Organisation

Cphbusiness (Copenhagen Business Academy) består af fem forskellige afdelinger, der har beliggenhed i København og Nordsjælland. 

Det betyder, at du som studerende læser på Cphbusiness, men får din undervisning på én af afdelingerne.

De fem afdelinger

Rektoratet

Her finder du kontaktinformation om rektoratet og rektor Ole Gram-Olesen.

Bestyrelse

Du finder en oversigt over Cphbusiness' bestyrelse her.

Organisation

Se Cphbusiness' organisationsdiagram: klik på knappen herunder.

Kvalitet

Nedenfor finder du information om akkreditering, forskellige undersøgelser og evalueringer, som Cphbusiness foretager, samt gældende love og bekendtgørelser.

  • Bestyrelse

    Copenhagen Business Academy ledes af en bestyrelse på 13 medlemmer, hvis formål er at bidrage til at fremme erhvervsakademiets strategiske virke og faglige mål inden for erhvervsakademiets uddannelsesområder.

    Bestyrelsen repræsenterer erfaring og faglig indsigt i de tekniske og merkantile fagområder samt besidder kendskab til arbejdsmarkedets behov for personer med uddannelser, der udbydes på et erhvervsakademi. Medlemmerne har desuden erfaring og indsigt i offentlig og privat virksomhed, strategisk ledelse, organisation og økonomi, herunder vurdering af budgetter og regnskaber.

    Bestyrelsen i Copenhagen Business Academy (Maj 2014 - Maj 2018)

    • Charlotte Lundblad, Nordic HR Director CSC,  - udpeget af Dansk Erhverv
    • Pia Aarestrup, Global Head of HR Personal Banking, Danske Bank - udpeget af Finanssektorens Arbejdsgiverforening
    • Kim Simonsen, Formand HK Danmark - udpeget af HK Danmark
    • Solveig Ørteby, Næstformand Finansforbundet - udpeget af LO/FTF i fællesskab
    • Randi Brinckmann, Dekan udpeget af Professionshøjskolen Metropol
    • Lars Bonde, Koncerndirektør i Tryg - udpeget ved selvsupplering
    • Jes Damsted, Selvstændig - udpeget ved selvsupplering
    • Annemette Kjærgaard, prodekan - udpeget af CBS
    • Torben Schwabe, Direktør Lyngby Storcenter - udpeget ved selvsupplering
    • Annette Larsen, lektor - medarbejderrepræsentant
    • Henrik Wind-Hansen, lektor - medarbejderrepræsentant
    • Thomas Christensen, studenterrepræsentant
    • Sebastian Pilgaard Lauersen, studenterrepræsentant
    • Ole Gram-Olesen, rektor, Cphbusiness, sekretær
    • Lars Brejnrod, ressourcedirektør, Cphbusiness, tilforordnet
    • Gregers Christensen, uddannelsesdirektør, Cphbusiness, tilforordnet

    Vedtægter for Copenhagen Business Academy

    Forretningsorden for Cphbusiness' bestyrelse

    Referater, mødeindkaldelser og dagsordner fra bestyrelsesmøder

  • Code of Conduct

    Code of Conduct er gældende for alle videregående institutioner, der hører under Uddannelses- og Forskningsministeriet.

    Formålet med Code of Conduct er at opstille og formidle klare og entydige etiske retningslinjer for rekruttering, optagelse og uddannelse af internationale studerende. Code of Conduct tydeliggør derved den internationale studerendes uddannelsesfaglige og økonomiske rettigheder.

    Internationalisering

    Institutionerne har som mål at skabe et internationalt læringsmiljø både for danske og internationale studerende og herunder at udvikle de studerendes interkulturelle kompetencer og internationale udsyn.

    Institutionerne vil være med til at sætte dagsordenen for international videregående uddannelse sammen med de bedste tilsvarende uddannelsesinstitutioner fra andre lande.

  • Læringsmiljø og studieaktiviteter

    På Cphbusiness ser vi det som vores vigtigste opgave at bidrage til, at du kan udvikle dig, så du kan være med til at skabe fremtidens erhvervsliv.

    Cphbusiness’ studieaktiviteter sigter derfor på at udvikle dine faglige og personlige kompetencer, så du kan navigere i en organisation og skabe værdi på en arbejdsplads eller starte og drive egen virksomhed.

    Studieaktiviteter

    Vi tror på, at du lærer bedst ved at arbejde med konkrete problemstillinger og prøve tingene af i praksis. Derfor er vores studieaktiviteter i mindre grad fokuseret på traditionel undervisning og i højere grad bygget op om aktiviteter, hvor du selv spiller en aktiv rolle. Du får medansvar for og indflydelse på din egen læring. Feedback indgår derfor som et vigtigt element i studieaktiviteterne.

    Studieaktiviteterne vil ud over traditionel undervisning omfatte projektarbejde, casearbejde og opgaveløsning, hvor du gennem samarbejde og dialog løser konkrete opgaver sammen med dine medstuderende og med dine undervisere som vejledere og facilitatorer. Du vil også blive udfordret med digitale studieaktiviteter.

    På Cphbusiness er alle uddannelser tilrettelagt som fuldtidsstudium. Vi forsøger dog at skabe rammer, hvor du både kan studere på fuld tid og passe et fritidsarbejde, så du samtidig med dit studie kan styrke dine erhvervskompetencer. Derfor har du typisk to halve eller en hel skemafri dag per uge, som du kan bruge på dit studiejob, sammen med din studiegruppe eller på din egen forberedelse.

    Uddannelse med en verden af muligheder

    På Cphbusiness giver vi dig mulighed for, at du allerede under dit studie kan opbygge og udfolde dine globale, interkulturelle og sproglige kompetencer gennem studieaktiviteter, hvor du samarbejder med studerende fra mange forskellige steder i verden. Som en naturlig del af studiet vil der derfor være undervisningsaktiviteter på engelsk og engelsksproget undervisningsmateriale.

    På alle uddannelser indgår der desuden et obligatorisk praktikforløb, hvor du kan vælge at prøve dine kompetencer af i en virksomhed i udlandet eller i en international virksomhed i Danmark. Derved ruster du dig til det globale arbejdsmarked, der venter dig, når du er færdig med dit studie.

    Hvad vi forventer af dig som studerende

    Aktiv deltagelse i studieaktiviteterne på Cphbusiness er i høj grad med til at klæde dig på til dit fremtidige job. Derfor forventer vi, at du:

    • deltager aktivt i studieaktiviteter med undervisere, i studiegruppe og individuelt
    • deltager i en blanding af studieaktiviteter (for eksempel projektarbejde, workshops, digitale læringsaktiviteter og traditionel undervisning)
    • gerne vil lære i grupper sammen med medstuderende med en mangfoldig baggrund
    • arbejder fuld tid med dit studie – det vil sige cirka 40 timer ugentligt ud over et eventuelt studiejob
    • gerne vil udfordres på dine internationale og sproglige kompetencer
  • Rektor

    Ole Gram-Olesen, rektor, Copenhagen Business Academy


    Ole Gram-Olesen, rektor for Copenhagen Business Academy siden erhvervsakademiets etablering i 2009.

    Cand. merc., 58, og tidligere blandt andet forstander og direktør på Handelsskolen København Nord og uddannelsesdirektør på Niels Brock.

    Rektors resultatløn

    Her finder du Rektors resultatlønskontrakter:

  • Strategi
  • Uddannelsesudvalg

    Cphbusiness har syv uddannelsesudvalg - ét til hvert af de syv programområder. Udvalgene er sammensat af repræsentanter for relevante organisationer og brancher samt af undervisere og studerende ved Cphbusiness.

    Uddannelsesudvalgenes formål

    Uddannelsesudvalgene skal rådgive bestyrelsen, rektor og områdechefen for det pågældende uddannelsesområde om uddannelsernes kvalitet og relevans for samfundet samt sikring af den regionale uddannelsesdækning. Desuden skal uddannelsesudvalgene inddrages ved udvikling af nye og eksisterende uddannelser samt ved udvikling af nye undervisnings- og prøveformer.

    Læs mere i forretningsordenen for uddannelsesudvalg på Cphbusiness.

    Uddannelsesudvalgene drives i overensstemmelse med LOV nr 1614 af 26/12/2013.

    Læs mere om uddannelsesudvalgene her

  • Nøgletal og resultater

    Cphbusiness er som offentlig uddannelsesinstitution omfattet af lov om gennemsigtighed og åbenhed og offentliggør i overensstemmelse hermed en række informationer.

    Herunder kan du finde oplysninger om nogle af de centrale nøgletal og opgørelser, som Cphbusiness benytter sig af. 

    Aktuelle uddannelser

    Læs mere om Cphbusiness’ aktuelle uddannelsesudbud, herunder læringsmål og studieordninger:

    Pædagogisk udgangspunkt

    Søger du information om Cphbusiness’ pædagogiske udgangspunkt, kan du læse mere under overskriften ”Læringsmiljø og studieaktiviteter” på denne side.

    Nøgletal

    Karakterer

    Når det foregående semesters eksamensperioder er afsluttet, opdateres en oversigt over de studerendes karakterer. Karaktererne viser gennemsnit for de forskellige kurser. Hvis der i enkelte kurser er færre end fem eksamensresultater, offentliggøres eksamenskarakter-gennemsnittet ikke for at sikre de studerendes anonymitet.

    I følgende Excel-ark kan du finde en oversigt over karaktergennemsnittene for sommer- og vintereksamen for årene 2013-2016. Oversigten indeholder tal for både fuldtidsområdet og efter- og videreuddannelsesområdet. Se karaktergennemsnittene her.

    Frafald, gennemsnitlig overskridelse af studietid og tilgang af studerende

    Uddannelses- og Forskningsministeriet opgør cirka årligt frafald, overskridelse og tilgang for dimittender fra Cphbusiness. Tallene fremgår af deres hjemmeside.

    Aktuel ledighed

    Uddannelses- og Forskningsministeriet opgør også den aktuelle ledighed for dimittender per kvartal efter dimission. Gennemsnitstallet for ledigheden i 4.-7. kvartal er det tal, som ministeriet anvender, når uddannelsesudbud bliver påbudt at dimensionere deres optag af studerende. Det samme ledighedstal indgår som en del af Cphbusiness’ kvalitetsnøgletalskoncept. De nyeste ledighedstal fremgår her.

    Nyuddannedes beskæftigelse

    For at danne et mere nuanceret billede af hvad dimittenderne foretager sig, efter de har afsluttet deres uddannelse, opgøres også, hvilke former for beskæftigelse dimittenderne er i. Således indgår der for hver uddannelse tal for dimittender i beskæftigelse, i videreuddannelse, uden for arbejdsmarkedet eller i udlandet. Se tal for nyuddannedes beskræftigelse her.

    Studentertilfredshed

    Cphbusiness gennemfører årligt en undersøgelse af de studerendes tilfredshed i samarbejde med konsulenthuset Ennova. Resultaterne indgår i national benchmarking for erhvervsakademisektoren. Udover studentertilfredshed afdækker undersøgelsen også vigtige områder såsom fysisk, psykisk og æstetisk undervisningsmiljø.

    Her kan du læse de samlede rapporter for henholdsvis fuldtidsområdet og efter- og videreuddannelsesområdet:

    Fuldtidsuddannelser:

    De studerendes tilfredshed 2016

    De studerendes tilfredshed 2015

    De studerendes tilfredshed 2014

    Efter- og videreuddannelse:

    De studerendes tilfredshed 2016

    De studerendes tilfredshed 2015

    De studerendes tilfredshed 2014

  • Udviklingskontrakt og årsrapporter

    Udviklingskontrakter

    Cphbusiness indgår aftale om udviklingskontrakt med Uddannelses- og Forskningsministeriet.

    En udviklingskontrakt beskriver resultatmål og strategiske indsatsområder for Cphbusiness.

    Årsrapporter

    Afrapportering af de faktisk opnåede resultater i forhold til udviklingskontrakterne finder sted i årsrapporterne.

    Revisionsprotokollater

  • Akkreditering

    Institutionsakkreditering

    I juli 2013 trådte loven om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner i kraft.

    Den nye akkrediteringslov medførte en række ændringer for akkrediteringsprocessen og uddannelsesinstitutionernes arbejde med kvalitet.

    Hvor akkrediteringssystemet forud for d. 1. juli 2013 primært beskæftigede sig med akkreditering af særskilte uddannelser og udbud, medførte den nye akkrediteringslov, at den enkelte uddannelsesinstitution nu skal akkrediteres som helhed.

    Denne type akkreditering, der kaldes institutionsakkreditering, har til formål at vurdere, hvorvidt en uddannelsesinstitutions arbejde med sikring og udvikling af uddannelseskvalitet og -relevans er tilstrækkeligt til at gøre en institution selvakkrediterende.

    Loven bekendtgør herudover, at eksisterende uddannelser fortsat skal akkrediteres efter en turnusplan, indtil institutionen er positivt akkrediteret.

    Cphbusiness er derfor fortsat omfattet af kravet om akkreditering af eksisterende uddannelser og udbud samt prækvalifikation af nye uddannelser og udbud.

    Se akkrediteringsinstitutionens film om akkreditering her

    Afgørelser

    Du kan finde de afgørelser, Cphbusiness har modtaget på akkrediteringsrunderne, her.

    Alle videregående uddannelsesinstitutioner i Danmark skal senest have gennemført institutionsakkreditering i 2019. Læs mere om institutionsakkreditering her.

    Nyttige links

  • Undersøgelser og evalueringer

    Undersøgelser og evalueringer

    Der gennemføres forskellige undersøgelser og evalueringer, som skal medvirke til at sikre kvaliteten på uddannelserne. Du kan læse om de enkelte undersøgelser herunder. Resultaterne fra udvalgte undersøgelser kan findes her.

    Intro-survey

    Ved hver semesterstart gennemføres en intro-survey, der undersøger de studerendes oplevelse af optag og studiestart, herunder ansøgnings- og optagelsesforløb, service- og informationsniveau, introduktion til de fysiske og digitale rammer for uddannelsen, baggrundsdata samt overvejelser om studieforløb.

    Tilfredshedsundersøgelsen

    Én gang om året gennemføres en tilfredshedsundersøgelse, som alle fuld- og deltidsstuderende inviteres til at deltage i. Gennem undersøgelsen afdækkes bl.a. de studerendes studieglæde, udbytte og loyalitet samt vurdering af en række aspekter ved uddannelsen (undervisning, organisering af uddannelsen, socialt miljø, fysisk miljø, etc.).

    Undervisningsevaluering

    Evaluering af undervisningen finder sted på både fuldtid- og deltidsområdet. I undervisningsevalueringen spørges bl.a. ind til det faglige indhold, niveau og udbytte, den pædagogiske kvalitet, den praktiske tilrettelæggelse af uddannelseselementer samt den studerendes ansvarstagen for egen læring.

    Praktikevaluering

    Efter hvert afsluttet praktikforløb gennemføres en kvantitativ evaluering af praktikken. I denne forbindelse evaluerer de studerende rammerne for praktikopholdet, praktikstedet og praktikforløbet. Praktikvirksomheden evaluerer ligeledes praktikforløbet og praktikantens faglige, professionelle og personlige kompetencer.

    Beskæftigelsesundersøgelse

    Der gennemføres årligt beskæftigelsesundersøgelse på alle fuldtidsuddannelser. Gennem denne afdækkes bl.a. dimittendernes vej til første job samt om den kompetencepakke, dimittenderne har fået gennem deres uddannelse, er anvendelig og relevant for dem og arbejdsmarkedet. Beskæftigelsesundersøgelsen finder sted et år efter dimission.

    Uddannelsesrapporter og udviklingsplaner

    Som en del af Cphbusiness’ koncept for kvalitetsnøgletal udarbejder hvert enkelt udbud hvert år i foråret uddannelsesrapporter og udviklingsplaner, en slags statusrapport for kvaliteten på udbuddet med en plan for det kommende år. Her gør udbuddene status på kvaliteten. Det sker dels på baggrund af udvalgte nøgletal, som Cphbusiness har defineret faste grænseværdier for, og dels på baggrund af øvrig viden om uddannelsernes kvalitet, herunder resultater af relevante undersøgelser gennemført i årets løb samt indsamlet viden om uddannelsernes relevans. Med udgangspunkt i alt den viden udbuddene har om kvaliteten af deres udbud, prioriteres det i udviklingsplanen, hvor der evt. er behov for at arbejde med at videreudvikle eller sikre kvaliteten. Udbuddenes endelige uddannelsesrapporter og udviklingsplaner kvalificeres og godkendes af uddannelsesdirektøren.

    Indtil videre finder der desuden for alle fuldtidsuddannelser en årlig halvårsstatus sted i efteråret, der omhandler frafalds- og gennemførelsestal. Udbud med nøgletal, som evt. falder under grænseværdierne, skal derudover monitorere og følge op på tallene løbende.

    Som en del af arbejdet med uddannelsesrapporten giver udbuddene også feedback til de tværgående funktioner, fx Studieadministrationen, som sørger for at følge op herpå i en handleplan.

    Kvalitetsrapport

    Cphbusiness udarbejder hvert år i juni måned en Kvalitetsrapport med direktionens handleplan. Kvalitetsrapporten samler op på viden om uddannelsernes kvalitet, dels fra aggregerede nøgletal set i relation til Cphbusiness’ grænseværdier, dels fra viden, som processerne med at udarbejde og kvalificere udbuddenes uddannelsesrapporter har givet. I direktionens handleplan prioriteres en række tværgående indsatser på tværs af organisationen, som direktionen vurderer relevante for at udvikle og sikre kvaliteten af uddannelserne.

  • Love og bekendtgørelser

    For uddannelser på Cphbusiness gælder seneste version af følgende love og bekendtgørelser:

    Erhvervsakademier og professionshøjskoler

    Adgang

    Eksamen

    SU

    Uddannelsesspecifikke bekendtgørelser

    Uddannelsesspecifikke bekendtgørelser. Se under de enkelte uddannelser: uddannelser og videreuddannelse.

    Akkreditering

    For akkreditering på Cphbusiness gælder seneste version af følgende love og bekendtgørelser:

    Gældende love og bekendtgørelser offentliggøres på www.retsinformation.dk.