125 studerende fornyede reklameformat

De studerende på professionsbacheloruddannelsen i international handel og markedsføring på Cphbusiness kom med deres bud på nyskabelser inden for outdoor markedsføring over for branchen selv.

30. november 2018

Out of Home Media er blandt andet Danmarks største udbyder af busreklamer, og så er det virksomheden, der i 2016 stillede busside til rådighed for reklamen, hvor Donald Trump rullede med øjnene på hjulene af linje 1A og blev kendt i hele verden. Det er også Out of Home Media, de studerende på professionsbacheloruddannelsen i international handel og markedsføring på Cphbusiness fredag den 16. november præsenterede deres nyskabende løsninger overfor.

- Alle hold, som præsenterede, gjorde det superfantastisk, synes jeg. Jeg kunne jo se, at de har brugt tid og mange tanker på, hvordan de skulle eksekvere deres idéer ud fra den uddannelse, de er i gang med, siger Jeff de la Cruz, salgsschef i Out of Home Media.

I Out of Home Media arbejder han blandt andet med at udvikle virksomhedens medier.

- Og så er det fedt at have muligheden for at komme ind og opleve de unge mennesker og få flere inputs og innovative idéer med den nyeste viden og teorier bag sig, siger han.

Økonomien skal hænge sammen

Opgaven til de studerende lød: Find på et nyt produkt eller ny service for Out of Home Media, som vil skabe værdi for virksomhedens kunder og passe ind i den eksisterende portefølje af medier.

De fem finalegrupper bød på løsninger med reklameskærme, der reagerer på omgivelserne, eyetracking, apps i bussen og meget mere. Nyskabelse var dog ikke nok, løsningerne skulle også kunne svare sig, og økonomien skulle være på plads.

- Det er i mange tilfælde den kreative idé, der gør, at man kan lukke nye og større annoncører - især internationale - men vi bliver også nødt til at se på det fra et forretningsmæssigt perspektiv, siger Jeff de la Cruz.

Superspændende med konkret problemstilling

Netop det, at løsningen ikke bare ender i en skrivebordsskuffe, men bliver set af en virksomhed, der skal kunne bruge den, har været noget af det bedste ved opgaven, fortæller de studerende fra vindergruppen.

- At vide, at det rent faktisk kunne lade sig gøre; at det skulle blive til et produkt i sidste ende. Normalt, når vi afleverer en opgave, så er den færdig dér. Her ved vi, at den måske bliver ført ud i livet. Så det har været inspirerende at se, om vi kunne komme på noget, der bliver implementeret i virkeligheden, siger studerende Caroline Linnig.

Når modtageren er en virksomhed, bliver opgaven også anderledes at arbejde med.

- Vi approachede det her, som skulle vi lave et salgspitch til Out of Home Media. Så det har helt sikkert været en anden måde at gå til opgaven på, hvilket vi også fik frem i vores fremlæggelse; at det var os, der gerne ville give en værdi til Out of Home Media, frem for at vi stod og fortalte om vores metode, siger Amalie Ring.

Hun bakkes op af sin medstuderende, Ken Jensen;

- Det har helt klart været spændende at få noget praksisnært. Det er også det, denne her uddannelse er møntet på, at vi får hands-on-erfaring med, hvad der rent faktisk rykker sig ude i markedet. Så det har været superspændende at få en konkret problemstilling fra en virksomhed, vi kan forholde os til, siger han.

Vindergruppen bestod af de studerende Caroline Linnig, Joanna Scharlett Jørgensen, Amalie Ring, Alexander Thulstrup og Ken Jensen fra Cphbusiness.

Læs mere om uddannelsen her: Professionsbachelor i international handel og markedsføring