Fremtiden som case

Når man tager et par virtual reality-briller på og forsvinder ind i et virtuelt laboratorie, skulle man tro, man var ved at prøve et koncept for fremtiden af.

22. marts 2016

Men nej, sådan er det ikke med den danske virksomhed Labster, der allerede er på markedet og bliver brugt af flere store universiteter. Heriblandt Harvard, MIT og Stanford.

Labster var case-virksomhed for de studerende på professionsbacheloruddannelsen i international handel og markedsføring på Cphbusiness Søerne og tilbyder kort og godt adgang til virtuelle 3D-laboratorier.

Konceptet er, at de studerende får mulighed for at lave forsøg og arbejde med udstyr, der er dyrt og besværligt at få adgang til under normale omstændigheder. Bruger man en simulation, er læringen ikke bare intakt, men bedre, og prisen og de praktiske forhold er noget helt andet end ved fysiske laboratorier.

Det forklarede Mikkel Marfelt, Ph.d. fra CBS og ansat i Labster, da han onsdag den 17. februar introducerede opgaven over for de studerende.

For Labster handler det nemlig om at tage fat omkring det problem, der på engelsk kaldes ‘STEM Crisis’, nemlig at få uddannet og fastholdt flere inden for Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM). Det er et område, hvor der ifølge flere rapporter risikerer at mangle kvalificeret arbejdskraft på globalt plan, hvis der ikke sættes ind.

Virtual reality trak

Efter introduktion af Labster og den udfordring, de gerne ville have hjælp til at løse fra vores professionsbachelorstuderende i international handel og markedsføring - hvordan Labster succesfuldt kan entrere det skandinaviske STEM-marked - kom flere repræsentanter fra Cphbusiness ‘Decision Making Unit’ på scenen.

Det var personer fra både IT-afdelingen og fra afdelingen i Hillerød, der uddanner laboranter og miljøteknologer, Cphbusiness Laboratorie og Miljø. Cphbusiness kunne nemlig udmærket være en interessant kunde for en virksomhed som Labster, men hvilke tanker gør IT-chefen sig fx, før han opbygger et samarbejde med en ekstern leverandør? Og hvad er vigtigt for de studerende som brugere og underviserne?

Det var nogle af de aspekter, der blev belyst fra scenen den 17. februar, inden dagens store trækplaster blevet hevet frem: virtual reality-headsettene.

Køen strakte sig ned gennem lokalet, og de tre eksemplarer af virtual reality-brillerne fik travlt, mens Labsters udsendinge gav instrukser til de studerende, der befandt i det virtuelle rum. Startskuddet til tre ugers intensivt arbejde med en ”rigtig” case var skudt i gang!

Følger op på leads

Tre uger efter introduktionen med Labster fremlagde samtlige studerende deres løsningsforslag for underviserne om formiddagen. Her blev de tre bedste fremlæggelser udvalgt til finalerunden, hvor de skulle fremlægge for Labster, alle undervisere og samtlige deres medstuderende på årgangen. Vinderne blev hold 1Q, gruppe 2.

Labster on Facebook

Labster udtrykte efterfølgende stor tilfredshed med arrangementet og har nu sat en mand på at følge op på de mange konkrete leads, Cphbusiness’ studerende kom med, og implementere løsningsforslagene i Skandinavien.

Den samme tilfredshed kan også spores hos Cphbusiness, hvor underviser på uddannelsen, Andreas Kiær Thomsen, sætter stor pris på samarbejdet med virksomheder som Labster.

- Vores studerende får gennem vores case competition set og oplevet, at det, vi lærer dem, virkelig kan bruges til noget! Mange af vores case-virksomheder ender med at få vores studerende i praktik - praktikforløb, der for manges vedkommende også ender i job. Alt i alt en win-win-situation for os alle sammen, siger han.