Gør fredag til fejledag

Kommunikationsrådgiver Mads Svaneklink beder dig omfavne fejl, så du kan holde dig nytænkende og relevant på arbejdsmarkedet.

25. juni 2018

Du er omhyggelig. Du præsterer til perfektion hver gang. Alle dine deadlines overholdes, og der kan ikke sættes én finger på dine leverancer.
Hvis dette beskriver dig, så er du - kære læser - en sikker taber på fremtidens arbejdsmarked.

Værdien af dit arbejde er i konstant fald

Årsagen til din fremtidige fiasko på arbejdsmarkedet, er det stigende krav om nytænkning og udvikling af dine personlige kompetencer. Den opgave du varetager i dag vil gradvist blive forældet. Med tiden vil det blive overtaget af enten en mindre uddannet person, en robot eller slet ikke blive betragtet som en værdifuld opgave. Værdien af dit arbejde er i konstant fald.

Et kig i krystalkuglen

Derfor kommer der konstant nye analyser, der fortæller os mennesker, at vi skal ’disrupte’ den måde vi arbejder på. ”Spis – eller bliv spist” er det banale budskab. Det skubber mest af alt til frygten for fremtiden og den utrygge følelse af, at ens arbejde bliver værdiløst fra én dag til den anden.

En af de mere kvalificerede brugbare analyser leverede Deloitte i januar 2018, under titlen ”The evolution of work”. Her har de kigget i krystalkuglen, og kommer bl.a. med det klare råd, at vi skal genopfinde os selv gennem hele livet. Man skal simpelthen være en lille opfinder sit eget liv.

Deloittes budskab er i den blødere og mere konstruktive ende. Vi skal tage udgangspunkt i vores egne kapaciteter, og genopfinde hvordan de kan få værdi i en ny og foranderlig verden. Tager man den tanke lidt videre, så vil udviklingen i højere grad betyde, at du hvert år skal ændre 10-20 % af den måde hvorpå du arbejder – frem for en ’disruptiv’ tilgang, hvor du skal ændre dig 100 % hvert år.

Det kan virke mere opnåeligt for den enkelte med denne overgangsforståelse. Samtidig gennemgår man en total forandring af arbejdsområde og indsats i løbet af 5-10 år.

Men en ændring på 10-20 % kommer ikke af sig selv. Hvis man for alvor vil tage forandringen til sig, må man opsøge det ukendte. Det kan være, at man tager en uddannelse, indgår i en intern jobrotation eller lignende tiltag. Men du kan også begynde at gøre det, som en ægte opfinder gør: Du skal fejle!

Mit råd til dig: Brug dine fredage til at fejle

Det er sjældent rart at fejle. Og fejlen i sig selv giver ikke meget, hvis man ikke lærer af den. Derfor er mit råd, at du bruger dine fredage til at fejle. Fredagen udgør 20 % af din arbejdsliv og vil være et oplagt personligt eksperimentarium. Efter fire effektive arbejdsdage i ugen, hvor du har klaret alle de aktuelle opgaver, kan du sætte den femte dag af til at prøve nye og ukendte ting – og fejle en masse!

Det er dog de færreste, der har muligheden til at gøre fejl til en del af arbejdslivet. Der er kunder, der skal holdes glade, og chefer der skal have tillid til dit arbejde. Det kan derfor være en idé at lave en sikkerhedszone, hvor fejlen kan trives frit – uden at skade nogen eller noget.

Skab sikkerhedszoner

Netop det, har Ida Malene Jacobsen gjort. Min norske kollega er til daglig kreativ konceptudvikler, og har gennem mange år haft såkaldte ’sikkerhedszoner’ ved siden af hendes arbejde. Med dem har hun skabt og lært en masse om de digitale tendenser – særligt om sociale medier og begrebet ’influencers’, før det overhovedet var en ting. Hendes største projekt startede i 2010 med oprettelsen af en blog om neglelak. Ida har længe været fascineret af smukke negle og neglelak som produkt, men hun vidste ikke meget om hvordan hun kunne være andet end en kunde.

Så hun kastede sig ud i bloguniverset og lærte på rekordtid en masse om emnet, om hvordan man bygger hjemmesiden op, laver kvalitetsindhold, skyder nogle flotte billeder og får promoveret bloggen. Det der startede med underbelyste billeder og lidt amatøragtige indslag, blev forbedret trin for trin – blog for blog. Ida fik opbygget en fanbase, der søgte hendes råd og hjælp til at finde de rigtige neglelak og inspiration til at få flotte negle. Med fanbasen fulgte et kommercielt niveau, med henvendelser fra sponsorer og deres interesse for at benytte hendes nyligt erhvervede ekspertise i promoveringen af deres produkter.

Ida omfavnede fejlene

Bloggen blev en åbenbaring for Ida. Hendes lille hobbyprojekt lærte hende ting, som der bliver skrevet lærebøger om i dag. Drevet af nysgerrighed og ønsket om at lære noget nyt om sin passion, endte hun med at blive bedre til alt det, som hendes projekt krævede af hende.

Den kan lyde meget simpelt, men med et hobbyprojekt som Idas, så kræver det både vedholdenhed og gåpåmod! Den succes som Ida opnåede, er baseret på alle de fejl hun lavede og den modstand hun mødte. Bloggen kunne meget vel være blevet en fiasko, hvor kun de nærmeste venner klikkede ind en gang eller to. Men så havde Ida i det mindste lært hvad der ikke virker.

I dag har Ida ikke bare én – men flere yderst professionelle blogs, der udstråler kvalitet og et stort talent. Alle amatørfejlene fra de første spæde forsøg er gemt væk. Selv vi nære kollegaer får ikke lov til at se de første billeder – men hun har lært fra hver og en af dem!

Fejl er de første trin på stigen til succes

For ved at se fejl som de første trin på stigen til succes, så lærer du gradvist at bevæge dig hurtigere og mere effektivt opad. Det kræver mod og tid at betræde ukendt grund. Gevinsten bliver, at du får prøvet dig selv af og genopfinder dig selv og dine kvaliteter i denne foranderlige verden.

Så hvorfor ikke starte på fredag? Du får de første tre trin er:

  1. Find noget, som vækker din passion!
  2. Skab en sikkerhedszone, hvor du kan lege, fejle og lære – uden at det skader dig eller dem omkring dig.
  3. Følg mennesker og virksomheder, der inspirerer dig. Lær af deres succes – men glem ikke, at også de har fejlet. Mange gange!

Du skal vide at du måske ikke opnår den succes som du håber på, og måske fejler det hele. Og hva’ så – i det mindste lærer du noget.

Om bloggeren

Mads Svaneklink er kommunikationsrådgiver og Partner hos Analog. Hans artikler til Cphbusiness Alumni omhandler mødet mellem teknologi og erhvervsliv med fokus på de barrierer, der opstår i introduktionen af nye teknologier og eksisterende arbejdsgange.
Siden 2012 har Mads Svaneklink undervist i digitale færdigheder på videregående uddannelser, i erhvervsorganisationer og fagforeninger.