Studerende laver strategi for IBM

Studerende fra andet semester på international handel og markedsføring på Cphbusiness skal de næste uger arbejde med IBM's IBM Connections og se på fordele og ulemper ved social business-værktøjet.

19. oktober 2016

- Det er megaspændende og udfordrende at få lov til at arbejde med så stor og interessant en virksomhed, der har så mange ansatte over hele verden, og som laver innovative løsninger.

Det siger Magnus Jessen, der studerer professionsbacheloruddannelsen international handel og markedsføring på Cphbusiness.

I løbet af de kommende uger skal han sammen med sine medstuderende arbejde med IBM's social business-platform IBM Connections, der er et værktøj, som virksomheder kan anvende til at optimere kommunikationen på tværs af afdelinger og landegrænser.

- Det kan være, at der er nogle af de her brillante unge mennesker, som kommer med nogle idéer eller erfaringer, som vi kan gøre brug af. Det er det, jeg er ude efter, fortæller Mona Prior fra IBM.

Det handler om at få mest ud af menneskelige ressourcer

Casesamarbejdet med IBM sker som en del af et forløb om at implementere strategier. De studerende skal se på fordele og ulemper ved IBM Connections og vurdere, hvordan man bedst implementerer værktøjet, og hvordan IBM kan tjene penge på det.

- Jeg tror, at de studerende kan bruge projektet til at få øjne op for virksomheders udfordringer med at få mange mennesker med divergerende mål til at gå i samme retning og bruge nogle konkrete redskaber til at finde den lim, der skal til for at få det til at fungere, siger adjunkt Martin Pors Jepsen fra Cphbusiness.

- Omdrejningspunktet i opgaven handler om, hvordan man får mest ud af menneskelige ressourcer, og det er spændende, for hvis man går ud og spørger virksomheder, så er barrieren for succesrig eksekvering af strategier oftest mennesker, fortæller han.

Udfordrende og sjovt

Som studerende glæder Magnus Jessen sig til de næste uger.

- Jeg tror, at det bliver udfordrende og sjovt at arbejde med en anden type produkt. Det gør, at man skal tænke i nogle andre baner, end man førhen har skullet, og det tror jeg bliver lærerigt, siger han.

Underviser Martin Pors Jepsen glæder sig også.

- Jeg synes, at IBM er oplagte til det her projekt, fordi de beskæftiger sig med fremtidens arbejdsplads. De arbejder med produkter, der tilpasser sig, og det, at de arbejder digitalt og i business to business-markedet, gør dem relevante for vores studerende, fortæller han.

Som underviser ser han frem til, hvad mødet mellem IBM og de studerende fører til.

- Jeg forventer, at de studerende går til stålet, og at de kan udfordre IBM ved at have kritiske øjne på opgaven. Derudover håber jeg at blive positivt overrasket, at de studerendes digitale kompetencer kommer i spil, og at de overrasker IBM positivt med noget, som de ikke havde set komme, siger Martin Pors Jepsen.

De studerende skal fremlægge deres løsninger til IBM den 28. oktober.