Gentænk din forretning – og kom godt gennem krisen som SMV

Tag nu den kop kaffe og giv dig tid til at tænke over din forretning, lyder rådet til ledere i små og mellemstore virksomheder fra ekspert i forretningsudvikling og markedsanalyse.

08. juni 2021

Du bliver nødt til at hæve dig over den pressede coronahverdag og tænke over din forretning i et større perspektiv, hvis du og din virksomhed skal komme helskindet gennem krisen og styrket ud på den anden side.

Sådan lyder budskabet fra Thomas Ritter, der er professor på Copenhagen Business School og ekspert i forretningsudvikling og markedsanalyse.


Læs også:


Sådan kommer du godt gennem krisen

- Panik hjælper ikke, og passivitet hjælper heller ikke. Så det, man skal gøre, er at kigge på sin forretningsmodel og analysere: Hvad har vi? Hvad virker? Hvad virker ikke?, siger Thomas Ritter.

Han erkender, at strategiarbejde ikke nødvendigvis står højst på dagsordenen for ledere i små og mellemstore virksomheder under coronakrisen, men det gør det ikke mindre vigtigt.

- Det er svært, når krisen banker på. Der er så mange operative udfordringer, at vi glemmer strategien. Derfor er det vigtigt, at man giver et ånderum og tager et par timer ud af den travle hverdag og skaber oversigt. For ellers opererer man i blinde, og så kan man altså ikke komme godt ud af krisen, siger han.

Thomas Ritter har to anbefalinger:

  1. Få en oversigt over, hvad din forretning går ud på, hvilke dele der er udfordret af krisen, og hvilke dele der kan køre videre.
  2. Tænk fremad. Forbered dig til tiden efter krisen og læg en plan for det, der bliver det nye normale.

Hvem er bedst rustet til at komme godt gennem krisen?

Thomas Ritter kan se et tydeligt træk ved flere virksomheder, der klarer sig godt i krisen: De har prøvet det før og har derfor en parathed, der er vigtig.

- Det er selvfølgelig ikke noget, vi kan sige til erhvervsledere: "Jamen, det var ærgerligt, at du ikke var klar", siger han.

Til gengæld betyder den indsigt, at virksomheder skal huske at lære af kriser, så de står bedre næste gang.

- Dem, der virkelig tager sig tid til at lære, er også dem, som kommer bedre videre, for de er blevet bedre til at håndtere krisen. Så parathed er meget centralt, siger Thomas Ritter.

Tilmeld dig gratis Genvækst-event

Professor Thomas Ritter er én af foredragsholderne til Cphbusiness' online event "Gentænk din forretning" torsdag den 17. juni 2021.

Tilmeld dig og se det fulde program her: Gentænk din forretning - Genvækst.nu

Tilmeldingsfristen er den 16. juni.

Forstå dine kunder, hvis du vil se mulighederne i en krise

Det kan være svært at få øje på mulighederne i krisen, hvis de ikke er særligt oplagte.

Restaurationsbranchen var én af de brancher, som blev stærkt påvirket, da krisen ramte, men som også – i hvert fald i et vist omfang – havde en alternativ vej at gå.

- De var lukket ned, men behovet for at spise og hygge sig er stadigvæk givent, så der har man fundet nye koncepter. Nu er takeaway sådan set meget åbenlyst, men for en lille eller mellemstor virksomhed, hvad er deres takeawayløsning i deres branche?, siger Thomas Ritter.

Det handler om at få klarlagt, hvordan man kan bruge sine ressourcer til at nå kunderne, som stadig har et behov, og det handler om at forstå dem.

- En væsentlig brik i det her spil er kundeforståelse. Og hvis man er vant til, at ordrerne bare kommer ind, og man ikke ved hvorfor, så er man altså dårligt stillet i en krise, siger Thomas Ritter, der uddyber:

- Om man er alene, få mennesker eller en større virksomhed, bunder det i at forstå, hvilke problemer eller udfordringer vi kan løse for kunderne, og så må vi bygge noget omkring det, siger han.

To tegn på, at din virksomhed ikke er rustet til en krise

Hvis man ikke ved, om ens virksomhed er rustet til at komme gennem krisen, så giver Thomas Ritter to bud på faresignaler, der bør give anledning til bekymring.

Det ene tegn er, at man venter på, "at verden bliver god igen". Det kan nemlig tyde på en manglende strategi for at håndtere krisen.

Det andet faresignal er ifølge professoren, hvis alle render rundt, som de vil, og griber efter enhver mulighed. Det er et tegn på manglende styring og overblik. For alle muligheder kan ikke gribes.

- Det kan man ikke i gode tider – heller ikke som startup, når der ikke er krise – så man skal træffe nogle beslutninger, siger Thomas Ritter, der understreger, at han ikke taler mod eksperimenter.

- Det er jeg ikke imod. Jeg siger bare, at på et eller andet tidspunkt må vi beslutte os; er det noget, vi satser på og kører efter? Eller er det noget, der var sjovt at prøve?, siger han.

Tag nu den kop kaffe

Når alt kommer til alt, er der stadig ét råd, der står over alt andet:

- Brug en time på at analysere din forretningsmodel og overvej, hvilken strategi du har mulighed for fremadrettet. Stil dig selv spørgsmålet; Hvad er min virksomhed efter krisen? Hvad er min virksomhed, når corona forsvinder?, siger Thomas Ritter.

Den slags spørgsmål sætter tanker i gang på den længere bane, lyder det, og det er vigtigt at tænke langsigtet – at tænke længere frem end til enden af krisen.

- Vi gider jo heller ikke at løbe et maraton og dø af hjertestop lige ved målstregen, siger han.

Så selvom det ikke står først på spisesedlen, når man møder mandag morgen, bliver man som leder nødt til at gøre strategiarbejdet.

- Det er så svært i det kaos og det pres, der ligger p.t., at tage den dér helikopter og arbejde lidt med det. Så den store anbefaling, jeg kan komme med, er: Tag nu den kop kaffe, tag den time og sæt de tanker i gang. Det vil give en vejledning til: Hvilke beslutninger skal jeg træffe? Og hvilke ting står forude?, siger Thomas Ritter.