Gennem uddannelsen vil du få en bred viden om international markedsføring, og du vil lære at kombinere din viden om bl.a. økonomiske, juridiske, organisatoriske og kulturelle forhold. Der lægges stor vægt på, at du lærer at anvende den faglige viden i praksis med henblik på at kunne styrke og udvikle virksomheders handel og markedsføring nationalt såvel som internationalt.

En uddannelse med gode muligheder for job og videreuddannelse

Undervisningen er baseret på holdundervisning, hvor der er mulighed for at være i dialog med medstuderende og undervisere. På 3. semester kan man læse i udlandet, typisk på et af vores partneruniversiteter eller deltage i internationale projekter i Danmark eller udlandet. På 4. semester skal du i praktik i en virksomhed – det kan være både i Danmark og i udlandet.

Som markedsføringsøkonom har du gode muligheder for job og videreuddannelse i ind- og udland, ligesom du også opnår et godt udgangspunkt for at starte egen virksomhed. Færdiguddannede markedsføringsøkonomer ansættes typisk inden for reklame-, marketing-, medie-, handel- og shippingbranchen som salgs- og marketingskoordinator, marketingssassistent eller salgstrainee.

  • Adgangskrav og optagelse

    Studiestart

    • Sommeroptag i august
    • Vinteroptag i februar

    Ansøgningsfrist

    Her finder du ansøgningsfrist for sommer- og vinteroptag.

    Adgangskrav

    Du kan søge om optagelse under kvote 1 med følgende uddannelser:

    • Studentereksamen (stx)
    • Højere forberedelseseksamen (hf)
    • Højere handelseksamen (hhx)
    • Højere teknisk eksamen (htx)
    • Gymnasialt indslusningsforløb (GIF)
    • EUX (studiekompetencegivende eksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse)

    Du kan søge om optagelse under kvote 2 med følgende uddannelser:

    • Merkantil erhvervsuddannelse inden for detail, engros, kontor eller finans
    • 3-årig erhvervsuddannelse (påbegyndt efter 1. august 2015)

    Adgang via gymnasial eksamen
    Specifikke adgangskrav: Engelsk C og enten matematik B eller virksomhedsøkonomi B.

    Adgang via relevant erhvervsuddannelse
    Specifikke adgangskrav: Engelsk C og enten matematik B eller virksomhedsøkonomi B.

    Adgang via 3-årig erhvervsuddannelse
    Specifikke adgangskrav: Engelsk C og enten matematik B eller virksomhedsøkonomi B.

    Har du ikke dansk som modersmål, og har du ikke aflagt din adgangsgivende eksamen på dansk, skal du have bestået en af følgende prøver:

    • Studieprøven i dansk (se evt. www.ug.dk)
    • Dansk på niveau A

    Har du svensk eller norsk som modersmål, er du fritaget fra dette krav.

    Hvis du vil søge denne uddannelse på engelsk, så tjek optagelseskravene her.

    Læs om

    Hvordan du søger ind ved sommer- eller vinteroptag.

    Optag på kvote 2

    Markedsføringsøkonom: 35 %

    Hvordan vurderes kvote 2-ansøgninger?

    Ved vurdering af kvote 2-ansøgninger lægges vægt på følgende:

    • Gennemsnit fra adgangsgivende eksamen
    • Karakterer i matematik/virksomhedsøkonomi
    • Den motiverede ansøgning
    • Relevant erhvervserfaring, inkl. værnepligt (maks. 12 måneder)
    • Relevant supplerende uddannelse og/eller kurser
    • Anden erfaring, fx højskoleophold, udlandsophold, frivilligt arbejde (min. 3 måneder)
  • Studiets opbygning

    Markedsføringsøkonomuddannelsen tager to år og er bygget op omkring fire semestre.

    De første tre semestre er baseret på varieret og praksisnær undervisning, såsom projektarbejde, caseøvelser og præsentationer med udgangspunkt i danske og udenlandske virksomheder. Det giver uddannelsen en ekstra, erhvervsrettet og praksisrelateret dimension, så du i løbet af studiet får indblik i uddannelsens relevans på arbejdsmarkedet.

    Du skal være opmærksom på, at undervisningsmaterialer kan være på engelsk, og at dele af undervisningen kan foregå på engelsk for at fremme dine muligheder for at arbejde i eksportvirksomheder. 

    Fjerde semester består af et praktikforløb, hvor du får mulighed for at bruge de kvalifikationer, som du har opnået gennem uddannelsen. På dette semester skal du også skrive et afsluttende eksamensprojekt, der typisk gennemføres i tæt samarbejde med en virksomhed i Danmark eller i udlandet. Du kan skrive det afsluttende eksamensprojekt alene eller sammen med én eller to medstuderende.

    Du har under uddannelsen mulighed for at tage et udlandsophold på 3. og/eller 4. semester.

    Der er på hvert enkelt semester et eller flere overordnede fælles temaer, der er styrende for undervisningen og binder de enkelte fag sammen.

    Læs mere om semestrenes opbygning

    Vær opmærksom på, at udbuddet af valgfag kan variere på Cphbusiness Søerne og Cphbusiness Lyngby.

  • Brancheforløb i biløkonomi

    Hvis du brænder for at arbejde i bilbranchen, og godt kunne tænke dig at få en større viden om marketing, salg og økonomi, kan du søge om at følge et brancheforløb i biløkonomi, mens du læser til markedsføringsøkonom.

    Sideløbende med uddannelsen til markedsføringsøkonom arbejder du i din praktikvirksomhed på din ugentlige skemafrie dag samt eventuelt aften og weekend.

    Derudover skal du også deltage i en række kurser, foredrag, konferencer og eventuelle studieture, som alle er koncentreret omkring bilbranchen.

    Brancheforløbets opbygning

    • Før uddannelsesstart:
      (min. 5 uger)
      Du er på introduktionsforløb i din praktikvirksomhed.
    • Markedsføringsøkonom:
      (2 år)
      Du deltager i alle uddannelsesaktiviteter på markedsføringsøkonomuddannelsen.
      (på 4. semester tilskyndes der til praktik en en udenlandsk bilvirksomhed).
    • Traineeperiode:
      (6 måneder) Traineeophold i din praktikvirksomhed.

    Læs mere

    Se www.danskebil.dk

    Henvendelser om brancheforløbet og forudsætninger for deltagelse kan rettes til kontaktperson Duccio Nuoto:

    Duccio Nuoto, telefon: 36 15 47 16, e-mail: dunu@cphbusiness.dk

  • Muligheder for videreuddannelse og job

    Muligheder for videreuddannelse

    Med en markedsføringsøkonomuddannelse har du mulighed for at læse videre på:

    Ønsker du at forsætte studierne i udlandet er dette også en mulighed. Uddannelsen til markedsføringsøkonom giver adgang til bachelorstudier på forskellige universiteter i udlandet, hvor du typisk på 1-1½ år kan tage en bachelorgrad.

    Vær opmærksom på, at det altid er vigtigt, at du selv kontakter de forskellige uddannelsesinstitutioner for informationer omkring deres krav til optagelse mv., da disse kan variere.

    Muligheder for job

    Med en uddannelse som markedsføringsøkonom bliver du i stand til at varetage en række forskellige jobs som fx:

    • Marketingskoordinator
    • Salgs-, eksport- eller marketingsassistent
    • Indkøber
    • Salgskonsulent
    • Informationsmedarbejder
    • Salgstrainee

    Uddannelsen er også god, hvis du kunne tænke dig at arbejde i virksomheder eller organisationer, hvor vækst og innovation er nødvendig for at kunne udvikle nye produkter/koncepter og erobre nye markeder.

    Går du med en iværksætter i maven, vil uddannelsen desuden give dig værktøjer og kompetencer til at starte din egen virksomhed.

    Brancher, løn og gennemførelse

    Du kan finde mere information om uddannelsen i Uddannelseszoom. Her kan du finde blandt andet se, hvilke brancher færdiguddannede fra uddannelsen arbejder i, hvilken løn en færdiguddannet fra uddannelsen i gennemsnit får, og hvor lang tid det tager en gennemsnitlig studerende at gennemføre uddannelsen.

    I Uddannelseszoom har du også mulighed for at sammenligne informationer om uddannelsen med andre uddannelser på netop parametrene branche, løn, iværksætteri, gennemførsel, frafald og ledighed.

  • Læringsmiljø og studieaktiviteter

    På Cphbusiness ser vi det som vores vigtigste opgave at bidrage til, at du kan udvikle dig, så du kan være med til at skabe fremtidens erhvervsliv.

    Cphbusiness’ studieaktiviteter sigter derfor på at udvikle dine faglige og personlige kompetencer, så du kan navigere i en organisation og skabe værdi på en arbejdsplads eller starte og drive egen virksomhed.

    Studieaktiviteter

    Vi tror på, at du lærer bedst ved at arbejde med konkrete problemstillinger og prøve tingene af i praksis. Derfor er vores studieaktiviteter i mindre grad fokuseret på traditionel undervisning og i højere grad bygget op om aktiviteter, hvor du selv spiller en aktiv rolle. Du får medansvar for og indflydelse på din egen læring. Feedback indgår derfor som et vigtigt element i studieaktiviteterne.

    Studieaktiviteterne vil ud over traditionel undervisning omfatte projektarbejde, casearbejde og opgaveløsning, hvor du gennem samarbejde og dialog løser konkrete opgaver sammen med dine medstuderende og med dine undervisere som vejledere og facilitatorer. Du vil også blive udfordret med digitale studieaktiviteter.

    På Cphbusiness er alle uddannelser tilrettelagt som fuldtidsstudium. Vi forsøger dog at skabe rammer, hvor du både kan studere på fuld tid og passe et fritidsarbejde, så du samtidig med dit studie kan styrke dine erhvervskompetencer. Derfor har du typisk to halve eller en hel skemafri dag per uge, som du kan bruge på dit studiejob, sammen med din studiegruppe eller på din egen forberedelse.

    Uddannelse med en verden af muligheder

    På Cphbusiness giver vi dig mulighed for, at du allerede under dit studie kan opbygge og udfolde dine globale, interkulturelle og sproglige kompetencer gennem studieaktiviteter, hvor du samarbejder med studerende fra mange forskellige steder i verden. Som en naturlig del af studiet vil der derfor være undervisningsaktiviteter på engelsk og engelsksproget undervisningsmateriale.

    På alle uddannelser indgår der desuden et obligatorisk praktikforløb, hvor du kan vælge at prøve dine kompetencer af i en virksomhed i udlandet eller i en international virksomhed i Danmark. Derved ruster du dig til det globale arbejdsmarked, der venter dig, når du er færdig med dit studie.

    Hvad vi forventer af dig som studerende

    Aktiv deltagelse i studieaktiviteterne på Cphbusiness er i høj grad med til at klæde dig på til dit fremtidige job. Derfor forventer vi, at du:

    • deltager aktivt i studieaktiviteter med undervisere, i studiegruppe og individuelt
    • deltager i en blanding af studieaktiviteter (for eksempel projektarbejde, workshops, digitale læringsaktiviteter og traditionel undervisning)
    • gerne vil lære i grupper sammen med medstuderende med en mangfoldig baggrund
    • arbejder fuld tid med dit studie – det vil sige cirka 40 timer ugentligt ud over et eventuelt studiejob
    • gerne vil udfordres på dine internationale og sproglige kompetencer
  • Praktik i Danmark

    Efter halvandet år på markedsføringsøkonomuddannelsen skal du i et tre måneders praktikforløb. Praktikken er ulønnet og foregår typisk i en privat virksomhed. Du kan fx komme i praktik i en markedsførings- eller salgsafdeling.

    Cphbusiness modtager løbende praktikopslag fra virksomheder, der bliver lagt ud på vores intranet, Moodle, så de er tilgængelige for alle vores studerende.

    Under praktikdelen skal du udarbejde en praktikrapport, hvor det dokumenteres, at læringsmålene for praktikperioden er opfyldt.

    Praktiksemestret afsluttes med et afsluttende eksamensprojekt af ca. otte ugers varighed, hvor du typisk vil tage udgangspunkt i en problemstilling i din praktikvirksomhed. Det afsluttende eksamensprojekt eksamineres på Cphbusiness, og så er du uddannet markedsføringsøkonom.

  • Praktik og studieophold i udlandet

    At tage praktikken i udlandet er en enestående chance for at udvide dine kompetencer og give dit CV et internationalt præg. Praktikken foregår som i Danmark hos en virksomhed, hvor de første tre måneder består af praktikarbejde, hvorefter du kan vælge at forsætte med projektarbejde i virksomheden.

    Du har muligheden for at tage SU'en med dig til udlandet, ligesom du har mulighed for at søge forskellige legater i tillæg afhængig af, hvilket land du vælger.

  • Facts

    Uddannelse

    Markedsføringsøkonom (erhvervsakademiuddannelse)

    Adresser

    Cphbusiness Søerne
    Nansensgade 19
    1366 København K

    Cphbusiness Lyngby
    Nørgaardsvej 30
    2800 Kgs. Lyngby

    Varighed

    To år.

    Uddannelsen er en fuldtidsuddannelse.

    ECTS point

    120

    Eksempler på fag

    • International markedsføring
    • Økonomi
    • Organisation og supply-chain management
    • Salg og markedskommunikation
    • Erhvervsret

    Valgfag

    På uddannelsen skal du vælge valgfag. Nogle eksempler på valgfag:

    • Entrepreneurship
    • Advertising
    • Statistik og driftøkonomi
    • Oplevelsesøkonomi
    • Personal development and leadership
    • Digital Markedsføring

    Det er ikke alle valgfag, der udbydes på alle afdelinger.

    Opbygning

    • 1- 3. semester: Undervisning, projektarbejde, individuel vejledning og gæsteforelæsninger.
    • 4. semester: Praktik i ind- eller udland samt afsluttende eksamensprojekt.

    Økonomi

    Uddannelsen er SU-berettigende.

  • Eksamen

    Obligatoriske læringsaktiviteter

    På uddannelsen er der obligatoriske projekter og afleveringsopgaver. De obligatoriske læringsaktiviteter betragtes ikke som eksamener, men som en del af læringsprocessen, der dokumenterer, at du er studieaktiv.

    De obligatoriske læringsaktiviteter kan variere i form af fx skriftlige opgaver, multiple choice test, fremlæggelser mv.

    Eksamener

    Du skal til en eller flere eksamener efter hvert semester. Alle eksamener beskrives nærmere i uddannelsens eksamenskatalog.

    Eksamensreglement

    Læs eksamensreglementet.

  • Læs på engelsk

    Du kan også læse denne uddannelse på engelsk.

    På vores internationale hold går der både danske og internationale studerende, og vi har studerende fra mange forskellige lande.

    Der er mange gode grunde til at vælge et engelsksproget forløb sammen med studerende fra hele verden:

    • Du får tværkulturelle kompetencer
    • Du får forståelse for andre kulturer
    • Du får opbygget et uvurderligt, internationalt netværk
    • Du styrker dine sprogkundskaber
    • Du kan prale af det i dit CV
    • Dine evner til at arbejde i teams bliver udfordret
    • Du får en masse spændende oplevelser

    På Cphbusiness kan du læse følgende uddannelser på engelsk:

  • Studievejledning

    Cphbusiness Lyngby

    Nørgaardsvej 30, DK-2800 Kgs. Lyngby
    Åbningstider: mandag - torsdag kl. 9.00 - 14.00
    Telefontræffetider: mandag - torsdag 9.00 - 12.00

    E-mail: counsellinglyngby@cphbusiness.dk

    Studievejledere

      Søren Meyer, telefon: 36 15 45 14

    Marie Louise Armgaard  Marie Louise Armgaard, telefon: 36 15 45 14

    Cphbusiness Søerne

    Nansensgade 19, 1366 København K 
    Åbningstider: mandag - torsdag kl. 9.00 - 14.00
    Telefontræffetider: mandag - torsdag 9.00 - 12.00

    E-mail: counsellingsoerne@cphbusiness.dk

    Studievejledere

      Dorrit Høybye Jensen, telefon: 36 15 45 13

    Janus Kloppenborg, telefon: 36 15 45 13  

    Kontaktperson vedrørende brancheforløbet i biløkonomi

      Duccio Nuoto, telefon: 36 15 47 16,

    e-mail: dunu@cphbusiness.dk

  • Studieordning og bekendtgørelse

    Studieordninger

    Historik

    * Bemærk, at beskrivelsen af eksamen i det afsluttende eksamensprojekt anført i studieordningen er vejledende. Eksamensformer fastlægges i eksamenskataloget for uddannelsen.
    ** Reglerne om eksamen i denne studieordning gælder ikke længere. 

    Bekendtgørelse

    Eksamensreglement

Hør studerende fortælle om uddannelsen

Få overblikket over det danske uddannelsessystem

Nedenfor kan du se strukturen i det danske uddannelsessystem og få overblikket over Cphbusiness’ uddannelser.

REKTOROle Gram-Olesen UDDANNELSESDIREKTØRGregers Christensen RESSOURCEDIREKTØRJacob Jersild ØKONOMI OG PERSONALETeamleder Lars Peter Brejnrod STUDIEADMINISTRATIONStudieadministrationschef Birgitte Søndergaard Laursen SERVICE OG LOKALITETERServicechef Dan Korsgaard ITIT-chef Kim Mikkelsen SEKRETARIATSpecialkonsulent Ann-Cathrine Andersson SALG OG MARKEDSFØRINGOmrådechef Susanne Rievers SERVICE OG OPLEVELSEOmrådechef John Callisen ØKONOMI OG FINANSOmrådechef Bo Larsen IT OG MULTIMEDIEOmrådechef Lars Bogetoft LABORATORIE OG MILJØOmrådechef Annette Thromsholdt LEDELSE OG KOMMUNIKATIONOmrådechef Jørgen Stilling INNOVATION OG ENTREPRENØRSKABOmrådechef Kirsten Ringgaard CPHBUSINESS INTERNATIONALInternational chef Michael Svejstrup CPHBUSINESS STUDIE OG KARRIERECenterchef Søren Meyer CPHBUSINESS PARTNERCenterchef René Mørkeberg CPHBUSINESS INNOVATIONUdviklings- og innovationschef Frank A. Mathiasen KVALITETKvalitetschef Dorte Schmidt MEDIEMediechef Pernille Jørgensen SMARTLEARNINGChef Tue Bjerl Nielsen Direktion Fagområder Partnerskab med de øvrige erhvervsakademier Tværgående centre Tværgående funktioner Erhvervs- akademi- uddannelse 2-2 ½  år Master- uddannelse Erhvervsfaglig uddannelse Gymnasial uddannelse Videregående uddannelser Videregående uddannelser UNGDOMS- og VOKSENUDDANNELSER UNGDOMS- OG VOKSENUDDANNELSER Kandidat Fuldtidsuddannelser Uddannelser samtidigt med job (deltid) Universitets- bachelor Grundlæg- gende voksen uddannelse Professions- bachelor 3 ½  år Uddannelser hos Cphbusiness Øvrige uddannelser Arbejds- markeds- uddannelse Professions- bachelor(Top-up)1 ½ år Akademi- uddannelse 3 år Diplom- uddannelse 2-3 år