Kommunikation og organisation

Vil du have kompetencer til at træffe reflekterede, kommunikative valg og få en forståelse for, hvordan ledelse, kommunikation og organisationsudvikling er forbundet? Så er faget kommunikation og organisation lige noget for dig.

Hvorfor skal du tage faget?

På faget kommunikation og organisation har vi fokus på, hvordan du anvender kommunikation som et strategisk ledelsesværktøj. Du bliver kvalificeret til at kunne analysere og forstå samspillet mellem forskellige kommunikationsformer og kanaler, så både du og din organisation fremstår troværdige.

Du vil:

  • Opnå indsigt i kommunikations betydning for din succes som leder
  • Få redskaber til at navigere i det retoriske kompas og fx lære, hvordan du får modtagerne til at lytte
  • Lære at kommunikere strategisk for at nå dine og organisationens mål
  • Få indsigt i de forskellige kommunikationskanalers styrker og svagheder
  • Blive klogere på organisationspsykologiske dynamikker, der kan spille ind på samarbejdet
  • Lære, hvordan du skaber en stærk kommunikationskultur, der gavner både medarbejdertrivsel og effektivitet
  • Få værktøjer til at navigere under kriser, medieomtale og organisatoriske forandringer

Indhold

På faget kommunikation og organisation skal du blandt andet arbejde med:

  • Ledelse af professionelle kommunikationsprocesser
  • Teorier om ledelseskommunikation og organisationspsykologi
  • Strategisk kommunikationstænkning
  • Virksomhedens kommunikationskanaler – fra det gode møde til de sociale medier

Læs mere om læringsmål mv. i studieordningen.

Eksamen og ECTS

Kommunikation og organisation er et valgfag på diplomuddannelsen i ledelse. Faget består af 5 ECTS.

Eksamen er en mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt oplæg.