Whistleblowerordningen omfatter oplysninger om alvorlige forhold, som er af betydning for Cphbusiness’ opgavevaretagelse. Det vil være en konkret vurdering, hvorvidt der er tale om et sådant forhold.
Almindeligvis vil det omfatte oplysninger om:
- Strafbare forhold, som fx overtrædelse af tavshedspligten, misbrug af økonomiske midler, underslæb og bedrageri.
- Grove eller gentagne overtrædelser af lovgivningen, som fx forvaltningsloven, offentlighedsloven og databeskyttelseslovgivningen.
- Grove eller gentagne overtrædelser af forvaltningsretlige principper, som fx krav om saglighed og magtfordrejningsgrundsætningen.
- Grove eller gentagne overtrædelser af væsentlige interne retningslinjer, som fx retningslinjer for gaver, tjenesterejser eller regnskabsaflæggelse.
- Grove personrelaterede konflikter på arbejdspladsen, som fx chikane.
- Seksuel chikane, fx uønsket verbal, ikke-verbal eller fysisk adfærd med seksuelle undertoner med det formål eller den virkning at krænke en persons værdighed, navnlig ved at skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima.
- Bevidst vildledning af studerende, borgere og samarbejdspartnere.
Det betyder, at oplysninger om følgende forhold typisk ikke vil være omfattet af ordningen:
- Overtrædelse af interne retningslinjer om fx sygefravær, rygning, alkohol og brug af kontorartikler m.v.
- Mindre grove personrelaterede konflikter.
- Mistanke om studerendes eksamenssnyd.
Sådanne forhold håndteres i andet regi, som fx af nærmeste leder, HR-afdelingen, arbejdsmiljørepræsentanten eller tillidsrepræsentanten, eller via henvendelse til uddannelsernes ledelser.
Hvis oplysningerne ikke falder ind under ordningens anvendelsesområde, vil indberetter blive kontaktet via systemet og vejledt om, hvor henvendelsen i stedet bør håndteres.