Brænder du for salg og markedsføring, og vil du gerne have de rette redskaber, så du kan løse komplekse salgs- og markedsføringsopgaver, udvikle forretningskoncepter og gennemføre kundeanalyser? Så er diplomuddannelsen i salg og markedsføring den rette for dig.
Derfor skal du læse salg og markedsføring
Med en diplomuddannelse inden for salg og markedsføring får du mulighed for at positionere dig til en karriere på den globale scene inden for innovativ, vækstorienteret handel og markedsføring.
Diplomuddannelsen i salg og markedsføring er en retning inden for den merkantile diplomuddannelse, og den er relevant for dig, som gerne vil styrke dine kompetencer inden for salg og markedsføring.
Du bliver kvalificeret til arbejde med salg og markedsføring i mange forskellige typer af virksomheder som fx handels-, produktions- og servicevirksomheder både i Danmark og internationalt.
Det bliver du bedre til
På diplomuddannelsen i salg og markedsføring lærer du blandt andet om:
Relevante løsningsmodeller
Analyse af virksomhedens strategiske situation og udvikling
Udvikling af forretningskoncepter
Ny viden om teorier og metoder inden for feltet
Implementering af internationale salgs- og markedsføringsstrategier
Se Silvija, som er SoMe manager i 3, fortælle om at læse salg og markedsføring
Uddannelsens opbygning
Diplomuddannelsen i salg og markedsføring er en erhvervsrettet videregående uddannelse, som læses på deltid. Uddannelsen består af to obligatoriske fag, tre studieretningsfag og et valgfag. Alle fag afsluttes med en eksamen, og uddannelsen afsluttes med et skriftligt afgangsprojekt. En diplomuddannelse tager typisk to et halvt til tre år at gennemføre med et fag pr. halvår. Hvert fag har en varighed på ca. tre til seks måneder.
Valgfrihed på uddannelsen i salg og markedsføring
Du bestemmer selv, om du vil tage hele diplomuddannelse i salg og markedsføring eller blot udvælge de fag, der interesserer dig. Vær opmærksom på, at du kan tage maks. 15 ECTS uden for det merkantile fagområde, fx inden for ledelse.
Populære fag
Alle uddannelsens fag
Uddannelsen er bygget op af obligatoriske, retningsspecifikke og valgfrie fag og afsluttes med et afgangsprojekt. Samlet skal du have 60 ECTS ved endt uddannelse.
For retningen salg og markedsføring gælder, at du skal tage begge obligatoriske fag (15 ECTS) og tre retningsspecifikke fag (15 ECTS), og at du frit kan vælge mellem valgfag – også inden for andre retninger eller andre diplomuddannelser (15 ECTS), fx fra diplomuddannelsen i ledelse.
På denne måde kan du kombinere fagene og skabe et uddannelsesforløb, som er skræddersyet til dine personlige udviklingsønsker og karrieremål.
Uddannelsen har lært mig at reflektere over, hvordan jeg kan anvende teorier og værktøjer i praksis, og jeg er på den måde blevet meget dygtigere til mit arbejde. Jeg har fået et nyt netværk, og samarbejdet med mine studiekammerater har styrket os på tværs af virksomheder.
Spørgsmål og svar
Hvis du gerne vil læse en diplomuddannelse, så skal du opfylde de krav, der stilles til din uddannelsesbaggrund og erhvervserfaring. Du skal have:
En kort eller mellemlang videregående uddannelse (minimum to år) og
Mindst to års relevant erhvervserfaring efter afsluttet uddannelse
Andre veje til optagelse
Hvis du ikke umiddelbart opfylder optagelseskravene, har du måske kvalificeret dig ad anden vej. Har du viden og erfaring, som du ikke har papir på? Så kan en realkompetencevurdering være en mulighed for dig.
Kontakt vores studievejleder på evu@cphbusiness.dk, hvis du er i tvivl, om du kan optages.
Ja, der afholdes eksamen efter hvert fag. Eksamenen er typisk et skriftligt produkt, der præsenteres til en mundtlig eksamen. Du kan se, hvilken eksamenstype der gælder for det enkelte fag under beskrivelsen af faget her på hjemmesiden.
En hel uddannelse afsluttes med et afgangsprojekt og en mundtlig eksamen.
Ja, studievejlederen kan hjælpe dig med spørgsmål om studiets indhold. For eksempel, hvis du er i tvivl om, hvilket fag du skal vælge, eller hvordan du sammensætter din efteruddannelse.
Undervisningen på Cphbusiness er praksisnær. Det betyder, at du kommer til at arbejde med udfordringer, eksempler og cases fra din egen hverdag. Du får derfor kompetencer, der er direkte relateret til din egen jobsituation, og som du kan tage med hjem og anvende med det samme i din egen praksis. Dine medstuderende og underviser vil ligeledes bringe cases ind i undervisningen, der sætter den teori, du lærer i undervisningen, i spil.
I perioden mellem undervisningsgangene læser du litteratur, ser video og arbejder med fagets indhold enten alene eller som gruppearbejde.
Anerkendende undervisere
Gennem undervisningsforløbet vil du blive opmærksom på egne kompetencer og færdigheder og får gennem undervisningens udformning mulighed for at videreudvikle dem. Undervisningen foregår i et trygt og nærværende læringsrum, hvor der er plads til, at du kan stille spørgsmål og indgå i dialog med din underviser og medstuderende.
Undervisningen faciliteres, så der er plads til at opbygge relationer og netværk gennem læringsfællesskaber, feedbackprocesser og faglige og tværfaglige samarbejder.
Undervisningen ligger normalt i dagtimerne mellem klokken 9.00 og 15.00 eller om aftenen mellem klokken 17.00 og 20.00. Du skal regne med at bruge 12 til 15 arbejdstimer pr. uge inklusive undervisning, forberedelse og eksamen.
Hvis du vil studere videre, efter du har færdiggjort din diplomuddannelse, har du mulighed for at læse på masterniveau både i Danmark og i udlandet. Vær dog opmærksom på uddannelsesinstitutionernes forskellige krav til eventuelle supplerende kurser.
I studieordningen kan du bl.a. læse mere detaljeret om indholdet på uddannelsen. Du finder den her: