- Succeshistorie
Inmix fordobler omsætningen to år i træk
Markedsføringsøkonom og iværksætter Frederik Nikolai Kruchov står bag influencer marketing-virksomheden Inmix. Efter flere års kamp med klassiske iværksætterudfordringer og coronakrise har virksomheden fordoblet omsætningen for andet år i træk.
Halvandet år uden løn. Sådan var virkeligheden for Frederik Nikolai Kruchov, da han i 2018 sammen med sine to studiekammerater Silas Mose og Mikkel Høyer-Hansen dimitterede fra erhvervsakademiuddannelsen markedsføringsøkonom på Cphbusiness og derefter startede virksomheden Inmix.
- Vi var alle tre nødt til at arbejde på deltid ved siden af fuldtidsarbejdet med Inmix, siger den 28-årige CEO Frederik Nikolai Kruchov om den krævende begyndelse på livet som iværksætter, hvor et deltidsarbejde hos Elgiganten længe var hans økonomiske fundament.
Inmix er et marketingbureau, som specialiserer sig i mikro-influencer marketing. Via en lang række mindre influencere – profiler på forskellige sociale medier – skaber Inmix skræddersyede kampagner, der markedsfører forskellige virksomheder.
Og i dag går det godt. I det seneste regnskab fra 2021 - 2022 fordoblede den unge virksomhed omsætningen til 2,4 millioner kroner.
- Det har været særligt sjovt, når vi har været med til at markedsføre atypiske produkter som fx brætspil. Influencer marketing er mest mode, hudpleje og makeup, men vi har skabt et langt og godt samarbejde med Bezzerwizzer og har fundet en god model for at markedsføre brætspil via influencere, fortæller Frederik Nikolai Kruchov.
Definition af forskellige typer af influencere
Nano-influencere
0 - 1.000 følgere
Mikro-influencere
1.000 - 15.000 følgere
Midi-influencere
15.000 - 30.000 følgere
Makro-influencere
30.000+ følgere
Kilde: Inmix
Valgfag kickstartede iværksættertankerne
Frederik Nikolai Kruchov havde aldrig tænkt på at skabe sin egen virksomhed, men da han startede på Cphbusiness skete der noget. Mødet med Silas Mose og Mikkel Høyer-Hansen, som begge havde flere forskellige idéer til virksomheder, tændte iværksættertankerne hos Frederik Nikolai Kruchov.
Og særligt et valgfag i entreprenørskab fik ham til at ane en fremtid som iværksætter. På valgfaget skulle de studerende stifte en fiktiv virksomhed, som de skulle videreudvikle i løbet af et par måneder. Og det var her, at de første skridt på vejen mod Inmix blev taget.
- I midten af 2017 var influencer marketing ikke et begreb, som det er i dag. Dengang havde man bloggere, og så havde man kendte. Derfor var det heller ikke et begreb, vi havde haft om på vores studie, siger Frederik Nikolai Kruchov.
De tre unge studerende arbejdede videre med virksomheden, som dengang hed Creators Unit, og sluttede valgfaget med at få karakteren 12 for projektet.
Efterfølgende hev én af underviserne fra Cphbusiness fat i drengene og fortalte dem, at de havde skabt et fundament, som den erfarne underviser godt kunne se blive til en rigtig forretning.
Læs mere om erhvervsakademiuddannelsen markedsføringsøkonom her: Markedsføringsøkonom | Cphbusiness
Iværksætterfællesskabet Inkubatoren gav vigtig sparring
Som nyuddannet var det begrænset, hvad Frederik Nikolai Kruchov, Silas Mose og Mikkel Høyer-Hansen havde af erfaring. Dog havde de alle tre været i praktik hos marketingsbureauer i løbet af uddannelsen. Og det gav dem kompetencer, så de kunne supplere hinanden i begyndelsen af iværksætterlivet.
Det fik også stor betydning for Inmix-stifterne, at de blev en del af Cphbusiness' iværksætterfællesskab Inkubatoren. Her mødte de erfarne undervisere og andre nyetablerede virksomheder.
- Vi sparrede med andre unge virksomheder, som havde været igennem mange af de samme udfordringer, som vi sad med på det tidspunkt. Fx at lave hjemmeside, få styr på økonomien og lave det første regnskab. Man skal lave en masse bureaukratisk opsætning, og mange af de ting havde vi ikke styr på, fortæller Frederik Nikolai Kruchov om virksomhedens første tid.
Inkubatoren er Cphbusiness' iværksætterfællesskab for startupvirksomheder. Her kan iværksættere fx:
- Få en kontorplads
- Sparre med andre iværksættere
- Blive vejledt af professionelle mentorer
Coronakrisen varslede et afgørende skifte for Inmix
Stille og roligt voksede Inmix. I det første regnskabsår 2018 - 2019 lød omsætningen på 250.000 kroner før skat, og allerede året efter blev den fordoblet til 500.000 kroner. Men så ramte coronavirus i marts 2020. Kunderne forsvandt med nedlukningen af Danmark, og de tre unge stiftere stod over for et afgørende valg.
- Skulle vi dreje nøglen om? Eller om vi skulle fortsætte og arbejde endnu hårdere for at få det til at lykkes alligevel, på trods af at vi havde mistet mange af de kunder, vi havde oparbejdet i løbet af de seneste år? Jeg endte med at købe Silas og Mikkel ud og betale for deres del af virksomheden, fortæller Frederik Nikolai Kruchov og forsætter:
- Det er nemmere, når tre personer deler ansvaret, fordi man altid kan spørge om hjælp eller vende ting med andre. Nu skulle jeg tage det fulde ansvar på tværs af alle roller og kasketter. Tage personlige samtaler med medarbejdere, gøre opvaskemaskinen ren, forhandle med samarbejdspartnere og reparere ting, når noget går i stykker.
På trods af afskeden med de to partnere tvivlede Frederik Nikolai Kruchov ikke på virksomhedens fremtid.
- Lige meget hvordan mine partnere havde det, så vidste jeg, at vi havde et forretningsgrundlag. Vi tjente penge, ikke mange, men vi var godt på vej over en million kroner i løbet af det år, inden corona ramte. Så jeg vidste, at den forretningsmodel, vi havde, var god.
Webinarer blev en god forretning
Med landet lukket ned måtte Frederik Nikolai Kruchov nu tænke i nye baner hjemme fra sin lejlighed. Og så alligevel ikke helt. For han havde lært meget i løbet af de to et halvt år, som Inmix havde været i gang. Inmix havde lavet mange kampagner for både danske og internationale kunder, og den viden kunne deles. Men kunne den også sælges online? Han var i tvivl.
- Influencer marketing kan som udgangspunkt gøres ret billigt. Så jeg tænkte, at den viden og de erfaringer, vi havde gjort os, kunne gavne mange andre virksomheder. Derfor begyndte jeg at holde webinarer hjemme fra lejligheden. Webinarer, hvor jeg præsenterede, hvordan man bygger sin egen influencerkampagne op.
I løbet af tre måneder holdt han fem webinarer, og over 1.000 mennesker så med. Og endnu bedre for Inmix var deltagerne villige til at købe adgang til det kickstartforløb, som webinaret sluttede med. I løbet af foråret solgte han cirka 60 forløb, og på den måde drejede hjulene igen i den rigtige retning for Inmix.
I takt med at landet langsomt åbnede op efter coronavirus, kom kunderne tilbage, og nu havde Frederik Nikolai Kruchov og virksomheden deres oprindelige produkt med influencerkampagner, men suppleret af kickstartforløb.
På den måde endte regnskabet for 2020 - 2021, som havde haft så svære startvilkår, med en omsætning på 1,2 millioner kroner. Endelig kom tidspunktet, hvor deltidsjobbet hos Elgiganten kunne siges op, og Frederik Nikolai Kruchovs fulde arbejdsfokus kunne bruges på Inmix.
Håber på at skalere yderligere
I dag sidder ni medarbejdere på Inmix-kontoret nær Nyhavn i København. Og selvom der er gået lang tid, siden Frederik Nikolai Kruchov sammen med studiekammeraterne fik idéen til Inmix, så bruger han stadig kompetencer fra uddannelsen til markedsføringsøkonom på Cphbusiness.
“Grundtankerne om at lave en marketingstrategi og en konkret handlingsplan for en influencerkampagne er noget, vi altid bruger. Når vi kommer med de skræddersyede løsninger til vores kunder, som de forhåbentlig køber ind i, fordi de passer perfekt til deres behov, så er det med afsæt i den strategiske tankegang fra Cphbusiness om at bygge en kampagne op step by step.
Næste skridt for Inmix er ifølge Frederik Nikolai Kruchov at bygge på. At skalere. Flere ansatte medarbejdere betyder bedre muligheder for at løfte flere kampagner. Muligheder for at skabe anderledes kampagner, der gør en forskel for kunderne. Som fx dengang, hvor Inmix hjalp Danske Regioner og involverede 17 forskellige mikro-influencere og to store influencere for at sætte fokus på, hvorfor det er vigtigt at stemme til regionalvalget.
- Målet er at blive ved med at fastholde vores nuværende kunder og fortsat lave et godt stykke arbejde for Bezzerwizzer og vores øvrige kunder. Men også at få nye kunder i butikken, så vi med tiden kan få flere medarbejdere og lave vores supergode arbejde for endnu flere virksomheder.
Læs mere om Cphbusiness' fuldtidsuddannelser her:
Cphbusiness og Inmix
Cphbusiness har siden 2020 været kunde hos Inmix og samarbejdet om at tiltrække studerende til Cphbusiness’ fuldtidsuddannelser.