Kreative iværksættere inspirerede på Cphbusiness

Cphbusiness Lyngby summede af liv, da verdens bedste kreative iværksættere trænede præsentationsteknik og forretningsudvikling med internationale mentorer, studerende og undervisere.

- Huset har summet af liv, og vores studerende har haft mulighed for at møde spændende mennesker fra hele verden, siger Line Tødsø Jensen, fuldmægtig på Cphbusiness Lyngby, der har stået for en bootcamp i forbindelse med Creative Business Cup - verdensmesterskaberne for kreative iværksættere.

Under den to dage lange bootcamp trænede 100 kreative iværksættere fra omkring 60 lande deres præsentationsteknik og forretningsudvikling i samarbejde med internationale mentorer og studerende og undervisere fra Cphbusiness.

- Det var meget spændende at møde unge iværksættere fra hele verden og høre om deres idéer. Efter at have talt med deltagere og undervisere har jeg fundet ud af, at der er mange måder at starte sin virksomhed på. Der er et hav af muligheder, fortæller Karolina Joanna Kujawa, der studerer serviceøkonom på Cphbusiness.

Profilerer Lyngby som vidensby

- Et arrangement som Creative Business Cup får os sat på landkortet og skabt noget synlighed, siger Michael Huss Svejstrup, der er områdechef for Innovation og Entreprenørskab på Cphbusiness.

Lyngby-Taarbæk Vidensby har samarbejdet med Cphbusiness om Creative Business Cup i Lyngby.

- Jeg synes, at det har været fantastisk at se, hvordan Cphbusiness har taget værtskabet til sig og har fået sat Lyngby som vidensby på dagsordenen hos de mange internationale deltagere og de danske aktører i Creative Business Cup, fortæller Caroline Arends, der er direktør i Lyngby-Taarbæk Vidensby, og uddyber:

- Vidensby-visionen er at udvikle Lyngby-Taarbæk til en af Europas førende videns- og universitetsbyer med de bedste vilkår for uddannelse, forskning, erhverv og entreprenørskab. Derfor er det helt afgørende, at projekter som Creative Business Cup nu vælger at placere deres bootcamp for 100 kreative iværksættere her, siger hun.

Inspiration fra hele verden

- Oprindeligt havde vi sat en time af til, at vores studerende fra innovation og entrepreneurskab og sportsmanagement kunne mingle med iværksætterne, men flere af de studerende fandt det så interessant, at de ønskede at følge programmet resten af dagen, fortæller Line Tødsø Jensen.

- Heldigvis har vi nogle fleksible undervisere, som hurtigt udtænkte en ny plan for undervisningen, og derfor kunne vi opfylde de studerendes ønske. 

I løbet af Creative Business Cup i Lyngby guidede internationale mentorer de kreative iværksættere.

- Vi håber også, at det har gjort en forskel for de deltagende startup-virksomheder, at bootcampen har fundet sted i et hus, hvor vi prioriterer et levende iværksættermiljø og understøtter de studerendes forretningsidéer, siger Line Tødsø Jensen.

Kan blive endnu bedre

Cphbusiness skal bygge videre på erfaringerne fra det første år som vært for Creative Business Cup, fortæller områdechef Michael Huss Svejstrup.

- Alt klappede for de 100 internationale virksomhedsrepræsentanter, og der var meget liv i huset. Men det lærte os også, at vi skal være endnu tidligere ude og mere skarpe i forhold til, hvad vi vil have ud af at være vært for et event som dette, siger han og uddyber, hvad der kan blive endnu bedre:

- Der var ikke tilstrækkeligt med sammenhæng mellem vores studerende og det, der foregik i Creative Business Cup-regi. Det tager vi med os. Ligesom vi skal blive bedre til at markedsføre relevansen af sådan et event over for både studerende, egne undervisere og de virksomheder, der er en del af Lyngby-Taarbæk Vidensby.

Læs mere om Creative Business Cup i en tidligere nyhed fra cphbusiness.dk her: Verdens bedste kreative iværksættere besøger Cphbusiness.