Fra Cphbusiness til Harvard

Uddannet serviceøkonom tog springet til et af verdens bedste universiteter.

04. december 2014

Nikolai Hansen er 26 år, læser international business på CBS og er lige kommet hjem fra Cambridge, Massachusetts i USA, hvor han har brugt det sidste halve år som udvekslingsstudent på et af de mest traditionsrige og velrenommerede universiteter i verden, Harvard University.

Nikolai Hansens rejse startede dog allerede for små tre år siden, da han trådte ind ad døren på Cphbusiness med et optagelsesbrev til serviceøkonomuddannelsen i hånden. Dengang var det dog ikke drømmen om akademisk succes og udlandsophold på prestigefyldte universiteter, der fyldte mest i hovedet.

- Jeg startede på min uddannelse, fordi der skulle ske noget mere i mit liv. Jeg havde arbejdet som indkøber i modebranchen og med marketing på et hotel, men i økonomiske nedgangstider er det altid svært at være autodidakt. Servicebranchen appellerede meget til mig, og derfor lå serviceøkonomuddannelsen lige til højrebenet, fortæller Nikolai Hansen.

Ikke bange for hårdt arbejde

Nikolai tog fra starten sit studie meget seriøst. Faktisk så meget, at der nogle gange blev sendt undrende blikke fra hans medstuderende, når der flittigt blev skrevet ti siders notater til en enkelt time.

- Da jeg startede på Cphbusiness, var jeg ikke særlig akademisk anlagt, men jeg var meget bevidst om, at jeg ville have noget ud af min uddannelse. Jeg kom til alle timerne, tog altid mange notater til hver time og udviklede derigennem min egen studieteknik, fortæller Nikolai Hansen.

Vigtigheden af den personlige kontakt

Det var dog ikke før mødet med Robert Schønrock Nielsen, ph.d. i business administration og underviser på serviceøkonomuddannelsen, at Nicolai for alvor fik øjnene op for de muligheder hårdt arbejde og en målrettet attitude kunne give ham. Gennem vejledning og faglig snak om emner, der ofte bredte sig ud over det fastlagte pensum, blev drømmen om et videre studieforløb langsomt formet og konkretiseret.

Den gode dialog, og det faktum, at man giver studerende muligheden for at være ambitiøse på egne vegne, er afgørende for udviklingen af de studerendes potential, mener Robert Schønrock Nielsen.

- Det ligger mig meget på sinde at bruge min forskningsbaserede viden i den daglige undervisning, dog på en sådan måde, at den kan relateres til praksis. Min oplevelse er, at de studerende kan sætte sig ind i mere komplekst stof, end de selv tror, de kan kapere, så der åbnes op for nye måder at se verden på.

Jeg tror, min hovedpointe er, at man som studerende skal vide, at man faktisk kan bruge sin uddannelse til noget og komme langt, hvis det er det, man vil.

Nikolai Hansen

Både Nikolai Hansen og Robert Schønrock Nielsen er da også enige i værdien af, at underviserne tager sig den ekstra tid til at guide og hjælpe studerende med høje ambitioner, som gerne vil vide lidt mere, end hvad pensumlisten indeholder.

- Lynhurtigt flyttede mit fokus sig til emner som filosofi, knowledge sharing og andre emner, som lå ud over pensum. Der blev givet plads, hvis man havde viljen, evnerne og lysten, siger Nikolai Hansen.

- Jeg oplevede igennem vores første samtaler, at Nikolai ville rigtigt meget. Og der er det vigtigt i den proces, når man har med videbegærlige studerende at gøre, at man giver dem muligheden for at kaste sig ud i noget nyt. I Nikolais afsluttende opgave på serviceøkonomstudiet var der både henvisninger til en nobelpristager i økonomi samt til en række vanskeligt tilgængelige filosoffer, og topresultatet til eksamen udeblev da heller ikke, fortæller Robert Schønrock Nielsen.

Gradvis udvikling var nøglen til succes

- Jeg var aldrig nogensinde kommet dertil, hvor jeg er i dag, hvis jeg ikke var startet på Cphbusiness. Hvis jeg var startet direkte på CBS, så havde jeg knækket nakken med det samme.

Så klar er Nikolais udmelding omkring vigtigheden af at tage et skridt ad gangen og udvikle sig gradvist. Og her var tiden på Cphbusiness, med tilvænning til en hverdag som studerende, læring af studieteknikker samt input og vejledning fra underviserne, helt afgørende for den videre succes.

- Jeg blev fostret på Cphbusiness. Jeg lærte om studieteknikker og fik det inkorporeret i min tankegang. Især når man har været væk fra skolen i nogle år, er det en rigtig god indgangsvinkel til at starte på noget, siger Nikolai Hansen.

Det er ikke altid sjovt

For Nikolai er det underordnet, om man som studerende kun tager en erhvervsakademiuddannelse, fortsætter på en bachelor på Cphbusiness eller gør noget helt tredje. Det afgørende er, at man har den rigtige holdning og får øjnene op for, at man kan bruge sin uddannelse som et springbræt til noget mere.

- Jeg tror min hovedpointe er, at man som studerende skal vide, at man faktisk kan bruge sin uddannelse til noget og komme langt, hvis det er det, man vil, siger Nikolai Hansen.

Skal han komme med et godt råd til andre, der gerne vil følge samme vej som ham, er han ikke i tvivl, selv om sandheden nogle gang er ilde hørt.

- Det her med at man skal arbejde for det, det er jo lidt en slidt floskel, men det er bare til syvende og sidst det, der skal til. Det er kedeligt at få at vide, men det er ikke altid lige sjovt, når man sidder på 18. time og læser til en eksamen, siger Nikolai Hansen.

Det er vigtigt at spotte talentet 

- Det er vigtigt, at man som underviser kan spotte talentet i den studerende. Vi skal som undervisningsinstitution og som undervisere have opmærksomheden rettet på at spotte de studerende med et endnu ikke opdaget akademisk talent, men også dem med et entreprenant talent, siger Robert Schønrock Nielsen og fortsætter:

- Det handler også om samskabende læring. Når man sammen udforsker emner, så bliver både den studerende, men også vi som undervisere klogere. Det skaber sådan en selvkørende cirkel.

En fremtid i USA 

Opholdet på Harvard har været så udbytterigt, at Nikolai Hansen allerede nu er ved at forberede sig på en tur mere til det amerikanske universitet i sommeren 2015. På længere sigt bliver det formentlig også USA, der kommer til at danne rammen om en fremtidig karriere.

- Man siger jo gerne, at de fleste, der læser på international business på CBS enten stræber efter at blive investment bankers eller management consultants. Lige meget hvad kunne jeg godt tænkte mig at prøve en masse brancher af og komme ud at arbejde i mange forskellige lande, men en erhvervs-ph.d. er også en mulighed, slutter Nikolai Hansen af.

Som underviser er Robert Schønrock Nielsen særdeles stolt over, at Cphbusiness som undervisningsinstitution for første gang har været med til at producere en Harvard-studerende.

- Jeg håber, at Nikolai kan være inspirationskilde for andre studerende, der måske har fået øjnene op for, at alt er muligt, hvis man har viljen og lysten.

Fortsat samarbejde 

På trods af udlandsophold holder Nikolai Hansen og Robert Schønrock Nielsen stadig kontakten og samarbejder bl.a. på artikler om grøn omstilling i hotelbranchen og udvikling af nye ledelsesformer i organisationer.