Undersøgelser og evalueringer
Cphbusiness indhenter løbende viden om uddannelsernes kvalitet via en række forskellige undersøgelser og evalueringer. Du kan læse mere om de enkelte undersøgelser herunder.
Intro-survey
Ved hver semesterstart gennemføres en intro-survey, der undersøger de studerendes oplevelse af optag og studiestart, herunder ansøgnings- og optagelsesforløb, service- og informationsniveau, introduktion til de digitale rammer for uddannelsen samt overvejelser om studieforløb.
Se de nyeste resultater for intro-surveyen her:
Evaluering af Cphbusiness’ fultidsuddannelser
Læringsbarometeret
Læringsbarometeret er en spørgeskemaundersøgelse, der gennemføres af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Undersøgelsen gennemføres i efteråret 2018, 2020 og 2021 og hvert andet efterår herefter. Gennem Læringsbarometeret undersøges læringsmiljøet og de studerendes tilgang til egen læring. Du kan læse mere om Læringsbarometeret her.
Her kan du se Cphbusiness’ resultater fra Læringsbarometeret for alle fuldtidsuddannelser:
I de mellemliggende år bliver der gennemført en mindre intern undersøgelse på Cphbusiness’ fuldtidsuddannelser.
Uddannelseszoom
Uddannelseszoom er et site, hvor man kan sammenligne uddannelser på baggrund af studerende og dimittenders vurderinger af blandt andet trivsel, studiemiljø og uddannelsens anvendelighed i job. I forbindelse med Uddannelses- og Forskningsministeriets dataindsamling til Læringsbarometeret indsamles der også data til Uddannelseszoom.
Du kan læse mere om Uddannelseszoom her.
Evaluering af Cphbusiness’ efter- og videreuddannelser
Én gang om året gennemføres en tilfredshedsundersøgelse, som alle studerende på efter- og videreuddannelserne inviteres til at deltage i. Gennem undersøgelsen afdækkes blandt andet de studerendes studieglæde, udbytte og loyalitet samt vurdering af en række aspekter ved uddannelsen (undervisning, organisering af uddannelsen, socialt miljø, fysisk miljø m.m.).
Her kan du læse de samlede rapporter for videreuddannelsesområdet:
Undervisningsevaluering
Evaluering af undervisningen finder sted på både fuldtidsuddannelserne og efter- og videreuddannelserne. I undervisningsevalueringen spørges bl.a. ind til det faglige indhold, niveau og udbytte, den pædagogiske kvalitet, den praktiske tilrettelæggelse af uddannelseselementer samt den studerendes ansvarstagen for egen læring.
Praktikevaluering
Efter hvert afsluttet praktikforløb gennemføres en kvantitativ evaluering af praktikken med praktikanter og praktikvirksomheder. I denne forbindelse evaluerer de studerende rammerne for deres praktikforløb, mens praktikvirksomheden evaluerer praktikforløbet og praktikantens faglige, professionelle og personlige kompetencer.
Her kan du læse de seneste praktikevalueringer med studerende:
Beskæftigelsesundersøgelse
Cphbusiness indhenter løbende viden om dimittendernes beskæftigelsessituation gennem årligt tilbagevendende beskæftigelsesundersøgelser som supplement til de officielle registerbaserede udtræk af ledigheds- og beskæftigelsestal fra Danmarks Statistik.
Gennem undersøgelsen afdækkes bl.a. dimittendernes vej fra uddannelse til job samt, om uddannelserne er relevante ift. arbejdsmarkedets behov. Resultaterne anvendes til at sikre uddannelsernes relevans og til at styrke vejledningen af nuværende og kommende studerende.
Beskæftigelsesundersøgelsen gennemføres på alle fuldtidsuddannelser og 9-18 måneder efter dimission.
Uddannelsesevaluering
Uddannelserne evalueres i deres helhed efter en fast kadence på seks år med inddragelse af eksterne eksperter. Uddannelsesevalueringen er en metode til at vurdere en uddannelses arbejde med kvalitet, relevans og kvalitetssikring. Denne vurdering foretages af et eksternt ekspertpanel, der, på baggrund af en uddannelses dokumenterede kvalitetssikringsarbejde samt en evalueringsdag, vurderer uddannelsen ud fra en række forudbestemte kriterier. Hensigten med evalueringen er, at der med jævne mellemrum kastes et kritisk eksternt blik på uddannelsen, som kan give input og modspil til interne opfattelser. Formålet med evalueringen er samtidig at skabe dialog mellem uddannelsen og det eksterne panel og derigennem at finde udviklingspotentialer i uddannelsen.
Uddannelsesrapporter og udviklingsplaner
Ledelsen udarbejder en uddannelsesrapport og en udviklingsplan for hvert uddannelsesudbud. Uddannelsesrapporten giver en status på udbuddets kvalitet og relevans og akkompagneres af en udviklingsplan for det kommende studieår. I rapporten gøres status på baggrund af udvalgte nøgletal, som direktionen på Cphbusiness har defineret faste grænseværdier for, og øvrig viden om uddannelsernes kvalitet og relevans, herunder resultater fra relevante undersøgelser og evalueringer gennemført i årets løb.
Med udgangspunkt i den samlede viden ledelsen har om udbuddets kvalitet, prioriteres det i udviklingsplanen, hvordan der er behov for at videreudvikle kvaliteten på udbuddet. De endelige uddannelsesrapporter og udviklingsplaner kvalificeres og godkendes af uddannelsesdirektøren.
Medio oktober og primo marts det efterfølgende studieår udarbejder områdeledelsen en status over sidste års udviklingsplan.
Kvalitetsrapport og direktionens handleplan
Cphbusiness udarbejder hvert år i juni måned en Kvalitetsrapport med direktionens handleplan. Kvalitetsrapporten samler op på viden om uddannelsernes kvalitet, dels fra aggregerede nøgletal set i relation til Cphbusiness’ grænseværdier, dels fra viden, som processerne med at udarbejde og kvalificere områdeledelsernes uddannelsesrapporter har givet. I direktionens handleplan prioriteres en række tværgående indsatser på tværs af organisationen, som direktionen vurderer er relevante for at udvikle og sikre kvaliteten af uddannelserne.