Ny bog: Overvej etikken, når jeres virksomhed bruger SoMe

Sociale medier er vigtige værktøjer til kommunikation og markedsføring for virksomheder og ledere. Men indsatsen på sociale medier rejser også en række etiske spørgsmål, som er i fokus i en ny bog af lektor Hans-Christian Christiansen.

15. august 2022

Overvågning, afhængighed, misinformation, vrede og manglende kontrol over persondata. Sociale mediers negative konsekvenser er i de seneste år blevet en større del af vores bevidsthed.

Den udvikling belyser en ny udgave af bogen "Sociale medier – et kritisk perspektiv", som lektor og ph.d. Hans-Christian Christiansen fra Cphbusiness er fagredaktør på sammen med ph.d. Gitte Rose. Bogen sætter særligt fokus på behovet for en etisk tilgang, når virksomheder bruger sociale medier.

- Flere forbrugere fravælger i dag de sociale medier, fordi diskursen har ændret sig, og man er blevet bevidst om de mulige bagsider. Og i takt med at befolkningen forholder sig mere kritisk, er tendensen, at flere virksomheder også overvejer deres tilstedeværelse på de sociale platforme, fortæller Hans-Christian Christiansen.


Den 23. august kan du blive klogere på sociale medier og etik, når Hans-Christian Christiansen holder seminar i anledningen af den nye udgave af "Sociale medier - et kritisk perspektiv" på Hans Reitzels forlag i København.

Læs mere om eventet og tilmeld dig på Facebook


SoMe stickerOpmærksomheden på sociale mediers negative aspekter er vokset. Her ses en sticker på en café i bydelen Kreuzberg i Berlin.

Et større behov for digital etik

Siden sociale medier blev en del af vores hverdag, har mange virksomheder brugt dem som en primær kanal i deres kommunikation og markedsføring.

- Sociale medier har åbnet for helt nye perspektiver for virksomheder og ledere. Du kan skabe forbindelser med kunder og brugere på tværs af hele kloden, dele viden og udvikle nye forretningsmodeller. Og man har længe set tilstedeværelsen på sociale medier som afgørende for at kunne konkurrere, siger Hans-Christian Christiansen og fortsætter:

Men de forretningsmodeller, som ligger bag virksomheders tilstedeværelse på sociale medier, gør det enkelte individ til genstand for overvågning, manipulation og kommerciel udnyttelse. Og det øger behovet for digital etik.
Hans-Christian Christiansen
Lektor og ph.d.
Cphbusiness

- Der er derfor også stigende opmærksomhed i virksomheder på, at tilstedeværelsen på sociale medier ikke kun skal skabe forretningsværdi – den skal også bunde i en forståelse for, at man gør det rigtige, siger Hans-Christian Christiansen.

Fakta: Brugere og virksomheder fravælger sociale medier

En undersøgelse fra revisionsfirmaet Deloitte i 2021 viste, at 58% af de adspurgte skandinaver dagligt brugte sociale medier. Det var en tilbagegang på syv procentpoint i forhold til året før.

I løbet af 2021 trak en række internationale virksomheder sig desuden fra de store sociale platforme. Blandt andre kosmetikbrandet Lush. Årsagen var ifølge digital leder Jack Constantine, at man ikke ønskede at "bruge platforme, der binder din opmærksomhed og skaber usikkerhed og anspændthed".

Kilde: "Sociale medier – et kritisk perspektiv"

Bliv klogere på SoMe-etik og ledelseskommunikation

Når Hans-Christian Christiansen den 23. august holder seminar i forbindelse med lanceringen af bogen "Sociale medier – et kritisk perspektiv" på Hans Reitzels forlag i København, præsenterer han to temaer fra bogen: Ledelseskommunikation og SoMe-etik.

- Når ledere kommunikerer på sociale medier, er de i øjenhøjde med relevante interessenter og kan gøre sig synlige og udvikle netværk. På seminaret giver vi et indblik i, hvordan du som leder kan bruge sociale medier til branding, Thought Leadership samt ekstern og intern kommunikation, siger han.

Det andet oplæg handler om de etiske aspekter ved virksomheders brug af sociale medier, og hvordan etisk tænkning kan være et gavnligt styringsredskab, når virksomheder og privatpersoner er på sociale medier.

Vi håber, at arrangementet giver deltagerne nogle værktøjer og perspektiver, som de kan bruge i deres arbejde med sociale medier fremover.
Hans-Christian Christiansen
Lektor og ph.d.
Cphbusiness

Få en forsmag på bogen "Sociale medier – et kritisk perspektiv"

Hans-Christian Christiansen
Lektor og ph.d. Hans-Christian Christiansen fra Cphbusiness holder oplæg om SoMe-etik og ledelseskommunikation på et seminar den 23. august.