Tidligere studerende bag ny boligportal

Der er et marked for at lade boligsælger og boligkøber møde hinanden på nettet – også selvom det er gratis.

24. marts 2015

Sådan lyder det fra Peter Lucas, der har taget professionsbacheloruddannelsen i innovation og entrepreneurship på Cphbusiness.

Han har netop startet Boligmærket; en hjemmeside, hvor køber og sælger af en bolig kan mødes. Det er gratis for begge parter, og det bliver det ved med at være i fremtiden, fortæller Peter Lucas. Til gengæld tjener Boligmærket penge, når nogle af deres samarbejdspartnere, som fx elektrikere, fotografer eller boligadvokater, bliver brugt af køber eller sælger.

Det handler om at gøre hjemmesiden attraktiv for bolighandlende. Bliver siden brugt, er der basis for en god forretning.

- I dag er trafik penge værd, siger Peter Lucas, der står bag Boligmærket sammen med sin partner, Karim Sekkal.

- Vi er ikke ejendomsmæglere

Boligmærket gik officielt i luften den 2. februar 2015, og i slutningen af marts rundede Boligmærket 100 boliger.

Boligmærket tager konkurrencen op med andre såkaldte selvsalgssider; altså hjemmesider, hvor sælger selv sælger sin bolig uden en ejendomsmægler. Under sloganet ”Din bolig, din fortjeneste” lader hjemmesiden køber og sælger møde hinanden, uden det koster dem noget.

For Peter Lucas har det været vigtigt at definere Boligmærkets rolle helt præcist.

- Vi er ikke jurister eller ejendomsmæglere, siger han og forklarer, at de ikke blander sig i handlen.

For Peter Lucas handler det om at gøre det, de er gode til. Og det er at lave lækkert design, sikre god brugervenlighed og lave effektiv markedsføring – kort sagt tilbyde en platform, der er attraktiv for bolighandlende.

Har afvist investorer

Den idé har vist sig også at være attraktiv for investorer, som allerede har henvendt sig. Indtil videre har partnerne bag Boligmærket dog afvist dem. Det har ikke været det rette match, forklarer Peter Lucas. For ham er det førsteprioritet, at forretningen bliver drevet ordentligt, og at der bliver taget de rette beslutninger.

- Jeg ville hade mig selv, hvis jeg var i avisen og sagde, at det altid ville være gratis, og så var det det ikke alligevel et halvt år efter, siger Peter Lucas.

Om det er det rette match, har også været en vigtig overvejelse i forhold til de samarbejdspartnere, Boligmærket har valgt at bruge. Her har folkene bag bevidst valgt mindre erhvervsdrivende til fordel for store virksomheder, som ellers ville kunne løfte Boligmærkets brand.

Danmark er en prøveballon

Peter Lucas vurderer, at én af Boligmærkets stærke sider set fra et forretningssynspunkt er muligheden for at vokse. Det har også været med til at gøre investorer interesserede.

- Skalérbarheden er noget helt andet, end hvis man f.eks. er tømrer, siger han og fortæller, at man relativt nemt kan udvide Boligmærket til at fungere på andre markeder end det danske. Og det er da bestemt også planen, hvis konceptet får fat i de danske bolighandlende, hvilket Peter Lucas regner med.

Baggrund: uddannelse i iværksætteri 

Peter Lucas er uddannet serviceøkonom og har derefter taget professionsbacheloruddannelsen i innovation og entrepreneurship på Cphbusiness. Han ville helt sikkert også være blevet iværksætter, selvom han ikke havde taget uddannelsen, men den har været meget nyttig, fortæller han.

- Det er især i forhold til projektstyring og en kritisk tilgang, siger Peter Lucas.

Han kan mærke, at han har en pragmatisk tilgang, når han taler med andre, men samtidig har han gennem uddannelsen fået redskaber, han bruger i dag. Han har lært at være mere analyserende og på den måde tage en mere direkte vej til målet, end han ellers ville have gjort.

Læs mere