Coaching og konflikthåndtering

Vil du blive klogere på konflikter i organisationer og på, hvordan du kan håndtere dem blandt andet ved hjælp af coaching? Så er det oplagt for dig at vælge faget coaching og konflikthåndtering.

Hvorfor skal du tage faget?

På faget coaching og konflikthåndtering udvikler du dine ledelseskompetencer med særligt fokus på lederens rolle i forbindelse med coaching som konflikthåndteringsproces.

Vi tager organisationen som ramme for konflikter og anvender blandt andet coaching, mediation og dialog som værktøj til konflikthåndtering. Derudover indgår følelsesmæssig intelligens som et element, så individets relationer udvikles i forbindelse med konflikthåndtering og dermed bliver en læringsproces til gavn for organisationen.

Du vil:

  • Opnå viden om metoder og dialogværktøjer til håndtering af konflikter i en organisatorisk kontekst
  • Blive klædt på til at kunne anvende forskellige konflikthåndteringsmetoder og -teknikker til at skabe læring og udvikling
  • Lære om forskellige personprofilers betydning for en potentiel konflikts opståen

Indhold

På faget coaching og konflikthåndtering vil du blandt andet arbejde med:

  • Teorier/modeller/værktøjer til konflikthåndtering og løsning på individ/gruppe og organisatorisk niveau hvor organisationen er i højeste kontekst
  • Teori og modeller omkring coaching som et af værktøjerne til konflikthåndtering på individ/afdeling/teamniveau
  • Kommunikationsteori og modeller der knytter sig til organisatorisk konflikt/opløsning/løsning
  • De organisatoriske rammer og processerne omkring konfliktsituationerne
  • Psykologien – mindsettet og de ledelsesmæssige/medarbejdermæssige kompetencer der knytter sig til området

Læs mere om læringsmål mv. i studieordningen.

0
har også læst ledelse
på Cphbusiness
har også læst ledelse
på Cphbusiness

Eksamen og ECTS

Coaching og konflikthåndtering er et valgfag på akademiuddannelsen i ledelse. Faget består af 10 ECTS.

Eksamenen er en mundtlig prøve kombineret med en individuel erhvervscase med intern censur.