At finde det rigtige job et uventet sted

Cristina blev færdiguddannet i 2018 efter at have gennemført bacheloruddannelsen International Sales and Marketing. Hun har også færdiggjort sin erhvervsakademiuddannelse Marketing Management på Cphbusiness. Læs mere om, hvordan Cristina navigerede på jobmarkedet efter endt uddannelse, og hvordan hun endte med at finde et job inden for et uventet felt.

26. juni 2020

Karrieremål

Da jeg blev færdiguddannet, ville jeg være enten konsulent eller arbejde med strategisk markedsføring. Jeg vidste, at jeg ville arbejde i et international miljø i en mindre virksomhed, hvor jeg kunne gøre en forskel med mit arbejde.

Udfordrende ansøgningsproces

For at være ærlig var det svært at finde et job efter at have færdiggjort min uddannelse. Jeg havde hørt fra andre internationale studerende, at det at finde sit første arbejde kunne være en udfordring, men jeg undervurdere, hvor svært det faktisk var.

For mig lå udfordringen i at være forberedt på de afslag, jeg fik. Mentalt kan det været rigtig svært ikke at få nogen respons eller feedback på sin ansøgning, selvom man føler, at man har gjort alt rigtigt. Det var meget svært for mig at acceptere, at jeg kunne lave den bedste ansøgning og søge stillinger, som jeg fandt spændende, men stadig få et afslag. På et tidspunkt faldt jeg ned i et loop: Jeg ville få god feedback fra karrierekonsulenter eller venner på mit CV, så søge et job og få ingen respons fra virksomheden, hvilket fik mig til at tænke, at jeg måtte have gjort noget forkert. Den tankegang kan være meget demotiverende.

Mit arbejde

Mit første job var hos start-up-virksomheden Affenium. De havde lagt et jobopslag op på Jobindex, som jeg søgte og var så heldig at blive tilbudt. I dag arbejder jeg ved Contractbook som Customer Success Manager. Mit nuværende job fik jeg på en lidt atypisk måde. Jeg fandt stillingsopslaget på statum.dk og sendte en ansøgning igennem deres portal. Nogle dage efter blev jeg kontaktet af en konsulent fra Statum, der havde nogle spørgsmål til min ansøgning. Derefter blev jeg ringet op af en medarbejder fra Contractbook, hvor jeg blev inviteret til en samtale, der førte til, at jeg blev tilbudt jobbet.

En typisk arbejdsdag

Da jeg er en del af en start-up, foregår alt i et lidt hurtigere tempo, og der er konstant ændringer og tilpasninger i mit arbejde. Så arbejdsdagene er ganske anderledes, end hvad jeg tidligere har oplevet. Fx vil jeg den ene dag starte med at besvare e-mails eller følge op på opgaver fra dagen før, som måske ikke blev afsluttet. Så vil jeg måske have nogle planlagte demos eller onboarding-opkald med kunder, hvor jeg viser dem, hvordan de kan få mest muligt ud af vores platform. Efter opkaldene vil jeg følge op på e-mail med en opsummering af samtalen og sende noget materiale. I løbet af dagen vil jeg også besvare opkald fra kunder med spørgsmål eller tekniske udfordringer og forsøge at hjælpe dem. Udover mine daglige opgaver, som er meget fokuseret på vores kunder, vil jeg også være i gang med noget projektarbejde som fx procesoptimering eller lignende.

Fremtidsplaner

Jeg vil meget gerne udvikle mig inden for Customer Success. Det er et helt nyt felt for mig, og jeg trives rigtig godt i det. Customer Success Specialist er et nyt job, og flere virksomheder bliver klar over, at Customer Success Managers er essentielle, når det kommer til at kultivere og håndtere kunderelationer, især inden for IT-industrien. Så min plan er at specialisere mig inden for dette felt og muligvis på sigt blive en ekspert.

Råd til jobsøgende

Mit råd til jobsøgende er at være åben for forskellige muligheder. Det er rigtig fint, hvis man allerede ved præcist, hvad man vil, og hvilken karrierevej man vil tage. Men, hvis man er lidt ligesom jeg og er lidt usikker på, hvilken retning man skal bevæge sig i, så vil jeg anbefale, at man søger forskellige typer af stillinger. At være nysgerrig og undersøge, hvilke muligheder der er på markedet lige nu, er en rigtig god læring. Fx troede jeg aldrig, at jeg skulle arbejde med Customer Success og være så tæt på kunder, som jeg er i dag, men jeg prøvede det af, og det har vist sig være rigtig godt for mig.

Det er også en god idé, hvis man finder en bestemt profession eller stilling interessant og gerne vil vide mere, at række ud til folk. Jeg har opdaget, at folk rigtig gerne vil dele deres erfaringer og oplevelse, så ræk fx ud til nogen på LinkedIn og spørg, om de vil mødes til et kaffemøde og dele deres erfaringer. Hvis de ikke har tid, vil de næsten altid vende tilbage med et svar på dit spørgsmål.

Hvad jeg har med fra Cphbusiness

Det er svært at pege på specifikke kompetencer eller evner, jeg har fået gennem min tid på Cphbusiness. Jeg synes i stedet, at jeg har fået en ”pakke” så at sige, hvor jeg har lært at arbejde metodisk, hvilket jeg gør, når jeg skal researche på et emne eller lave en rapport, og at arbejde i et internationalt team, hvilket vi gjorde rigtig meget på Cphbusiness.

Hvordan bruger du Alumni-netværket?

Mens jeg var jobsøgende, deltog jeg i Career Conference, der arrangeres af Cphbusiness Alumni, for at få noget inspiration og råd i forhold til, hvordan jeg skulle gå til min jobsøgning. Da jeg så fandt et job, deltog jeg i netværksarrangementerne. Mine prioriteter har ændret sig, efter jeg fandt et job, så jeg vil sige, man kan bruge Alumni-netværket på forskellige stadier i ens karriere.