Online kommunikation

Vil du kvalificeres til professionelt og strategisk at arbejde med online kommunikation? På dette fag får du værktøjer til kritisk at vurdere og udvikle digitale løsninger i virksomheders interne og eksterne kommunikation.

Hvorfor skal du tage faget?

I dag foregår meget af virksomheders kommunikation online.

På faget online kommunikation får du kompetencer til udvikle, planlægge og implementere online kommunikationsstrategier. Du lærer desuden om de særlige krav til sprog, medievalg, strategi og kultur- og brugerforståelse, som virksomheder møder, når kommunikationen flyttes til nettet.

Du vil:

  • Få indblik i betydningen af brugerinvolvering, søgemaskineoptimering og content marketing
  • Kvalificeres til skabe sammenhæng mellem virksomheders online kommunikationsstrategi og virksomhedernes generelle kommunikationsstrategi, mål værdier, kultur og vision
  • Lære om metoder til at planlægge, udvikle og implementere online kommunikation og kommunikationsstrategier
  • Blive introduceret til de særlige udfordringer, som nettet kan skabe for din virksomheds interne og eksterne kommunikation

Indhold

På faget online kommunikation skal du blandt andet arbejde med:

  • Markedsføring på nettet og værktøjer til søgeoptimering
  • Digital storytelling
  • Analyse, design og udvikling af brugervenlig webkommunikation
  • Interkulturel kommunikation på digitale platforme
  • Sprog og retorik på nettet
  • Content marketing og -strategi

Læs mere om læringsmål mv. i studieordningen.

Eksamen og ECTS

Online kommunikation er et valgfag på akademiuddannelsen i kommunikation og formidling. Faget består af 10 ECTS.

Eksamenen er en mundtlig prøve kombineret med et praktisk produkt og en disposition og er med intern censur.

Underviseren

Underviseren er redaktør og medforfatter på en række bøger omkring digitale og sociale medier. Han har i over 20 år undervist på universiteter og erhvervsakademier i digital kommunikation og har sideløbende arbejdet i såvel offentlige og private virksomheder som kommunikationsansvarlig og projektleder. Underviseren er redaktør og bidragsyder på forløbets grundbog Online Kommunikation (Hans Reitzel 2015/19), som er målrettet undervisningens særlige samspil mellem teori og så praksis i virksomhederne.