Thought leaders og AI: Webinar om videndeling på de sociale medier

Cphbusiness Alumni inviterede den 21. april 2021 til webinar om videndeling på de sociale medier, der bl.a. handlede om bloggere og baristaer.

26. april 2021

Oplægsholderne, forfatter og lektor på Cphbusiness Hans-Christian Christiansen og forfatter Peter Svarre, kom vidt omkring på webinaret om videndeling på de sociale medier. Begge er forfattere til flere bøger om mennesker og teknologi, sociale medier og formidling.

Videndeling i Antikken og thought leaders

Ifølge Hans-Christian Christiansen er der behov for flere videnseksperter eller though leaders til at kuratere den overflod af viden, der i dag findes på de sociale medier og internettet. Hvor internettet i sin begyndelse blev set som muligheden for at skabe et demokratisk rum, hvor man kunne dele viden, erfaring og tanker som i det gamle Grækenland, er det i dag det vilde vesten, hvor man kan finde alt fra kattevideoer til konspirationsteorier. Derfor er der brug for flere fagpersoner, der aktivt kuraterer viden for at skabe et filter for den digitale støj.

Opmærksomhedsøkonomi og data

Fordi de sociale medier ikke bliver styret eller censureret, er det netop så nemt for kendte personer at sprede information, der godtages som faktuel viden. De sociale medier er nemlig skabt for at fange vores opmærksomhed og holde den, så man kan blive klogere på vores præferencer for indhold. Fordi sociale medier handler om opmærksomhedsøkonomi og data, er der i høj grad brug for videnspersoner, der kan formidle et klart og tydeligt budskab i larmen af kattevideoer og reklamer.

AI og maskinlæring

Peter Svarre bød herefter ind med et oplæg om maskinlæring og AI. Maskinlæring er regler udledt af maskiner, der søger efter statistiske sammenhænge i data. Peter Svarre demonstrerede også, hvordan man meget hurtigt og nemt kan træne neurale netværk, og hvor hurtigt teknologien genkender mønstre. Prøv selv her:

Be all the machines cannot be

Peter Svares opfordring til kommende thought leaders er at skille sig ud fra mængden på nettet og de sociale medier. Derfor lyder rådet: "Be all the machines cannot be". Ifølge Peter Svarre er fx bloggere og baristaer nogle, der skiller sig ud, fordi de netop kan bidrage med viden og indhold, der ikke kan systematiseres af en kunstig intelligens.

Cphbusiness Alumni siger tak for et spændende og informativt webinar.

Læs mere om oplægsholderne og deres bøger:

Hvis du kunne tænke dig at deltage i vores kommende online events, så følg med på Facebook.