Ny i jobbet?

Karriererådgiver Anne Marie Valentin fra intojob.dk giver her de vigtigste råd, når du er ny i jobbet.

04. oktober 2017

Hvis du er ny medarbejder på en arbejdsplads, er det næsten ligesom at være gæst – i hvert fald i starten.

Man skal lære "hvordan gør man her"; både hvad angår det formelle og indholdet i jobbet, men i lige så høj grad alt det uformelle.

Førstehåndsindtrykket er afgørende

Det ved de fleste, og der skal meget til at rette op på en dårlig start. Til gengæld ved de fleste også, at hvis noget går galt, eller der er opstået misforståelser, så gælder det om at komme retur og få sagt undskyld, eller forklare hvorfor det skete.

HUSK, at hvis du lander i en større ny virksomhed, er det ikke sikkert, at alle er klar over, at du er den nye medarbejder; det er dit job at gøre opmærksom på det. Og hvis du arbejder med kunder, så ved de måske heller ikke, at du er "den nye".

Skriv tingene ned

- så virker du seriøs, og du har mulighed for at gennemlæse alle de nye og vigtige informationer, du får. Og det er muligt at vende retur til dine noter igen og igen. Det virker super professionelt, at du skriver det relevante ned, så du ikke hele tiden skal spørge om det samme, selvom det er helt ok at gentage spørgsmål.

Der findes et ordsprog, der hedder: "Den kloge spørger; den dumme spørger ikke".

De kender dig ikke

Når man starter på en ny arbejdsplads, er man ude af komfortzonen. Og det giver anledning til, at du kan være den, du gerne vil være!

Så hvis du er genert, indadvendt eller har andre personlighedstræk, du ønsker at forandre, så har du muligheden, når du starter på en ny arbejdsplads. Og det er genialt, for de kender dig sandsynligvis ikke. Det er altid sværere at komme ud af en rolle, som man har "spillet" igen og igen, så benyt anledningen til at være den, du gerne vil være.

Husk, at du er den nye i "klassen", så det vil være en lettelse for de andre medarbejdere, at du tager initiativet, når du møder nye kolleger. Så undgår de at spekulere over, om du fx er en besøgende kunde.

Mød de andre i øjenhøjde

Alle arbejdspladser har en særlig kultur. Forsøg at lure den så hurtigt som muligt, så du bliver opfattet som en del af gruppen. Det vigtigste er selvfølgelig, at du er dig, men vi ved alle, at det er meget lettere at blive en del af gruppen, når vi matcher de andre.

Spørg, hvordan du bedst kan sætte dig ind i tingene, og om der er nogle af dine kolleger, du bør tage en snak med

Det er altid en fordel at være proaktiv, så når der er mulighed for det, så spørg din nye chef eller dine kolleger, om der er kolleger, du bør tage en snak med for at forstå mere om virksomheden/ydelserne, eller hvad I leverer, dér hvor du er blevet ansat. Det giver dig en kæmpe fordel og virker på andre som et godt initiativ fra din side.

Deltag i sociale arrangementer

Det er altid en god idé at deltage, når der arrangeres sociale aktiviteter med dine kolleger. Det er en fantastisk måde at lære de andre at kende på, og vi mennesker er indrettet sådan, at når vi kender hinanden fra flere sammenhænge, så er det lettere at komme ind i det nye fællesskab.

Kæmpe held og lykke!

Anne Marie Valentin
Karriererådgiver og ejer af intojob.dk