev enige om, at Rufus Gifford var indbegrebet af 'personal branding' og 'public diplomacy', og vi valgte nok lidt utraditionelt at tweete til ham, siger Rune Gregers Meyer.
Inspirerede publikum
En af dem, der var med til ambassadørens oplæg, og som stillede flere spørgsmål, var Niklas Knudsen, der studerer markedsføringsøkonom på andet semester. Han var glad for ambassadørens besøg på Cphbusiness.
- Jeg synes, at han gjorde det rigtigt godt, og man kan mærke på hans måde at kommunikere på, at han har holdt mange oplæg. Det er svært at fange så mange studerende på en gang, og det gjorde han, siger Niklas Knudsen og fortsætter;
- Han inspirerer mig til at blive bedre til de ting, jeg laver. Hans tilgang med bare at komme og springe ud i det, den kan jeg bruge til at turde mere og gå i gang med nye projekter.
Kvalificerede spørgsmål og jordnær ambassadør uden filter
Ambassadør Rufus Gifford nævnte, at han gør meget ud af at komme ud til personer, som han ikke har talt med før. Det var en af grundene til besøget på Cphbusiness, som både studerende og medarbejdere var begejstrede for.
- For Cphbusiness er det vigtigt at binde virkeligheden og teorien sammen i en praksisnær forståelse for de studerende. I Lyngby bruger vi derfor meget energi på at invitere den verden, som omgiver os, ind og herigennem bidrage til en dybere forståelse hos de studerende, siger områdechef for Innovation og Entrepreneurship, Jan-Christian Haxthausen og fortsætter;
- Det kunne jeg personligt også konstatere via de super kvalificerede spørgsmål, de studerende stillede til Rufus Gifford, som i øvrigt var jordnær og talte fra hjertet og uden filter.