- Guide
Boost din markedsføring med negativ brainstorming
Er du løbet tør for idéer til din markedsføring? Prøv negativ brainstorming og se dine kreative evner blomstre.
Se videoen, hvor lektor i salg og markedsføring Just Kjærgård Pedersen forklarer, hvordan du kan bruge negativ brainstorming til at komme på nye og innovative idéer til din markedsføring.
Hvad er negativ brainstorming?
Negativ brainstorming er en metode, som du kan få glæde af, når du skal arbejde kreativt. Modsat en traditionel brainstorming, hvor det gælder om at finde på gode idéer og løsninger, så skal du ved den negative brainstorm identificere dårlige idéer, negative scenarier og konsekvenser. Det skal du gøre for efterfølgende at overveje, hvordan du kan forebygge eller helt undgå disse.
Sådan kommer du i gang med negativ brainstorming
Det kan være, du skal i gang med en ny marketingkampagne. Når du skal lave din negative brainstorming på kampagnen, så skal du starte med at overveje, hvordan du kan være 100% sikker på at mislykkes. Hvad skal der til for at smadre kampagnen fuldstændigt? Hvad ville være den værste form for markedsføring, du kan komme i tanke om?
Sørg for at skrive alle dine tanker og idéer ned på et stykke papir eller post-its. Til sidst har du en liste over, hvad du i hvert fald ikke skal gøre. Så kigger du på listen og overvejer: Hvad ville være det komplet modsatte af de ting, der står på listen? Det kan være, du er kommet frem til, at en lang video vil fungere dårligt. Så vil det omvendt måske kunne fungere godt med en kort video. På den måde får du en liste med idéer til, hvad du netop med fordel kan gøre.
Derfor skal du lave en negativ brainstorming
Negativ brainstorming kan være en god øvelse i situationer, hvor man ønsker at identificere potentielle problemer, risici eller uønskede konsekvenser af en given idé eller handling. Ved at tænke på, hvad der kan gå galt, kan man bedre forebygge, at det sker, og tage de rette forholdsregner for at undgå det.
Ved at fokusere på de negative aspekter af problemet og finde måder at overvinde dem på, kan denne teknik ofte føre til nye og kreative løsningsforslag, som ikke ville være blevet opdaget i en traditionel brainstorming.