Koreas ambassadør gæstede Cphbusiness Lyngby

Onsdag den 10. februar kunne de studerende på Cphbusiness Lyngby få et unikt indblik i Korea, da landets ambassadør personligt gav en grundig introduktion.

11. februar 2016

Der var ikke langt mellem grinene fra forsamlingen af danske og internationale studerende, der havde taget muligheden til sig og lyttede til ambassadør Young-sam Mas fortælling om et nært slægtskab mellem Korea og Danmark onsdag eftermiddag. Ambassadøren havde nemlig fornemmelse for dansk humor, og det var tydeligt, at interessen for Danmark var langt mere end overfladisk.

Anledningen for besøget var, at der fra den 28. marts til den 8. april rejser 15 markedsføringsøkonom- og serviceøkonomstuderende og underviser Rune Gregers Meyer af sted til Korea for at samarbejde med koreanske studerende om en kommunikationsstrategi for LEGO.

De studerende fra Sookmyung universitet i Korea vil bidrage med viden omkring den koreanske købsadfærd og den økonomiske situation, mens de danske studerende tager viden om aktivitetsbudgetter, mediaplanlægning og big data med i bagagen.

Tradition for samarbejde

Det er langt fra første gang, studerende fra Cphbusiness tager til Korea for at blive klogere på internationalt samarbejde og fremmed kultur.

Siden 2013 har Cphbusiness haft et tæt samarbejde med flere koreanske universiteter, og siden da har mellem 25 og 50 studerende været af sted til Korea hvert år.

- Det betyder utrolig meget, at de studerende får muligheden for at møde og arbejde i en kultur som den koreanske. De koreanske studerende arbejder ekstremt hårdt, og den asiatiske kultur er så anderledes fra vores egen, at de lærer utrolig meget både fagligt og personligt, som de ikke kan få på samme måde i Danmark, siger Michael Huss Svejstrup, der er international chef på Cphbusiness.

Sammenflettet historie

Selvom der er langt fra Danmark til Korea, så har vi en lang og tæt historie, slog ambassadøren fast under overskriften “Grundtvig’s Dream has come true in Korea”.
Jutlandia, som Kim Larsen synger om, er formentlig det mest kendte danske bidrag til Korea, men også telegrafen og ikke mindst højskoletanken, har koreanerne taget med fra Danmark, fortalte han.

Det er interessant, at ambassadøren valgte at fremhæve højskoletanken, mener Rune Gregers Meyer. Han underviser de studerende på Cphbusiness i Lyngby, tager med til Korea og har derudover en fortid som bl.a. højskoleforstander.

- Højskolen har unægteligt haft stor indflydelse på vores kultur, herunder den lave magtdistance vi kender her i Danmark, hvor Korea er kendt som meget hierarkisk. Det bliver derfor spændende at se, hvorledes samarbejdet mellem de danske og koreanske studerende udfoldes, ligesom det bliver interessant at se hvorledes vores danske studerende interagerer med de koreanske undervisere, når to så forskellige kulturer skal integreres i et konkret samarbejde, siger han.

Men det er ikke kun i fortiden, at dansk indflydelse gør sig gældende i Korea.

LEGO er stærkt repræsenteret i Korea, hvor et Legoland åbner i 2017, Royal Copenhagen er ekstremt moderne, og får man lyst til en pølse fra Steff Houlberg, kan man også det, fortalte ambassadøren, der samtidig slog fast, at muligheden for at udvikle samhandlen til gensidig gevinst er meget reel.

- Det bliver virkelig spændende for vores studerende at få muligheden for at arbejde konkret med en kommunikationsstrategi på et marked som Korea, netop fordi kommunikation har meget med kultur at gøre. Så studieturen bliver meget lærende for os alle, siger Rune Gregers Meyer.