Trine arbejder som bookingkoordinator hos BTI Studios

Trine Simling dimitterede fra Cphbusiness i 2014. Her fortæller hun om sin vej ud på jobmarkedet.

09. juli 2018

Jeg dimitterede i sommeren 2014 fra serviceøkonomuddannelsen og har efterfølgende taget en professionsbachelor i Design og Business med speciale i Fashion Management på KEA, hvor jeg dimitterede i januar 2017.

En hård men lærerig praktikperiode

Under min serviceøkonomuddannelse var jeg i praktik i et eventbureau, og det var nok en af grundene til, at jeg valgte at gå en anden vej, end serviceøkonomuddannelsen lagde op til.

Det at skulle i praktik, er i sig selv en god ide. Desværre var mit praktiksted ikke særlig godt, og jeg skulle have stolet på mit instinkt, men jeg var presset. Jeg skulle finde en praktikplads, og skal man så tage imod tilbuddet og være sikret en plads, eller skal man have is i maven og risikere ikke at have en praktikplads. Det var en hård periode, men jeg har lært mig selv bedre at kende, så jeg ville ikke have været det foruden.

Karrieremål

Da jeg valgte serviceøkonomuddannelsen, var den forholdsvis ny. Det, der tiltalte mig ved den, var eventaspektet. Jeg elsker at planlægge, koordinere og være struktureret. Min motivation var, at jeg gerne ville hæve serviceniveauet i Danmark, da jeg mener, det er meget dårligt i forhold til i udlandet. Jeg havde i flere år arbejdet som ’Mystery Shopper’ og havde derfor en konkret indgangsvinkel til, hvad jeg gerne ville ændre men ikke et decideret karrieremål.

Mit job

Efter min dimission fra KEA, søgte jeg ret bredt i min jobsøgning og blev ansat som bookingkoordinator hos BTI Studios. Jeg søgte jobbet gennem Jobindex og fik faktisk afslag til at starte med, men til mit held viste det sig, at den person, de havde valgt, ikke var det rigtige match, og jeg blev tilbudt jobbet. Var det ikke for det specifikke jobopslag, tror jeg ikke, at jeg var endt i denne branche – det er lidt en niche og en helt ny verden for mig, men jeg elsker det. Det er meget anderledes, end hvad jeg har prøvet før.

Som bookingkoordinator administrerer jeg BTI Studios’ fire lydstudier og booker skuespillere ind til at lave ’dubbing’*

Hos BTI Studios arbejder vi med en masse forskellige produktioner lige fra TV-speaks til biograffilm, men overvejende er det dog serier til diverse streamingtjenester eller børnekanaler, der fylder i hverdagen. Med op mod 20 aktive produktioner på en gang er der mange bolde at skulle jonglere med. Når skuespillerne at indspille det estimerede, så deadline ikke skrider? Er projekterne prioriteret korrekt? osv. Der er meget, der skal koordineres, så der laves de rigtige afsnit, og alle deadlines bliver overholdt.

En typisk arbejdsdag

Når jeg møder ind om morgenen, tjekker jeg op på, om alt er gået som planlagt aftenen forinden. Nogle gange estimerer jeg, hvad skuespillerne bør nå, men hvis f.eks. en sang er blevet overset i manuskriptet, tager det længere tid at indspille afsnittet, og skuespillerne skal bookes ind igen for at afslutte optagelserne.

Jeg tjekker også, om der er kommet nye manuskripter ind, kigger alle bookinger igennem for at undgå fejl, hvorefter jeg tager til møder med projektlederne og giver en status på tingene.

I en arbejdsdag, der er præget af utrolig meget snak i telefon, diverse møder og administrative opgaver, skal jeg virkelig holde tungen lige i munden for, at det skal gå op i en højere enhed. Det er ikke altid en dans på roser, men som så meget andet, så giver det den fedeste følelse, når man når i mål.

Fremtidsplaner

Lige nu er jeg glad for, hvor jeg er, men har selvfølgelig ambitioner om at udvikle mig. Jeg kan godt se mig selv fortsætte i denne branche, men jeg kan også se mig selv lave noget andet, så på den måde er jeg ikke låst fast.

Min tidligere erhvervserfaring er meget praktisk, hvor dette job er mere administrativt. Det giver mig nogle gode nye kompetencer på tværs af brancher.

Hvad har Cphbusiness givet mig med

Rent fagligt bruger jeg det, som jeg har lært fra serviceøkonomuddannelsen til at sætte tingene i perspektiv. Jeg har fået nogle teorier til den praktiske viden, jeg havde i forvejen fra servicebranchen. Det har også givet mig en idé om, hvordan tingene hænger sammen, og jeg kan derfor bedre se, hvilke konsekvenser mine handlinger har.

Alumne-netværket

Jeg sidder i alumne-netværkets Advisory Board. Her gennemgår vi de tiltag, der er, og kommer med feedback. Jeg har også deltaget til enkelte events for at få nogle input. Jeg bruger Cphbusiness Alumni til at netværke, og til advisory board-møderne hygger vi os, har det sjovt og udveksler idéer. Da jeg var jobsøgende, brugte jeg også de forskellige events til at netværke mere målrettet.

Mit råd til jobsøgende dimittender

Brug jeres netværk. Brug Cphbusiness Alumni’s forskellige tiltag såsom konferencerne From Study to Career for jobsøgende. Man skal ikke lade sig slå ud. Brug den feedback du får til jobsamtaler konstruktivt. Lad være med at give op, det skal nok komme. Før eller senere skal den rette virksomhed nok få øjnene op for dig.

Med venlig hilsen

Trine Simling
Alumne, Cphbusiness

*dubbing (eller ’voice acting’) betyder at ligge danske stemmer på en udenlandsk produktion.