Dataanalyse

Vil du lære at bruge data og dataanalyser til at udvikle onlinesalget i din virksomhed? Og vil du arbejde med værktøjer som Google Analytics, Tag Manager og Data Studio? Så er faget dataanalyse lige noget for dig.

Hvorfor skal du tage faget?

Faget dataanalyse er for dig, som vil lære at bruge data og dataanalyser til at udvikle onlinesalget i din virksomhed. Vi har virksomhedens udviklingspotentiale i fokus, og du får kendskab til indsamlingsmetoder og bliver klogere på, hvordan du anvender data målrettet. 

Du kan bruge de kompetencer, du opnår, inden for dataindsamling og dataanalyse til at skabe målbare resultater for din virksomheds onlinesalg. Du vil komme til at arbejde hands-on med værktøjer som Google Analytics, Google Tag Manager og Google Data Studio.

Du vil:

  • Lære at bruge Google Tag Manager og Google Data Studio på en udviklingsbaseret måde
  • Kunne opstille og udvælge relevante KPI'er i relation til din virksomheds strategi
  • Kunne vurdere potentialet for konverteringer via en hjemmeside ved hjælp af digitale marketingbegreber 
  • Udvikle dine kompetencer til at indsamle og anvende data i relation til din virksomheds digitale strategi
  • Dygtiggøre dig i at planlægge og gennemføre opgaver i forbindelse med onlineanalyse

Derudover vil du lære selvstændigt at indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang til data og online marketing.

Indhold

På faget dataanalyse skal du blandt andet arbejde med:

  • Opsætning af Google Analytics og Google Tag Manager
  • Basisrapporter og avancerede rapporter
  • Upload af tal til Google Analytics
  • Google Data Studio og databehandling
  • Databehandling

Læs mere om læringsmål mv. i studieordningen.

Eksamen og ECTS

Dataanalyse er et valgfag på akademiuddannelsen i salg og markedsføring. Faget giver dig 5 ECTS-point.

Eksamenen er en mundtlig prøve baseret på en synopsis.