FC Porto besøgte Cphbusiness

FC Portos kommercielle direktør gav tirsdag studerende fra Cphbusiness et eksklusivt indblik i den portugisiske fodboldklubs kommercielle aktiviteter.

24. november 2016

Rui Lousa, der er FC Portos kommercielle direktør, besøgte tirsdag den 22. november studerende på valgfaget sponsering og sportsmanagementuddannelsen på Cphbusiness. Her fortalte direktøren for FC Porto Comercial om den portugisiske fodboldklubs sponsor- og marketingaktiviteter.

- For at kunne begå sig i fodbold er det vigtigt at forstå sporten og alt det, som den indebærer. Man skal kende til passionen, fortiden og nutiden og de forskellige forretningsmodeller, der er involveret i fodbold. Hvis man har styr på de ting, kan man overleve i fodboldverdenen, siger Rui Lousa fra FC Porto.

Den portugisiske fodboldklubs budget er cirka otte gange større end budgettet hos den økonomisk stærkeste danske fodboldklub, FC København, som FC Porto tirsdag aften spillede 0-0 mod.

- Et scoop og superspændende

- Det er et scoop, og det var superspændende at komme ind i maskinrummet hos en af Europas største klubber. Det er et kæmpe hold, der har vundet Champions League, siger adjunkt Carsten Buhl fra Cphbusiness. Han underviser på markedsføringsøkonomuddannelsen og valgfaget sponsering.

Rui Lousa gav de studerende et indblik i den kommercielle side af fodbold med udgangspunkt i for eksempel FC Portos struktur, værdier og styrker og udfordringer.

- Fodbold har en helt speciel forbindelse til forbrugerne. Jeg kan ikke få øje på en anden sport, der har så stærk en følelsesmæssig forbindelse. For en sponsor er det bånd unikt, og det er derfor, at der bliver brugt så mange penge på fodbold, fortæller Rui Lousa fra FC Porto.

- Han kom både ind på kommerciel struktur og værdier, og hvordan man sætter sponsorater op i en international storklub som FC Porto. Man kunne høre på de studerende, at de var meget interesserede, og de fik et indblik i, hvor teorierne om sponsering stemmer overens med virkeligheden, og hvor der er modsætninger, siger Carsten Buhl.

Tæt på virkeligheden med en af Sydeuropas største sponsorvirksomheder

- Vi vil gerne tæt på virkeligheden, og derfor var det oplagt at invitere en direktør for en af de største sponsorvirksomheder i Sydeuropa i forbindelse med kampen mod FC København. Rui fortalte selv, hvor vigtig kampen mod FC København er, og det gælder ikke mindst på den økonomiske bundlinje, som han er ansvarlig for, fortæller Carsten Buhl fra Cphbusiness.

- Vi skal have en bæredygtig forretningsmodel, men vi skal også vinde hvert år. Det er vores største udfordring at få de to ting til at hænge sammen, siger Rui Lousa fra FC Porto.

- Initiativer som det her, der kun er et blandt mange, er med til at gøre undervisningen mere levende, slutter Carsten Buhl.