Første dansker på teacher bootcamp på MIT

Maria Sommer fra Cphbusiness har som den første dansker nogensinde deltaget i teacher bootcamp på Massachusetts Institute of Technology og lært om disciplined entrepreneurship. Erfaringerne skal bruges til at uddanne flere entreprenører.

- Det var spændende og en kæmpe udfordring. Jeg blev presset helt ekstremt og lærte meget, siger Maria Sommer, der er adjunkt på Innovation og Entreprenørskab på Cphbusiness.

Fra den 7. til 17. august 2016 var hun som den første dansker til teacher bootcamp i disciplined entrepreneurship på Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston sammen med 23 andre undervisere fra hele verden.

Maria Sommer og de andre deltagere var særligt udvalgt af MIT blandt 840 ansøgere.

Den første uge skulle underviserne sammen med 72 studerende fra 32 lande simulere startups med brug af Disciplined Entrepreneurship: 24 steps to a successful startup af Bill Aulet.

- Jeg fik virkelig prøvet de gode sider og udfordringerne ved gruppearbejde af på min egen krop, mens jeg var presset til det yderste, fortæller Maria Sommer.

- Vi havde undervisning med teamøvelser fra klokken 08.00 til 20.00, hvorefter vi arbejdede med entreprenørskab i teams til langt ud på natten. Til sidst skulle vi fremlægge vores koncept for et investorpanel, siger hun.

Cphbusiness skal uddanne mange flere entreprenører

- Det var en god reminder om, at kunden skal være i centrum hele tiden, og at man i teamet er nødt til uafbrudt at tænke: Hvem gør vi det her for? Det handler om at fokusere på et problem eller et behov i stedet for en idé eller et produkt, siger Maria Sommer fra Cphbusiness.

I løbet af bootcampen arbejdede underviserne med redskaber til at undervise i entrepreneurship, så de kan hjælpe studerende til en større chance for succes i deres startup-virksomhed.

Erfaringerne fra USA er i gang med at blive brugt på fagområdet Innovation og Entreprenørskab på Cphbusiness, der skal indrettes efter forbilledet fra MIT.

- Vi er den første uddannelsesinstitution i Danmark, der implementerer MIT’s 24 trin, og det er en kæmpe gevinst for vores studerende, fortæller Maria Sommer.

På Cphbusiness er målet at uddanne mange flere entreprenører. Med de 24 trin har erhvervsakademiet nu et værktøj med en stejlere indlæringskurve, der klæder de studerende endnu bedre på til at blive entreprenører, lyder det fra Maria Sommer.

- Efter turen har jeg kontakter på det universitet, der blev kåret til verdens bedste i 2016. Jeg har fået adgang til et stort netværk af personer, der arbejder med entreprenørskab på det højeste niveau over hele verden. Det kan kun være en fordel for underviserne og de studerende, siger hun.

Læs mere om disciplined entrepreneurship på disciplinedentrepreneurship.com.