Den digitale sportsverden på programmet

Gentest, e-sport, apps og globalisering indtager sportsverdenen, hvor digitalisering fylder mere og mere.

06. april 2017

Hvad sker der, når private motionister begynder at genteste sig selv for at optimere træningen? Eller når det at være professionel fodboldspiller ikke længere omfatter at snøre fodboldstøvler? Og hvad sker der, når pengene pludselig ligger i streaming og ikke i publikum på stadion?

Sportsverdenen mærker digitaliseringens indtog i allerhøjeste grad, og derfor har sportsmanagement-studerende på Cphbusiness Lyngby i marts 2017 haft modulet 'digitalization', hvor de blandt andet har arbejdet med en case for den danske virksomhed AthGene og har samarbejdet med en gruppe hollandske studerende, der har tilbragt flere dage i Lyngby.

Test dine gener

Flere partnere har været en del af forløbet for studerende på uddannelsen. Virksomheden Dell/EMC har fortalt om Big Data ved et oplæg, der blev streamet direkte til de hollandske studerende, mens de endnu ikke var taget mod Danmark.

E-sportsholdet North lavede oplæg, app-virksomheden Athliit deltog og endelig spillede virksomheden AthGene en hovedrolle i forløbet ved at stille casen til rådighed for de studerende.

Læs: Yusufa Sey gik fra tømmer i Gambia til iværksætteri i Danmark: Nu henter han millioner | finans.dk

- Sportsmanagement skal også følge med de trends, der kommer, så vi vil gerne have nogle af de digitaliseringsaspekter ind over undervisningen og selvfølgelig stille de studerende en god case, siger adjunkt Maria Bonnerup.

AthGene tilbyder gentests, som man kan bruge til at forbedre blandt andet sportsresultater og kost. Casen beskæftigede sig med at etablere partnerskaber, for eksempel med trænere og diætister, fortæller hun.

En god idé er ikke nok

- Vores forventning var, at vi ville kunne få nogle konkrete forslag fra de studerende, som vi ikke selv havde tænkt på. Og det synes jeg faktisk, vi har fået fra en del af grupperne, siger Anita Berntsen, VP of Operations hos AthGene.

Hun fortæller, at man som casevirksomhed er meget kritisk over for de løsninger, der bliver præsenteret. Det er ikke nok, at det er gode og kreative idéer. Det skal kunne fungere i en forretningsmæssig sammenhæng.

Men selv i det kritiske lys, leverede de studerende brugbare forslag.

- Der var specielt tre af grupperne, som kom med nogle rigtig gode forslag, og der har vi simpelthen taget nogle af dem og puttet direkte ind i vores konceptudvikling og vil bruge nogle af de informationer aktivt, når vi skal ud og videreudvikle på vores koncept og senere hen pitche til kunder, siger Anita Berntsen og uddyber;

- AthGene kommer ikke til at tage en enkelt gruppes løsning og implementere den, men vi tager små bidder og ideer fra de gode opgaver inkorporerer dem i vores koncept. Præcis det, vi havde håbet, vi ville kunne.

E-sport bliver stort

2017 var dårligt kommet i gang, da F.C. København og Nordisk Film den tredje januar offentliggjorde, at de havde købt Counter-Strike GO-holdet North og etableret en e-sportsorganisation. E-sport er i stærk vækst, og de store turneringer skulle gerne kunne fylde Parken med tilskuere fra 2018, lød det på pressemødet i januar.

Læs: FC København-direktør: Esport skal fylde Parken | dr.dk

- De studerende synes, at e-sport er spændende, for alle ved, at det er det næste led i sport, siger Maria Bonnerup, der erkender, at der i udgangspunktet var en portion skepsis fra de ofte klassisk sportsinteresserede studerende.

E-sport minder dog på mange måder om de traditionelle sportsgrene, blandt andet ved måden at behandle sine spillere på. Den rette kontekst hjalp til at gøre e-sport interessant i sportsmanagement-sammenhæng på linje med de traditionelle sportsgrene. Og så er der jo forskellene.

- De er meget mere content-baserede, de her selskaber, for de har jo ikke et stadion, de fylder to gange om ugen. De spiller måske foran et publikum en gang om måneden, siger Maria Bonnerup.

Tæt samarbejde med Holland

Allerede i begyndelsen af forløbet blev kontakten til Cphbusiness' hollandske pendant etableret, da de studerende fik livestreamet Dell/EMCs oplæg. Oplægget foregik på Cphbusiness Lyngby, men de hollandske studerende befandt sig stadig på Saxion University of Applied Sciences.

Da de 36 hollandske studerende og fire undervisere kom til Danmark, stod den på to dage med fuldt program.

- Det har været meget lærerigt for vores studerende til at få et andet kulturelt perspektiv på deres gruppearbejde. Det gav også en helt anden vinkel for de studerende, da de skulle planlægge de sociale aktiviteter som en fodboldturnering eller spisning på Papirøen, siger lektor Simon Callard.

Foruden rollen som sportsmarketingkonsulenter i forbindelse med danskernes case-arbejde og muligheden for at deltage i oplæg fra virksomhederne, så blev der også tid til rent faktisk at dyrke sport - ikke blot arbejde med den.

For underviserne har besøget fra Holland også givet noget.

- Det har været lærerigt for os som undervisere, og det var en chance for os til at fremvise vores danske partnere, som for eksempel København Håndbold, hvor vi oplevede deres corporate hospitality og en håndboldkamp, siger Simon Callard.

Se billederne fra modulet her:

VP of Operations hos AthGene, Anita Berntsen, fremlagde for de studerende.
VP of Operations hos AthGene, Anita Berntsen, fremlagde for de studerende.
VP of Operations hos AthGene, Anita Berntsen, fremlagde for de studerende.
VP of Operations hos AthGene, Anita Berntsen, fremlagde for de studerende.
VP of Operations hos AthGene, Anita Berntsen, fremlagde for de studerende.
VP of Operations hos AthGene, Anita Berntsen, fremlagde for de studerende.
På Fodboldfabrikken med de hollandske besøgende.
På Fodboldfabrikken med de hollandske besøgende.
På Fodboldfabrikken med de hollandske besøgende.
På Fodboldfabrikken med de hollandske besøgende.
På Fodboldfabrikken med de hollandske besøgende.
På Fodboldfabrikken med de hollandske besøgende.
På Fodboldfabrikken med de hollandske besøgende. Her to Cphbusinessstuderende og tre hollændere: Michiel Ebbers, Jan Kramer, Joost Nijenhuis, Bram Rensing og Lasse Møllgaard Olsson.
På Fodboldfabrikken med de hollandske besøgende. Her to Cphbusinessstuderende og tre hollændere: Michiel Ebbers, Jan Kramer, Joost Nijenhuis, Bram Rensing og Lasse Møllgaard Olsson.
På Fodboldfabrikken med de hollandske besøgende. Her to hollændere og tre Cphbusinessstuderende: Boris van Griensven, Anders Richoff Beich, Joost Krijns, Dennis Jon Hansen og Pierre Geisler Berg.
På Fodboldfabrikken med de hollandske besøgende. Her to hollændere og tre Cphbusinessstuderende: Boris van Griensven, Anders Richoff Beich, Joost Krijns, Dennis Jon Hansen og Pierre Geisler Berg.
Phillip Hedemark Rasmussen, Digital Marketing Manager ved North.
Phillip Hedemark Rasmussen, Digital Marketing Manager ved North.
Phillip Hedemark Rasmussen, Digital Marketing Manager ved North.
Phillip Hedemark Rasmussen, Digital Marketing Manager ved North.