Cphbusiness sikrer relevante uddannelser med IBM's Watson

Cphbusiness har indgået et samarbejde med IBM om at bruge teknologien Watson til at analysere jobannoncer og afkode, hvad erhvervslivet efterspørger.

17. oktober 2017

Billede: Løsningsarkitekt Henrik Toft fra IBM fortæller uddannelses- og forskningsminister Søren Pind om Watson Explorer og samarbejdet med Cphbusiness.

Området Salg og Markedsføring på Cphbusiness skal som de første fremover bruge teknologien IBM Watson Explorer til at søge i danske jobannoncer efter mønstre, kompetencer, færdigheder og personlige træk, som erhvervslivet efterspørger.

- Samarbejdet med IBM er fantastisk. Det gør det lettere at lave uddannelser, der retter sig mod erhvervslivet, og det gør det muligt at give vores studerende nogle endnu mere relevante kompetencer, siger Frank A. Mathiasen, udviklings- og innovationschef på Cphbusiness.

Ved hjælp af avanceret tekstanalyse kan IBM's Watson høste viden fra store mængder tekst - i tilfældet her jobannoncer inden for salg og markedsføring - som det er urealistisk at kortlægge manuelt, fortæller Frank A. Mathiasen.

Watson afkoder efterspørgsel på et øjeblik

Watsons analyse af jobannoncerne skal sikre, at studerende på Cphbusiness altid får de relevante kompetencer, som erhvervslivet efterspørger.

- Med Watson kan vi med et tryk på en knap med det samme få at vide, hvad erhvervslivet aktuelt efterspørger af kompetencer og har brug for, at vi uddanner vores studerende i. Det er en stor hjælp for vores uddannelsesudvalg og andre, at de fremover kan tage dataunderstøttede beslutninger, siger udviklings- og innovationschef Frank A. Mathiasen.

Beslutningsgrundlaget gør Cphbusiness i stand til at være endnu mere fleksibel og justere indholdet af uddannelserne løbende.

Den holdning deler områdechef Susanne Rievers, der har ansvaret for uddannelserne inden for salg og markedsføring på Cphbusiness.

- Vi har store forhåbninger til projektet fremadrettet og ser frem til et udvidet samarbejde mellem IBM og Cphbusiness til glæde for de studerende, videregående uddannelsesinstitutioner, tilknyttede erhverv og aftagere af de studerende og samfundet generelt, fortæller hun.

Resultatet af et tæt samarbejde

Samarbejdet bygger på en årrække med fælles projekter mellem Cphbusiness og IBM.

- Vi har holdt en række gæsteforelæsninger og givet de studerende mulighed for at få praktisk erfaring med at lade Watson analysere data, så det var helt naturligt at udvide samarbejdet til også at lade Watson analysere jobannoncer, siger løsningsarkitekt Henrik Toft fra IBM.

Han fremhæver samarbejdet med Cphbusiness som et godt eksempel på, hvordan fremtidens arbejdsgange vil blive understøttet af avanceret teknologi.

- Der er værdi i at få kognitive systemer som Watson til at høste indsigt fra store mængder tekst. Vores kunder har allerede i dag stor appetit på at få Watsons assistance til at optimere sagsbehandling, forbedre kundehåndtering og indhente markedsindsigt. Fremover vil langt flere arbejdsgange blive understøttet af kognitiv indsigt, og det er samarbejdet med Cphbusiness et godt eksempel på, fortæller Henrik Toft.

Målet er at udvide modellen til andre områder

En aftale med foreningen Dansk Markedsføring, der står bag Danmarks største jobportal inden for salg og markedsføring, giver mulighed for at analysere mere end 600 historiske og aktuelle jobannoncer inden for området.

Hvis resultatet på Salg og Markedsføring er vellykket, er planen at udvide modellen og bruge Watson på i hvert fald Cphbusiness' seks andre områder - Service og Oplevelse, Økonomi og Finans, IT og Multimedie, Innovation og Entreprenørskab, Ledelse og Kommunikation og Laboratorie og Miljø, fortæller Frank A. Mathiasen.

- Mere relevante uddannelser på Cphbusiness giver erhvervslivet mere relevant og kompetent arbejdskraft, og dermed får alle mere for pengene. Hvis det går, som vi håber, bliver modellen overført til alle de videregående uddannelser i Danmark, og den har også internationalt potentiale, siger han.

Hør om de foreløbige resultater til Watson Summit 7. november

Du har mulighed for at høre mere om projektet til IBM's Watson Summit-konference i DR Koncerthuset i København den 7. november 2017.

Her skal de to projektledere fra Cphbusiness, Per Gunnar Bergfors og Andreas Kiær Thomsen, præsentere projektet og de foreløbige resultater.