Finalisterne til Årets Cphbusinesspraktik 2022/2023 er fundet

I år har over 70 tidligere og nuværende studerende valgt at indstille deres praktikophold og praktikvirksomhed til Årets Cphbusinesspraktik 2022/2023. Nu er de fem finalister endelig fundet.

17. april 2023

I år afholdes Årets Cphbusinesspraktik på Cphbusiness Nørrebro, hvor de fem finalister skal dyste om titlen som Årets Cphbusinesspraktik. Det er praktikanten selv, som indstiller sin praktikvirksomhed, hvis praktikken har været ekstraordinær.

Årets Cphbusinesspraktik 2022/2023 er for alle de praktikanter, som har været i praktik i efteråret 2022 eller i foråret 2023.

Praktikken er en central del af alle Cphbusiness’ uddannelser og spiller en stor rolle i at binde uddannelse og begyndelsen på en karriere sammen.

Mød de fem finalister

De fem finalister til Årets Cphbusinesspraktik 2022/2023 er:

  • Gabriel Yu, markedsføringsøkonom, Albatros Travel
  • Frederik Vinholt, professionsbachelor i e-handel, 1260
  • Mads Møller Haase, finansøkonom, ØENS Ejendomsadministration
  • Sofie Møller Rusbjerg, finansbachelor, Nykredit, Storkunder København
  • Mie Gerlach, miljøteknolog, Behave Green

Nedenfor kan du møde de fem finalister, udforske deres indstilling og få virksomhedernes perspektiv.

Du kan læse mere om baggrunden for Årets Cphbusinesspraktik her: Nominér dit praktikforløb til Årets Cphbusinesspraktik 2022/2023 nu

  • Gabriel Yu, markedsføringsøkonom, Albatros Travel

    Navn: Gabriel Yu

    Uddannelse: Markedsføringsøkonom

    Praktikvirksomhed: Albatros Travel

    Gabriel Yu har indstillet sit praktikophold ved Albatros Travel og skriver bl.a. i sin indstilling:

    Alt det teoretiske, jeg har lært på skolen, er nærmest blevet sat i spil. Første dag blev jeg med det samme inkluderet i et møde med teamet og marketingsdirektøren! Der skulle planlægges Google-kampagner, meta, optimering af website, brochurer osv., osv.

    Det var megaspændende at blive sat ind i og nærmest surrealistisk at tage hånd om, da jeg kunne genkende det hele fra hypotetiske opgaver fra skolen.

    Jeg har gennem hele forløbet også fået ansvaret for at køre deres Pinterest helt selv, hvor der er sket utrolig meget positiv udvikling.

    Jeg blev fra første dag introduceret til hele kontoret (150 ansatte), fik fortalt, hvad de forskellige afdelinger stod for, og hvilke opgaver de havde. Hvis jeg var nysgerrig om noget, kunne jeg altid bare gå ned til afdelinger, hvor lige meget hvem, havde lyst til at tage hånd om mig og fortælle om arbejdet.

    Share, care, dare - at være nysgerrig, turde at spørge, dele mine egne ideer, alt sammen taget megagodt imod og anvendt!

    Meget givende

    Det er langt fra kun Gabriel Yu, der har fået noget ud af praktikopholdet. Det fortæller løbsdirektør Bo Eriksen, der er en del af Albatros Adventure Marathons, hvor Gabriel har været i praktik.

    - Det har været meget givende at have Gabriel som praktikant her. For en ting er, at vi selvfølgelig vil lære fra os i forhold til, hvad vi arbejder med til hverdag, men hans input og gode idéer har gjort, at vi i hvert fald har fået har fået lige så meget tilbage, siger han og fortsætter:

    - Fra starten af har han været utrolig nysgerrig og sat sig ind i, hvilket produkt vi sælger og baggrundshistorier. Det har så gjort, at han har kunnet arbejde med sine egne projekter, uden at vi skulle sidde lige ved siden af ham hele tiden. Og især i forbindelse med Pinterest, som han har bygget op for os - vores Pinterest-netværk, som vi nu rent faktisk bruger, og får en masse views på hver måned. Så det er rigtig, rigtig fedt, siger Bo Eriksen.

    Fagpanelets begrundelse

    Cphbusiness’ fagpanel har udvalgt Garbriel Yus praktikophold til finalen med følgende begrundelse:

    Gabriel blev fra dag ét introduceret til hele virksomheden (150 ansatte), hvor alle havde en åben dør-kultur, så Gabriel følte, der altid var en at spørge.

    Albatros Travel har gjort meget ud af at inddrage Gabriel i de sociale elementer som fx påskefrokost, teamevent og fejring af salgsrekord.

    Stort set alt teori fra undervisning blev sat i spil i praktikperioden. Første dag blev Gabriel inkluderet i et møde med teamet og marketingdirektøren. Der skulle planlægges Google-kampagner, meta, optimering af website, brochurer osv. Det var især spændende at blive sat ind i, da Gabriel kunne genkende det hele fra hypotetiske opgaver fra skolen.

  • Frederik Vinholt, e-handel, 1260

    Navn: Frederik Vinholt

    Uddannelse: Professionsbachelor i e-handel

    Praktikvirksomhed: 1260

    Frederik Vinholt har indstillet sit praktikophold i det digitale bureau 1260. Han skriver bl.a. i sin indstilling:

    De gjorde det klart allerede inden praktikkens start, at deres formål med den her praktikperiode var at få mig fuldtidsansat efterfølgende. De regnede med at have mig som praktikant i search-teamet og maksimalt én mere. Det viste for mig, at de virkelig satsede på mig, og at de ville gøre alt for at udvikle mig så meget som muligt. Det tiltalte mig rigtig meget!

    Den dag i dag er jeg fuldtidsansat hos 1260.

    Der, hvor jeg også har udviklet mig meget fagligt, er i forhold til at have siddet med tingene i praksis. Én ting er at fortælle om strategier på Google Ads på studiet, og hvordan man vil udføre dem. Noget helt andet er at gøre det i real life! Her har jeg lært rigtig meget i forhold til, hvad der virker, og hvad der ikke gør, samt hvorfor det er forskelligt fra kunde til kunde.

    Igennem hele praktikperioden er jeg også løbende blevet spurgt om, hvordan jeg ville løse en given opgave, som mine kollegaer har siddet med. Der er ofte blevet spurgt ind til mine holdninger og ideer, så jeg har egentlig altid følt mig nyttig og som en del af search-teamet.

    Kickstartede troen

    1260 har givet Frederik Vinholt muligheden for i høj grad selv at påvirke, hvordan praktikopholdet skulle forløbe, og det har været med til at gøre, at matchet blev særligt godt, fortæller Jeppe Secher, director of people and culture hos 1260.

    - Der har været en rigtig stejl læringskurve. Det er selvfølgelig drevet af, at Frederik har haft lyst til at blive dygtigere. Hvis han havde lavere ambitioner for sig selv, så kunne det godt være, at det ikke var gået helt lige så hurtigt, som det har gjort for ham. Men vi har givet ham rammerne for selv at bestemme, hvor hurtigt han skulle udvikle sig. Og så vil jeg nok også sige, at vi har givet ham et venligt skub en gang imellem - ud over kanten, hvor han har stået og kigget lidt ned i afgrunden. Og han har fundet ud af, at det ikke er så farligt at springe ud på dybt vand, siger han og mindes især et tidspunkt i praktikopholdet:

    - Jeg kan huske, da vi gav ham hans første egen kunde, som han stod i spidsen for. Vi havde selvfølgelig et sikkerhedsnet af erfarne konsulenter parat til at støtte og kvalitetstjekke hans arbejde, men det var stadig en smule angstprovokerende, og så fandt han ud af, at han faktisk sagtens kunne håndtere det. Han fik mulighed for at sige ja eller nej til at tage den kunde på helt egen hånd, og det gjorde han så. Det viste sig at være en rigtig god idé, fordi det var ligesom det, der kickstartede, at han begyndte at tro ægte på, at han egentlig kunne fungere på lige fod med de andre konsulenter, siger Jeppe Secher.

    Fagpanelets begrundelse

    Cphbusiness’ fagpanel har udvalgt Frederik Vinholts praktikophold til at være ét af de fem ophold i finalen med følgende begrundelse:

    1260 gjorde det klart allerede inden praktikkens start, at deres formål med praktikperioden var at tilbyde Frederik en fuldtidsstilling efterfølgende. 1260 viste, at de satsede på Frederik, og at de ville gøre alt for at udvikle ham så meget som muligt. Det var en stor motivation for Frederik.

    1260 er gået den ekstra mil i at inkludere Frederik i det sociale - bl.a. med invitation til at blive en del af firmaets Counter Strike-hold og løbehold.

    Frederik har udviklet sig personligt, især ift. at være en del af en arbejdsplads, hvor han har haft dialog med og ansvar for egne kunder.

    Frederik har især kunnet bruge teoretisk viden ift. at kunne både forstå forskellige teoretiske begreber og kunne bruge dem i praksis. Han har brugt uddannelsen ift. at forstå kunderejsen og fået større forståelse for, hvordan virksomheder er forskellige.

  • Mads Møller Haase, finansøkonom, ØENS Ejendomsadministration

    Navn: Mads Møller Haase

    Uddannelse: Finansøkonom

    Praktikvirksomhed: ØENS Ejendomsadministration

    Mads Møller Haase har indstillet sit praktikophold i ØENS Ejendomsadministration og skriver bl.a. i sin indstilling:

    Jeg har fået muligheden for at få utroligt meget ansvar, hvilket jeg også opsøgte. Det har på samme tid været fedt at være et sted, hvor der ikke er grænser for, hvad man kan/må! Derfor synes jeg, at ØENS er årets praktiksted.

    Derudover er der en god skemalagt og struktureret praktikplan, der sagtens kan afviges fra, såfremt man ønsker mere ansvar f.eks., eller hvis man vil prøve at være i en afdeling, som måske ikke var aftalt inden praktikken.

    I ØENS er der et særligt fællesskab, hvor der også er mange sociale arrangementer for at ryste de forskellige afdelinger sammen. Dette har de også fået ind i arbejdstiden i form af fællesfrokost en gang om måneden, hvor hele virksomheden spiser sammen. Derudover var mit første indtryk, at kollegaerne var utroligt søde, og alle snakker med hinanden på tværs af afdelingerne.

    Stort ansvar og godt match

    Mads Møller Haase har været i praktik i afdelingen for udlejnings- og investeringsejendomme, og her fortæller administrerende direktør og partner, Kristian Olsen, at det har været en fornøjelse af have Mads i praktik.

    I praktikforløbet fik Mads Møller Haase tilknyttet en mentor, men på grund af sygdom fik Mads mere ansvar - og på et tidligere tidspunkt - end det oprindeligt var planen.

    - Det er jo ikke noget, der kommer af sig selv. Det er fordi, at vi har været trygge ved, at Mads’ udvikling er gået hurtigt og trygge ved, at matchet mellem Mads og kunden og opgaverne har været der relativt hurtigt, siger Kristian Olsen og fortsætter:

    - Samtidig er det en del af vores job, at man kan få kørt ting i mål, man kan have mange bolde i luften og sikre, at selvom der måske kan være udfordringer, så finder man vejen frem. Og der må man – med fare for at rose – sige, at der er Mads virkelig god. Han higer sig fast, finder en løsning og sikrer, at tingene kommer i mål.

    - Vi synes selv, at vi stiller nogle gode rammer op, men man skal også selv yde sit bidrag, og det har Mads gjort i høj grad, siger Kristian Olsen.

    Fagpanelets begrundelse

    Cphbusiness’ fagpanel har udvalgt Mads Møllers Haases praktikophold til finalen med følgende begrundelse:

    Ved ØENS Ejendomsadministration er der højt til loftet og gode muligheder for komme rigtig bredt omkring alle sider af ejendomsadministration. Mads har fra starten haft en god skemalagt plan for sine opgaver og læring, og ud over dette har der været brede muligheder for at lære om andre sager og komme rundt i alle hjørner af virksomheden alt efter Mads’ egen motivation og ønske om læring.

    Mads har især kunne drage fordel af sin læring fra branchefaget i ejendomsadministration - herunder det juridiske, som han har anvendt i praksis i dagligdagen.

    Der er et stærkt fællesskab, hvor alle afdelinger snakker med hinanden og laver fælles aktiviteter. Mads har været med til faste fællesarrangementer, fx fællesfrokost en gang om måneden.

    Rigtig godt praktiksted med masser af ansvar og næsten ingen grænser for, hvad man kan få lov til at arbejde med som praktikant.

  • Sofie Møller Rusbjerg, finansbachelor, Nykredit, Storkunder København

    Navn: Sofie Møller Rusbjerg

    Uddannelse: Finansbachelor

    Praktikvirksomhed: Nykredit, Storkunder København

    Sofie Møller Rusbjerg har indstillet sit praktikopholdet i Nykredit i afdelingen Storkunder København og skriver bl.a. i sin indstilling:

    Det har betydet meget for mit ophold, at få lov til at fylde rollen som ”Assisterende Storkunderådgiver” og ikke blot ”Praktikant”. Der var fra dag 1 stort fokus på at jeg blev en integreret del at teamet, hvilket gjorde det nemmere at komme ind på mine nye kollegaer.

    I afdelingen fik jeg en mentor, som har været ekstremt vigtig for mit forløb. Det har været en meget positiv oplevelse, at altid have en kollega at gå til, som var oprigtigt interesseret i ens udvikling. Med min mentor havde jeg månedlige samtaler, hvor vi fulgte op på min læring samt hvordan det gik. Det var altid en god dialog, hvor forslag til fremtidige muligheder blev delt. Det er en relation jeg er meget taknemmelig for.

    For min faglige læring, var der fra dag 1 lagt en plan over alle de emner og præcise læringsmål jeg skulle berøre. Dog var der store muligheder for at tage et personligt ansvar for min egen læring, og emner jeg efterspurgte at udforske dybere, kom jeg også til at arbejde med.

    I Storkunder København rådgiver Nykredit nogle af landets største og mest komplekse virksomheder. Det er et meget unikt segment, hvoraf den personlige relation mellem kunde og kundeteam er ekstremt vigtig. Jeg satte min læring fra skolen i praksis og min praktikvirksomhed tog stort ansvar for at videreudvikle på disse evner, samt de områder hvor jeg viste interesse og dygtighed.

    F.eks. efterspurgte jeg at arbejde mere med ejendomme, hvorefter jeg kom med på en ejendomscase hvor en kunde gerne ville belåne 30 udlejningsejendomme i Københavnsområdet. Her stiftede jeg bekendtskab med de mange regler, krav og lovgivninger på området og måtte bruge min viden til at skræddersy den bedst mulige løsning for kunden.

    Kundeorientering, holdånd og handlekraft

    Fra Nykredits side har der også været stor tilfredshed med at have Sofie Møller Rusbjerg i praktik. Hun har passet godt i virksomheden og har udvist stort engagement, lyst til at lære og et solidt, fagligt fundament, lyder det fra Mads Fuglsang, storkunderådgiver og mentor i forløbet.

    - I afdelingen sidder vi med en bred vifte af større erhvervskunder, som kan variere i størrelse og kompleksitet. Sofie har haft muligheden for at deltage i kundeteamet og den direkte dialog med både de mindre og større virksomheder og virksomhedsejere. Det er med baggrund i Sofies færdigheder og den interesse, hun har udvist for arbejdet, at hun har haft muligheden for aktivt at deltage i de kundedialoger – som hun desuden har klaret superfint igennem sit praktikforløb, siger han og fortsætter:

    - I Nykredit vil vi kendes for vores kultur, der er præget af kundeorientering, holdånd og handlekraft. På rigtig mange fronter er Sofie en af dem, der har vist, at det er noget, hun har levet op til. Hun har spurgt ind, hun har været villig til at lære, og hun har været villig til at lægge nogle timer i det. På den anden side, så har vi også lagt nogle timer i hende. Så vi har været rigtig glade for Sofie og rigtig glade for at kunne facilitere et forløb, som hun så også kvitterer for på denne her måde, siger Mads Fuglsang.

    Fagpanelets begrundelse

    Fagpanelet på Cphbusiness har valgt Sofie Møller Rusbjergs praktikophold som ét af de fem finalister med følgende begrundelse:

    Sofie har fra dag 1 fået tildelt stort ansvar og er blevet integreret i sit team ved Nykredit, der arbejder med Storkunder København. Der har fra dag 1 været lagt en plan over de emner og præcise læringsmål, som Sofie skulle omkring. Derudover har hun haft store muligheder for selv at tage ansvar for sin læring og komme mere i dybden med områder, der havde hendes interesse. Sofie kom bl.a. efter eget ønske på en ejendomscase, hvor en kunde skulle omlægge lån på 30 udlejningsejendomme i Københavnsområdet.

    Nykredit har tildelt Sofie en mentor, som har afholdt månedlige samtaler om Sofies læring, hvilket har bidraget til et meget positivt forløb. Det er en meget social afdeling, hvor der har været afholdt mange arrangementer, der har styrket Sofies tilknytning til afdelingen. Derudover har Sofie været på besøg i mange andre afdelinger, hvilket har forbedret Sofies forståelse for virksomheden og samarbejdet med andre afdelinger.

    Praktikken har været en stor og positiv forandring for Sofie, der har forbedret sine samarbejdsevner, gjort hende mere løsningsorienteret og bedre til at tænke ud af boksen og trække på de ressourcer, hun har til rådighed. Hun har meget håndgribeligt kunne anvende viden fra faget i finansielle forretninger, hvor hun ikke kunne have været sin viden angående omlægning af realkreditlån foruden.

  • Mie Gerlach, miljøteknolog, Behave Green

    Navn: Mie Gerlach

    Uddannelse: Miljøteknolog

    Praktikvirksomhed: Behave Green

    Mie Gerlach har indstillet sit praktikophold hos Behave Green og skriver bl.a. i sin indstilling:

    Under min praktik har jeg været en aktiv spiller i de projekter, jeg har været en del af.

    Jeg har fået ansvar på lige fod med de andre ansatte og har kunnet bidrage med den viden, som jeg har tilegnet mig under min uddannelse.

    Behave Green (tidligere Naboskab) har et godt onboarding-program til nye medarbejdere. De har modtaget mig med åbne arme, og der her virkeligt kun været positive mennesker omkring mig. Der bliver sat tid af til intro, og man får lov til at lande i virksomheden på en god måde.

    De har været positivt indstillet på, at jeg kommer med en masse viden, som de andre måske ikke kender, ligesom jeg lærer en masse af deres forskellige kompetencer. De ting, jeg kommer med af tiltag, forslag eller ideer, bliver modtaget på samme måde, som hvis jeg havde været ansat i flere år. De ved, at jeg kommer med en stor værdi for dem, og at praktikperioden er en vidensdeling mellem os, mere end at jeg bare skal lære af dem. Det sætter jeg stor pris på.

    Jeg har kunnet bruge min store viden om certificeringer, både officielle og husmandsmodellen, miljøstrategier, CSRD, ESG, CSR, KPI’er, arbejdsmiljø, kemikalier, CO2-beregninger og meget andet, til arbejdet med de projekter, jeg har været en del af.

    Grebet ansvaret fra dag ét

    Hanne Hjorth er partner og medstifter af Behave Green, og hun har været imponeret over Mie Gerlach, fortæller hun.

    - Vi har jo eksisteret i 10 år, og vi har alle dage prioriteret vores praktikanter enormt højt, fordi jeg synes, der er så utrolig meget værdi og utrolig mange ressourcer i praktikanter. Så vi har allokeret meget værdi ind i det, og det har vi på samme måde også gjort med Mie. Det betyder, hun har fået rigtig meget ansvar fra dag ét, og det har hun bare grebet fuldstændig fantastisk. Hun er kommet ind med et kæmpe gåpåmod og en selvsikkerhed, som har gjort, at hun har fået stort ansvarsområde, siger Hanne Hjorth.

    Det er første gang, at Behave Green har en miljøteknolog i praktik i virksomheden, som ellers primært beskæftiger antropologer, etnologer og lignende.

    - Jeg føler, at vores fagligheder virkelig har suppleret hinanden. Der er nogen, som har de her lidt mere tunge, faglige, metodiske uddannelser som antropologi og etnologi, hvor Mies faglige baggrund kommer ind og har et meget direkte take. Altså, kommer ind og har sådan en, jeg vil næsten kalde det lavpraktisk, og det mener jeg på en virkelig positiv måde - kan komme ind og ligesom bare gå i gang fra dag ét. Og det synes jeg har været et fantastisk supplement til de typer fagligheder, vi har herinde, siger Hanne Hjorth.

    Fagpanelets begrundelse

    Fagpanelet på Cphbusiness har indstillet Mie Gerlachs praktikophold i Behave Green til finalepladsen med følgende begrundelse:

    Mie har været i praktik i konsulentvirksomheden Behave Green (tidligere Naboskab). Her er hun blevet mødt med respekt for den faglighed, hun kommer med, hun har lært noget om, hvordan man skal tackle sin dag i en travl konsulentvirksomhed, og hun har fået ny, faglig læring. Behave Green har også formået at lave et godt introprogram, og de har haft forståelse for Mies udfordringer med ordblindhed og udfordringer, når børn er syge.

    Eksempler på, hvad Mie har bidraget med, er fx at hun har undervist renovationsmedarbejdere i affaldshierarkiet, affaldets veje og myter om affald.

    Behave Green har sat Mie ind i diverse antropologiske værktøjer og det at have mennesket for øje, når det gælder om at implementere forandringer i virksomheder, privaten eller det offentlige rum. Mie har også fået lov til at deltage i feltbesøg og udføre mini-interviews.

    Behave Green har været gode til at vise, hvordan det er at arbejde i en konsulentvirksomhed, at overholde deadlines og det at strukturere sin hverdag bedst, når der er mange bolde i luften.